- Berichten: 1
Nog moeite en kosten doen?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
5 minuutjes om het klepdeksel eraf te halen en je weet het.
Toch blijf je de vraag al 5 jaar stellen geloof ik.
Ze zullen de distributieriem vervangen hebben en de waterpomp. Waarschijlijk verder niets gedaan.
Vervang je de riem dan moet officieel de riemspanning gesteld worden met verdraaiing van de waterpomp.
Dat is de reden dat de waterpomp dan ook weer vervangen moet worden om koelwater vloeistof lekkage te voorkomen.
Om nu niet al te veel kosten te maken, zou ik als eerste de kleppen laten stellen en de nokkenas en pomp op tijd laten zetten.
Je laat de riem en waterpomp dan zitten.
Contorleer gelijk de keeringen van de nokken as. Die willen ook wel eens voor lekkage zorgen.
Wat de klepdekselpakking betreft, heb ik meer vertrouwen in de versie van kurk.
Een ritje naar NL naar een van de diesel goeroes zou ik er maar aan besteden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En als het haalbaar is, zou ik zeker een rit naar <a href=" schmidt-gemert.nl/ " target="_blank">Carlo Schmidt overwegen, tenzij je andere opties hebt.De heren van Schmidt (tevens een sleuteldag adres) zijn over het algemeem zeer kundig met onze bakstenen.Eigenlijk zou ik je nadrukkelijk aanraden naar Carlo te gaan.Dealers houden niet van oud spul, ook niet in nederland. Ja, om naar te kijken, maar als het stuk is......Carlo Schmidt (als garage) is gewoon specialist als het gaat om onze bolides.Adrian schreef : Om nu niet al te veel kosten te maken, zou ik als eerste de kleppen laten stellen en de nokkenas en pomp op tijd laten zetten.
Bel hem eens op en vraag een prijsopgave voor de bovengenoemde twee zaken.Compressietest kun je daarna alsnog uit laten voeren.
Ik weet niet hoe lang het in beslag zou nemen, maar je zou kunnen overwegen er op te wachten, als het laten we zeggen in twee uur gefixt zou kunnen worden.Er staat genoeg leuks om je twee uur aan te vergapen....

Waar kwam je ook alweer vandaan, ongeveer?
Overigens, de top 5 760's in ons <a href="/node/28337" target="_blank">kilometerstandentopic</a> rijden met een D24 met 4 ton of meer, de top 20 940's rijd met 7 stuks tot ver over de 4 ton en de top 5 740's rijden er twee rond met 5 ton en meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
(Carlo) Schmidt zit in Gemert, (Oostelijk) Noord-Brabant. Bouke Maas zit in Nijmegen (Gelderland, daar waar Gelderland, Brabant en Limburg bij elkaar komen), Bouke doet dit naast z'n werk. En dan heb je natuurlijk nog Rob Barten, die door sommigen hier ook wel Dr. Diesel genoemd wordt. Rob woont in Maarsen, bij Utrecht. Als Rob aan je Diesel heeft gezeten loopt ie als een naaimachientje. Maar ook Rob doet dit volgens mij naast z'n reguliere werk.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Ooooow, dat klinkt! Ik heb ooit voor een vorige werkgever in een hOpelOos Omega Kombi mogen rijden, waarvan de pijp vóór de achterste demper afbrak. Trek maar eens door in de versnellingen.
BTW als Rob je helpt wordt het wel tijd voor een lidmaatschap.
groetjes
Mathy (die topografisch gezien niet echt een uitblinker is)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die achterste demper was sowieso al lek. Het linkerbevestigingspunt was reeds uitgescheurd, met een gaatje als gevolg. Toen ik gisteren thuiskwam vanuit de verkeerde richting van de straat en mij een tikkeltje onstuimig op een licht verhoogde parkeerstrook aan de overkant van de straat zwierde om vervolgens te kunnen in 1 zwaai voor de deur zetten (die erg kleine draaicirkel van onze kolossen blijft me keer op keer verbazen), hoorde ik metaal-op-asfalt.
De demper bleef enkel nog hangen in het rechter rubber en raar maar waar netjes in evenwicht, waardoor ik nog langzaam kon draaien in de straat en me voor de deur parkeren zonder de demper ergens in het midden van de straat achter te laten en gegarandeerd nog iets te beschadigen ondertussen (achterbumper of zo, de 'slurf' was daar namelijk achter verzeild geraakt). Ik had niet het idee dat er een brom bijgekomen was toen ik de demper hoorde schuren over het asfalt, dus volgens mij houdt die achterste einddemper met een klein gaatje er in eigenslijk niet méér tegen dan gewoon geen einddemper.
Even flink doortrekken in de versnellingen resulteert in een niet bepaald vertrouwenswekkende mix van sterf-geluiden uit het motorblok (een metaal-achtig gejank, onregelmatig geknikker...), wat volgens mij ongetwijfeld afkomstig is van onderdelen die momenteel best op een zo laag mogelijke snelheid bewegen vooraleer ze bijgesteld of vervangen worden...
Ik ben toch meer en meer aan het overwegen om een andere wagen aan te schaffen. Het liefste uiteraard terug een baksteen en dan liefst nog een Estate. De vele goede zaken die ik lees over de redblocks, gecombineerd met het feit dat zelfs de snellere versies er van me op jaarbasis niets meer kosten aan wegenbelasting+verzekering en het rijkelijk aanwezig zijn van koppel onderin die je normaal enkel van een ouderwetse diesel zou verwachten, doet me neigen om voor zo een versie te gaan. Het kost misschien wat meer aan de pomp, maar voor behoorlijk betere prestaties en een betrouwbaarder blok heb ik dat er wel voor over.
Jammer genoeg zijn goede sportievere bakstenen zeldzaam in ons diesel-landje. Ze lopen al dunnetjes en de meesten zijn ondertussen al eens onder de kont van iemand die altijd en overal alle pk's er uit perst beland. Als er dan al eens een goede voorbijkomt, worden er prijzen voor gevraagd die zelfs naar Nederlandse normen astronomisch genoemd kunnen worden...
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ga dan wel voor een turbo, de non-turbo's hebben een lager koppel bij een hoger toerental. Op LPG moet dat ook in België wel te doen zijn toch ?Candisa schreef : het rijkelijk aanwezig zijn van koppel onderin die je normaal enkel van een ouderwetse diesel zou verwachten, doet me neigen om voor zo een versie te gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk persoonlijk dat voor Isabelle een LPT voldoende zou moeten zijn... Het belangrijkste in haar geval lijkt me dat ze best kijkt voor een baksteen met manuele 4-bak + overdrive (de automaat van de mijne raakt ze precies niet gewend, en een volle 5-bak is gewoon niet handig als je lui wilt rijden)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verder heb je dan ook nog eens ofwel een tank in de koffer, ofwel het reservewiel in de koffer omdat de tank in de reservewielbak zit...
Er mag dan misschien wel beweerd worden dat op langere termijn het omslagpunt aan jaarlijkse kilometers vrij laag mag liggen, toch betaal ik liever wat meer aan de pomp in plaats van jaarlijks 125 Euro extra aan de staat af te dragen, extra onderhoud aan de wagen te hebben, meer zaken die stuk kunnen gaan en een vrij hoge eenmalige kost om er LPG in te laten zetten.
Een wagen met Turbo zou ook mijn voorkeur hebben omwille van de hogere prestaties zonder noemenswaardig hogere jaarlijkste kost aan verzekering en zonder hogere wegenbelasting, maar als ik even de specificaties van Xenia's 2.3 non-turbo er bij neem, zie ik dat haar wagen reeds het maximale koppel van 183Nm levert aan 2500 toeren, terwijl een turbo versie een toerental van rond de 3500 toeren nodig heeft om zijn maximale koppel te leveren.
Mocht ik voor een turbo versie gaan, zou ik hoogst waarschijnlijk wel een BOV installeren (met terugvoer om problemen met verkeerde meetdata door de LMM te vermijden) om het afremmen van de turbo tijdens het opschakelen te vermijden en minder of geen last te hebben van het beruchte turbo-gat bij het vroeg opschakelen.
Een andere optie is een 16v uitvoering. Ook deze levert pas zijn maximale koppel bij een hoger toerental, maar levert op lagere toerentallen normaal ook al ruim voldoende vermogen om vlot mee te kunnen met het verkeer en op hoge toerentallen relatief spectaculaire prestaties (voor een 20 jaar oude slee met de aerodynamica van een koelkast).
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat is jouw definitie van lui dan? Met de combinatie van een ongetunede B230FK (=LPT) en M90 (=5-bak) kan ik zonder probleem:xenia schreef : een volle 5-bak is gewoon niet handig als je lui wilt rijden
- In 3 van 30 km/u tot boven de 100
- In 4 van 50 tot 120+
- In 5 vanaf 60 km/u
En altijd voldoende trekkracht...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.