Nog moeite en kosten doen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2010 16:18 #1278544 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hé Tom, mijn M-46 bak met
Hé Tom,
mijn M-46 bak met overdrive hangt onder een 940 D24TIC. Niet echt serieus vermogen in dat dieseltje, `t is maar 122pk 
Ik durf niet te zeggen of het zowel bij aan en uit schakelen niet werkt. De laatste tijden is het mij niet echt meer overkomen, want ik rijd er tegenwoordig erg vaak mee, dus het zit in het systeem om de koppeling in te trappen.
Zal het zo onderweg naar huis eens uitproberen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2010 18:25 #1278557 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank u.

EndlessQuest schreef : Mij is verteld dat het beter zou zijn voor de techniek om toch te koppelen, wat ik nauwegezet poog te doen.

Dank u, weer iets geleerd.Gas los lijkt me logisch, maar ontkoppelen kan ik niet zo goed rijmen met de functie overdrive, maar daar zal ik als ik een keer tijd heb eens induiken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2010 18:50 #1278566 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou, gechecked en (voor
Nou, gechecked en (voor sommigen waarschijnlijk geen verrassing, maar voor mij wel) ik kan inderdaad zonder de koppeling in te trappen in en uit de overdrive komen. Moet er wel bij zeggen, als ik het met de koppeling doe kan ik het heel keurig laten verlopen, terwijl als ik het doe zonder koppeling, dan voel je dat het niet helemaal lekker gaat, met name bij in de overdrive gaan. Beetje zwevend gevoel en dan een licht "bonkje" als hij er in komt.
Maar goed, het kan dus wel en zoals mij is verteld zijn er meer mensen met die mening; beter koppelen dan niet koppelen.

• Ziko de Kubber
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-06-2010 19:15 #1278569 door Ziko de Kubber
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic boekje
In de handleiding van de auto wordt ook nadrukkelijk geadviseerd bij in en uit schakelen van overdrive braaf te koppelen

Met vriendelijke groet, Ziko

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2010 19:18 #1278570 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha, kijk eens aan, dat is
Ha, kijk eens aan, dat is ook nog eens nuttige informatie. Ga mij bijna schuldig voelen dat ik mijn dieseltje mishandeld heb vanmiddag door niet te koppelen....
Wel interessant overigens om dan te weten wat de ratio hierachter is.
Oh en Candisa, hiermee wordt een FK toch interessanter, of niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2010 19:37 #1278571 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In de boekjes staat
In de boekjes staat koppeling gebruiken bij inschakelen en uitschakelen overdrive..Vroeger wist ik dit ook niet, leek wel alsof het non turbo D24 een turbo had, BOEM knal megapower - vooruit! (als je hem uitzette en met 80 reed ofzo)Maar nu heb ik het idee dat de bak half gesloopt is, gelukkig alleen het idee, hij rijd nog wel goed..Tip: koppeling gebruiken!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2010 23:31 #1278593 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn d24 is trouwens
Mijn d24 is trouwens voorzien van een M47 bak en heeft dus een gewone 5de versnelling in plaats van een overdrive.
Aangezien de einddemper uit pure rottigheid vanonderuit gedonderd is, bovenop de reeds lekkende krukaskeerring en het nodige afstelwerk aan de motor die vermoedelijk bij de vorige eigenaar niet altijd even goed is onderhouden (de beste man had hartzeer dat hij zijn trouwe Volvo moest verkopen, maar zijn garagist blijkt gekend te zijn om wel eens wat werken te 'vergeten' als de klant er niet op staat te kijken)... ...en ik mijn dieseltje toch wel heel traag begin vinden nadat mijn vriendin me al geplaagd heeft met een Saab 900i 16v en nu met haar 740 2.3i die beiden niet eens zo gek snel zijn naar hedendaagse normen...
...denk ik dat ik maar even goed in mezelf ga vloeken (goed anderhalf jaar geleden nog 1400 Euro betaald voor de wagen en er zowat 650 Euro aan preventief onderhoud in gestopt met het idee er jaren plezier aan te hebben, om nu al na nog geen 25.000km te moeten merken dat de wagen flink afgetakeld is), de wagen ga verkopen voor de prijs die ik er nog voor kan hebben en inderdaad een andere ga aanschaffen.
Uiteraard wil ik terug een baksteen en dan liefst een estate met 2.3 turbo-benzinemotor, maar ik moet toegeven dat het feit dat het bezitten van 2 bakstenen niet bepaald prettig is als de wegenbelastingen binnenkomen me toch doet twijfelen om ook naar taksvriendelijkere wagens te kijken...Het zou met grote spijt zijn mocht ik voor deze laatste optie gaan, maar het feit dat ik momenteel werkloos ben in deze nog steeds moeilijke tijden doet een mens nu eenmaal minder koppig worden. Bovendien kan ik nog altijd baksteen-cruizen met Xenia's wagen...
groetjes,Isabelle 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2010 00:52 #1278603 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Tja...
Hallo Volvisti
Ik rijd een 945 GLE modeljaar 1991.  Dus met B234F (helaas zonder turbo.  Ook bij Volvo maken ze denkfoutjes) en M46 met overdrive.
Hij kan bij 70 in de 5 (met de RVS uitlaat eronder zelfs al iets eerder), maar overschakelen naar de 3 kan ook bij 80. 
In het begin ontkoppelde ik niet, maar omdat dat niet geluidloos ging, ontkoppel ik tegenwoordig altijd.
Het werkt namelijk zo:
In de vierde versnelling (overdrive uitgeschakeld):
  1. heeft de motor hetzelfde toerental als de ingaande as van de bak (heeft ie natuurlijk in alle versnellingen)
  2. heeft de uitgaande as van de versnellingsbak hetzelfde toerental als de ingaande as van de versnellingsbak (en dus als de motor)
  3. heeft de uitgaande as van de overdrive hetzelfde toerental als de uitgaande as van de versnellingsbak
  4. heeft de uitgaande as van de overdrive hetzelfde toerental als de aandrijfas (heeft ie net als punt 1 in iedere versnelling)
Schakel ik nu de overdrive in, dan:
  1. heeft de motor nogsteeds hetzelfde toerental als de ingaande as van de bak (heeft ie natuurlijk in alle versnellingen)
  2. heeft de uitgaande as van de versnellingsbak nogsteeds hetzelfde toerental als de ingaande as van de versnellingsbak (en dus als de motor)
  3. heeft de uitgaande as van de overdrive een ander toerental als de uitgaande as van de versnellingsbak
  4. heeft de uitgaande as van de overdrive nogsteeds hetzelfde toerental als de aandrijfas (heeft ie net als punt 1 in iedere versnelling)
Omdat je in de vierde versnelling (met of zonder ingeschakelde overdrive) meestal met een redelijke snelheid rijdt en onze auto's ook een redelijk gewicht hebben, zal de auto bij het in- of uitschakelen van de overdrive niet al te veel willen versnellen of vertragen.  Achteras en aandrijfas zitten aan elkaar vast, net als de uitgaande as van je overdrive.  De versnellingsbak staat in de vier en blijft daarin staan, dus ook daar draaien ingaande en uitgaande as met gelijke snelheid.  Dus zal of je koppeling moeten slippen of het toerental van je motor omhoog of omlaag moeten.  In de tijd die je overdrive nodig heeft om "te schakelen".  Beide zullen zich daartegen verzetten.  M.a.w. niks wil van toerental veranderen, maar je overdrive dwingt dat wel af.  Daarbij ontstaan krachten die je ergens op moet vangen.  Zwakste delen zijn waarschijnlijk (de koppeling in) de overdrive en de versnelingsbak.  En die vinden het echt niet leuk om iedere keer bij het in- of uitschakelen van de overdrive een pak slaag te krijgen.
groetjes
Mathy
PS U kunt nu weer wakker worden!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2010 01:33 #1278605 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic D24 wel met overdrive
Hier staat dus een D24 mét overdrive bak..Over de snelheid voor overdrive..nog een zin uit het boekje (ongeveer)Voor optimaal gebruik schakelt u de overdrive in bij een snelheid van 70 km per uur.Nog een vraagje..Wat is nou zuiniger? Een D24 met normale 5 bak of 4 bak met overdrive.. want ik zit er aan te denken om er een nieuwe bak in te leggen..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2010 11:03 #1278628 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Keuze
Als ik de keuze had, zou ik altijd gaan voor de 5 bak. Reden: minder dingen die stuk kunnen dus. Of het zuiniger is? Ik denk het wel, maar het zal niet veel schelen?
Met mijn benzine/lpg 144 kan ik zonder problemen overdrive in- en uitschakelen zonder koppeling. Met de diesel die ik gehad heb ontkoppelde ik altijd, vooral omdat de diesel meteen ver in toeren terugvalt en een veel hogere compressie heeft, waardoor je de schakeling snel voelt als een klap. Dat voelt dus niet lekker!!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC