Nog moeite en kosten doen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
mijn M-46 bak met overdrive hangt onder een 940 D24TIC. Niet echt serieus vermogen in dat dieseltje, `t is maar 122pk
Ik durf niet te zeggen of het zowel bij aan en uit schakelen niet werkt. De laatste tijden is het mij niet echt meer overkomen, want ik rijd er tegenwoordig erg vaak mee, dus het zit in het systeem om de koppeling in te trappen.
Zal het zo onderweg naar huis eens uitproberen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank u, weer iets geleerd.Gas los lijkt me logisch, maar ontkoppelen kan ik niet zo goed rijmen met de functie overdrive, maar daar zal ik als ik een keer tijd heb eens induiken.EndlessQuest schreef : Mij is verteld dat het beter zou zijn voor de techniek om toch te koppelen, wat ik nauwegezet poog te doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar goed, het kan dus wel en zoals mij is verteld zijn er meer mensen met die mening; beter koppelen dan niet koppelen.
- Ziko de Kubber
-
- Senior lid
-
Met vriendelijke groet, Ziko
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Aangezien de einddemper uit pure rottigheid vanonderuit gedonderd is, bovenop de reeds lekkende krukaskeerring en het nodige afstelwerk aan de motor die vermoedelijk bij de vorige eigenaar niet altijd even goed is onderhouden (de beste man had hartzeer dat hij zijn trouwe Volvo moest verkopen, maar zijn garagist blijkt gekend te zijn om wel eens wat werken te 'vergeten' als de klant er niet op staat te kijken)... ...en ik mijn dieseltje toch wel heel traag begin vinden nadat mijn vriendin me al geplaagd heeft met een Saab 900i 16v en nu met haar 740 2.3i die beiden niet eens zo gek snel zijn naar hedendaagse normen...
...denk ik dat ik maar even goed in mezelf ga vloeken (goed anderhalf jaar geleden nog 1400 Euro betaald voor de wagen en er zowat 650 Euro aan preventief onderhoud in gestopt met het idee er jaren plezier aan te hebben, om nu al na nog geen 25.000km te moeten merken dat de wagen flink afgetakeld is), de wagen ga verkopen voor de prijs die ik er nog voor kan hebben en inderdaad een andere ga aanschaffen.
Uiteraard wil ik terug een baksteen en dan liefst een estate met 2.3 turbo-benzinemotor, maar ik moet toegeven dat het feit dat het bezitten van 2 bakstenen niet bepaald prettig is als de wegenbelastingen binnenkomen me toch doet twijfelen om ook naar taksvriendelijkere wagens te kijken...Het zou met grote spijt zijn mocht ik voor deze laatste optie gaan, maar het feit dat ik momenteel werkloos ben in deze nog steeds moeilijke tijden doet een mens nu eenmaal minder koppig worden. Bovendien kan ik nog altijd baksteen-cruizen met Xenia's wagen...
groetjes,Isabelle
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik rijd een 945 GLE modeljaar 1991. Dus met B234F (helaas zonder turbo. Ook bij Volvo maken ze denkfoutjes) en M46 met overdrive.
Hij kan bij 70 in de 5 (met de RVS uitlaat eronder zelfs al iets eerder), maar overschakelen naar de 3 kan ook bij 80.
In het begin ontkoppelde ik niet, maar omdat dat niet geluidloos ging, ontkoppel ik tegenwoordig altijd.
Het werkt namelijk zo:
In de vierde versnelling (overdrive uitgeschakeld):
- heeft de motor hetzelfde toerental als de ingaande as van de bak (heeft ie natuurlijk in alle versnellingen)
- heeft de uitgaande as van de versnellingsbak hetzelfde toerental als de ingaande as van de versnellingsbak (en dus als de motor)
- heeft de uitgaande as van de overdrive hetzelfde toerental als de uitgaande as van de versnellingsbak
- heeft de uitgaande as van de overdrive hetzelfde toerental als de aandrijfas (heeft ie net als punt 1 in iedere versnelling)
- heeft de motor nogsteeds hetzelfde toerental als de ingaande as van de bak (heeft ie natuurlijk in alle versnellingen)
- heeft de uitgaande as van de versnellingsbak nogsteeds hetzelfde toerental als de ingaande as van de versnellingsbak (en dus als de motor)
- heeft de uitgaande as van de overdrive een ander toerental als de uitgaande as van de versnellingsbak
- heeft de uitgaande as van de overdrive nogsteeds hetzelfde toerental als de aandrijfas (heeft ie net als punt 1 in iedere versnelling)
groetjes
Mathy
PS U kunt nu weer wakker worden!
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met mijn benzine/lpg 144 kan ik zonder problemen overdrive in- en uitschakelen zonder koppeling. Met de diesel die ik gehad heb ontkoppelde ik altijd, vooral omdat de diesel meteen ver in toeren terugvalt en een veel hogere compressie heeft, waardoor je de schakeling snel voelt als een klap. Dat voelt dus niet lekker!!