Nog moeite en kosten doen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2010 14:54 #1081289
door V700 register
Nog moeite en kosten doen? is gemaakt door V700 register
Hoi,
Na ruim anderhalf jaar in mijn bezit en iets meer dan 20.000km trouwe dienst, begint mijn dieseltje nu toch wel wat af te takelen.
Ondanks de stijgende temperaturen buiten, klinkt het motorblok gewoon als een rammelende zak knikkers. Dit wordt erger en erger.Verder hoor ik een lelijke metaal-achtige fluittoon als de motor occasioneel hoog in toeren gaat (zowel in het eens doortrekken om de roet er uit te blazen, als tijdens het afremmen op de motor) en laat deze overal waar ik deze parkeer een paar druppeltjes olie achter, ondanks een leak-stop productje bij de olie en het gebruik van 15W40 olie in plaats van de 10W40 die ik er altijd in liet doen.
De dieselpomp was al eens wat verder open gezet geweest om net iets meer pit er uit te krijgen, maar omdat dit zorgde voor een toch wel érg overdreven zwarte-rook-ontwikkeling (als mensen er u al op aanspreken...) en omdat ik hoopte het fluitende geluid te verminderen/wegnemen, heb ik deze een tijdje terug, terug wat dichtgeschroefd tot het punt dat de motor nog net lekker blijft draaien.
De kleppen heb ik nog niet laten nakijken, aangezien mijn garagist er heilig van overtuigd is dat het hydraulische kleppen zijn, terwijl het duidelijk gaat om klepstoters met verwisselbare inleg-plaatjes.
Ik heb dus afgelopen weekend wat e-mails rondgestuurd naar verscheidene revisiebedrijven met de vraag wat het me zou kosten om een compressiemeting te doen, de verstuivers te testen, deze eventueel te reinigen of te vervangen, de kleppen + dieselpomp goed af te stellen en de lekkende krukaskeerring te vervangen.
Na ondertussen reeds van 2 bedrijven als antwoord gekregen te hebben dat ze enkel complete blokken reviseren en ik naar een garagist moet gaan voor de klussen die ik vroeg, heb ik van een derde bedrijf als antwoord gekregen dat deze motorblokken na 2 à 300.000km gewoon op hun einde zitten en complete revisie nodig hebben (kostenplaatje: dik 5000euro incl. btw)!
Wat is hier van aan?
Kan ik beter gewoon verder rijden zonder moeite en kosten te doen en rustig uitkijken naar een vervanger, of zou deze toch voor een doenbare prijs een tweede leven kunnen krijgen? (Rekening houdende dat mijn baksteen op de tweedehandsmarkt momenteel hooguit rond de 1250Euro opbrengt met goed draaiende motor en zonder olielekkage en rekening houdende dat een baksteen met 2.3 turbo-benzine motor ongeveer hetzelfde kost aan vaste kosten als ik de wegenbelastingen en verzekering samentel)
groetjes,Isabelle
Na ruim anderhalf jaar in mijn bezit en iets meer dan 20.000km trouwe dienst, begint mijn dieseltje nu toch wel wat af te takelen.
Ondanks de stijgende temperaturen buiten, klinkt het motorblok gewoon als een rammelende zak knikkers. Dit wordt erger en erger.Verder hoor ik een lelijke metaal-achtige fluittoon als de motor occasioneel hoog in toeren gaat (zowel in het eens doortrekken om de roet er uit te blazen, als tijdens het afremmen op de motor) en laat deze overal waar ik deze parkeer een paar druppeltjes olie achter, ondanks een leak-stop productje bij de olie en het gebruik van 15W40 olie in plaats van de 10W40 die ik er altijd in liet doen.
De dieselpomp was al eens wat verder open gezet geweest om net iets meer pit er uit te krijgen, maar omdat dit zorgde voor een toch wel érg overdreven zwarte-rook-ontwikkeling (als mensen er u al op aanspreken...) en omdat ik hoopte het fluitende geluid te verminderen/wegnemen, heb ik deze een tijdje terug, terug wat dichtgeschroefd tot het punt dat de motor nog net lekker blijft draaien.
De kleppen heb ik nog niet laten nakijken, aangezien mijn garagist er heilig van overtuigd is dat het hydraulische kleppen zijn, terwijl het duidelijk gaat om klepstoters met verwisselbare inleg-plaatjes.
Ik heb dus afgelopen weekend wat e-mails rondgestuurd naar verscheidene revisiebedrijven met de vraag wat het me zou kosten om een compressiemeting te doen, de verstuivers te testen, deze eventueel te reinigen of te vervangen, de kleppen + dieselpomp goed af te stellen en de lekkende krukaskeerring te vervangen.
Na ondertussen reeds van 2 bedrijven als antwoord gekregen te hebben dat ze enkel complete blokken reviseren en ik naar een garagist moet gaan voor de klussen die ik vroeg, heb ik van een derde bedrijf als antwoord gekregen dat deze motorblokken na 2 à 300.000km gewoon op hun einde zitten en complete revisie nodig hebben (kostenplaatje: dik 5000euro incl. btw)!
Wat is hier van aan?
Kan ik beter gewoon verder rijden zonder moeite en kosten te doen en rustig uitkijken naar een vervanger, of zou deze toch voor een doenbare prijs een tweede leven kunnen krijgen? (Rekening houdende dat mijn baksteen op de tweedehandsmarkt momenteel hooguit rond de 1250Euro opbrengt met goed draaiende motor en zonder olielekkage en rekening houdende dat een baksteen met 2.3 turbo-benzine motor ongeveer hetzelfde kost aan vaste kosten als ik de wegenbelastingen en verzekering samentel)
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2010 15:40 #1278323
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nou dat is duidelijk
Economisch onverantwoord om er zoveel geld aan uit te geven.
Revisie is geen optie als je het niet zelf kunt. (en niet iedereen kan dat, ondanks dat er hier soms tamelijk luchtig over gedaan wordt)
Maar je zou kunnen gaan zoeken naar een nieuwer blok (of een BMW 524TD blok) en dat er in laten gooien.
Blijft toch al met al duurder dan een andere hele 740 /760 kopen. (alleen wat heb je dan?)
De vorige poster heeft denk ik een goed advies.
Revisie is geen optie als je het niet zelf kunt. (en niet iedereen kan dat, ondanks dat er hier soms tamelijk luchtig over gedaan wordt)
Maar je zou kunnen gaan zoeken naar een nieuwer blok (of een BMW 524TD blok) en dat er in laten gooien.
Blijft toch al met al duurder dan een andere hele 740 /760 kopen. (alleen wat heb je dan?)
De vorige poster heeft denk ik een goed advies.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2010 15:42 #1278322
door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic weg doen kan altijd nog...
Hoi Isabelle,
Ten eerste natuurlijk vervelend dat je het gevoel hebt dat je dieseltje klinkt als een zak knikkers. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat een diesel na 300.000 'uitgeteld' is... en al helemaal de volvo blokken niet, en dat er vervolgens ook nog eens €5000,- voor een revisie gevraagd wordt lijkt me helemaal absurt. Voor een paar honderd euri heb je een tweedehands blok!Ik denk dat je er verstandig aan doet eens met een echte kenner van de volvo dieselblokken te gaan praten en die er eens een lichtje over te laten schijnen. Ik bedoel, als een diesel wat olie lekt moet het vervangen van wat keeringen en pakkingen de boel toch wel weer dicht krijgen, compressie meten is een fluitje van een cent (als je in de buurt had gewoond had je zo langs mogen komen en had ik het even voor je gedaan) en afstellen van een diesel is toch ook niet direct 'rocket sience'?
Dit allemaal om je toch even een hart onder de riem te steken!
GG,
PS: je zou eens contact kunnen opnemen met Bouke Maas, hier van het forum, die weet wel het een en ander over volvo dieseltjes!
Ten eerste natuurlijk vervelend dat je het gevoel hebt dat je dieseltje klinkt als een zak knikkers. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat een diesel na 300.000 'uitgeteld' is... en al helemaal de volvo blokken niet, en dat er vervolgens ook nog eens €5000,- voor een revisie gevraagd wordt lijkt me helemaal absurt. Voor een paar honderd euri heb je een tweedehands blok!Ik denk dat je er verstandig aan doet eens met een echte kenner van de volvo dieselblokken te gaan praten en die er eens een lichtje over te laten schijnen. Ik bedoel, als een diesel wat olie lekt moet het vervangen van wat keeringen en pakkingen de boel toch wel weer dicht krijgen, compressie meten is een fluitje van een cent (als je in de buurt had gewoond had je zo langs mogen komen en had ik het even voor je gedaan) en afstellen van een diesel is toch ook niet direct 'rocket sience'?
Dit allemaal om je toch even een hart onder de riem te steken!
GG,
PS: je zou eens contact kunnen opnemen met Bouke Maas, hier van het forum, die weet wel het een en ander over volvo dieseltjes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2010 15:50 #1278324
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motor-swap
Hoi,
Een motor-swap is in ons landje spijtig genoeg niet toegestaan.
Een nieuwe 7/9 kopen is inderdaad een optie, maar zoals je zelf al zegt: Wat heb je dan.... Haar 940 heeft nog maar een jaar geleden een nieuwe distributie-kit en groot onderhoud gehad, dus dan is het wel zonde om deze weg te doen... Zeker als je bedenkt hoe kritisch ze kijkt bij de aan koop van een andere wagen.
Zo raadde ze mij ook aan voor meten een grote beurt te geven aan mijn 740 uit voorzorg, omdat er maar weinig van de voorhistorie bekend was, ookal moest volgens de distributie-kap de riem nog niet worden vervangen... Dit bleek een goede zet, aangezien recentelijk nu gebleken is dat er wat scheelt met mijn wagen, aangezien de servo-olie overvol staat, en ook zwart ziet, zo ook de bak-olie, terwijl die bij controle enkele dagen eerder nog op het minimum stond
Met andere woorden, zij verzorgt haar wagen wel, maar heeft de vorige eigenaar dit ook gedaan?
Een motor-swap is in ons landje spijtig genoeg niet toegestaan.
Een nieuwe 7/9 kopen is inderdaad een optie, maar zoals je zelf al zegt: Wat heb je dan.... Haar 940 heeft nog maar een jaar geleden een nieuwe distributie-kit en groot onderhoud gehad, dus dan is het wel zonde om deze weg te doen... Zeker als je bedenkt hoe kritisch ze kijkt bij de aan koop van een andere wagen.
Zo raadde ze mij ook aan voor meten een grote beurt te geven aan mijn 740 uit voorzorg, omdat er maar weinig van de voorhistorie bekend was, ookal moest volgens de distributie-kap de riem nog niet worden vervangen... Dit bleek een goede zet, aangezien recentelijk nu gebleken is dat er wat scheelt met mijn wagen, aangezien de servo-olie overvol staat, en ook zwart ziet, zo ook de bak-olie, terwijl die bij controle enkele dagen eerder nog op het minimum stond
Met andere woorden, zij verzorgt haar wagen wel, maar heeft de vorige eigenaar dit ook gedaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2010 16:16 #1278328
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik had al rondgekeken op
Ik had al rondgekeken op diverse belgische tweedehands sites en heb 2 tweedehandse blokken gevonden, maar dit biedt natuurlijk geen zekerheid. Een tweedehands blok kan net zo goed versleten zijn.
Een ander type motorblok monteren is geen optie hier in België, de wetgeving is op dat vlak vrij streng.
Een nazicht en afstelbeurt door iemand met kennis en handigheid zou zeer welkom zijn. Mijn eigen garagist is namelijk een betrouwbare en betaalbare klusser voor onderhoudswerken, maar ervaring met dit blok ontbreekt hem jammer genoeg.
Volgens mijn garagist zou het vervangen van die krukaskeerring trouwens zo een 250Euro kosten en dit voor een nieuwe distributieriem zonder rollen en waterpomp (deze is namelijk nog maar anderhalf jaar geleden vervangen, maar volgens mijn garagist mag je een distributieriem niet opnieuw monteren?), de keerring en het werk. Klopt dit zo een beetje, of kan zit ook goedkoper?
groetjes,Isabelle
Een ander type motorblok monteren is geen optie hier in België, de wetgeving is op dat vlak vrij streng.
Een nazicht en afstelbeurt door iemand met kennis en handigheid zou zeer welkom zijn. Mijn eigen garagist is namelijk een betrouwbare en betaalbare klusser voor onderhoudswerken, maar ervaring met dit blok ontbreekt hem jammer genoeg.
Volgens mijn garagist zou het vervangen van die krukaskeerring trouwens zo een 250Euro kosten en dit voor een nieuwe distributieriem zonder rollen en waterpomp (deze is namelijk nog maar anderhalf jaar geleden vervangen, maar volgens mijn garagist mag je een distributieriem niet opnieuw monteren?), de keerring en het werk. Klopt dit zo een beetje, of kan zit ook goedkoper?
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2010 17:50 #1278337
door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Bouke Maas.
Gaat het hier om de voorste of de achterste krukaskeering? Ik denk de voorste omdat je het over je distributie riem hebt.... Dat moet echt wel voor minder kunnen dan 250,- voor de achterste moet je hele bak eronderuit.... maar voor de voorste valt het echt wel mee. Heeft Harnt afgelopen zaterdag nog op een sleuteldag gedaan!
En waarom zou je een goede distributie niet opnieuw mogen monteren? Als je het maar goed doet, maar dat moet met een nieuwe ook.
Ik zou als ik jou was echt even contact opnemen met Bouke Maas, die kan je veel vertellen en is daarbij heel erg bekend met deze blokken.
GG,
En waarom zou je een goede distributie niet opnieuw mogen monteren? Als je het maar goed doet, maar dat moet met een nieuwe ook.
Ik zou als ik jou was echt even contact opnemen met Bouke Maas, die kan je veel vertellen en is daarbij heel erg bekend met deze blokken.
GG,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2010 17:58 #1278338
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic VW
volgens mij moet je geen volvo-diesel kenner zoeken maar een VW diesel kenner. De TD's zijn blokken die in de VW LT werden geleverd en in viercilinder uitvoering in de golf (1.6). Ik zou dus iemand zoeken die kennis heeft van deze oude VW blokken en dan eens kijken wat er aan te doen is.
succes!
succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2010 18:53 #1278344
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zonde
De nieuwere 6 cilinder VAG's zijn kennelijk beter dan de eerdere: mijn 6diesel in een 245 ging toendertijd slechts 75000 km mee en na revisie (kostbaar!) weer maar 60.000 km!
De chefmonteur bij de hoofdvestiging in Amsterdam zei (nadat hij had begrepen dat het blok niet in een Volkswagen lag!) dat het een slecht blok was met te hoge zuigersnelheden en te korte klepgeleiders, waaardoor de boel te snel sleet. Er zijn ook hier op het forum een hoop mensen (waaronder onze voorzitter) die goede ervaringen hebben met de 6 cilinder diesel, dus ik neem aan dat ze in de loop van de tijd verbeterd zijn?
Ik zou beginnen met een compressiemeting en lektest. Dat kan elke vakgarage voor je doen hoor, voor niet veel geld. Dan kun je beslissen op basis van wetenschap.
Dus samenvattend mijn mening: als de compressie slecht is: een ander, véél jonger blok zoeken, of een andere auto! En dat laatste is waarschijnlijk het goedkoopst.
 
De chefmonteur bij de hoofdvestiging in Amsterdam zei (nadat hij had begrepen dat het blok niet in een Volkswagen lag!) dat het een slecht blok was met te hoge zuigersnelheden en te korte klepgeleiders, waaardoor de boel te snel sleet. Er zijn ook hier op het forum een hoop mensen (waaronder onze voorzitter) die goede ervaringen hebben met de 6 cilinder diesel, dus ik neem aan dat ze in de loop van de tijd verbeterd zijn?
Ik zou beginnen met een compressiemeting en lektest. Dat kan elke vakgarage voor je doen hoor, voor niet veel geld. Dan kun je beslissen op basis van wetenschap.
Dus samenvattend mijn mening: als de compressie slecht is: een ander, véél jonger blok zoeken, of een andere auto! En dat laatste is waarschijnlijk het goedkoopst.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2010 10:09 #1278405
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Kleppen stellen
Hoi,
Als ik jouw was zou ik toch een keer een andere garage naar de kleppen laten kijken. Als deze verlopen zijn en ze worden niet gesteld dan heb je zelfs kans dat de kleppen in gaan branden omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen. Verder ga je compressie verliezen waar deze toch al niet zo'n snelle blokken zeker niet sneller van worden. Als je dus twijfelt aan de bewering van je huidige garage: Second opinion.
Qua slijtage en revisie: Ik geloof er niks van dat dat zo is tenzij het blok uit begin jaren 80 is. Ik heb op meerdere plekken gelezen dat in die tijd de kwaliteit van het gietijzer van het onderblok niet geweldig was. Dit is later stukken verbeterd. Sterker nog. Ik heb vorige maand een blok met 350.000 kilometer met een gescheurd onderblok (kapotte thermostaat) uit elkaar geschroefd en doorgemeten. Dit heb ik samen met een scheepsmachinist gedaan die veel aan diesels werkt. Alles viel nog ruim binnen de slijtage toleranties; krusaslagers, big ends, zuigerveren, zuigers, etc. Ook op de cylinders was nauwelijks slijtage te ontdekken daar waar de bovenste zuigerveer stopt en weer naar beneden gaat. Houd het geld voor revisie maar lekker in je zak.
Qua knikkers in je blok: het lijkt of de afstelling wat verlopen is. Het zou kunnen dat de pomppoulie op de nokkenas niet vast genoeg is gedraaid. Hiervoor is speciaal gereedschap nodig waar je onder een hoek van 90 graden een momentsleutel op moet zetten afgesteld op uit mijn hoofd 100nm. Dit is dus iets anders dan de bout gewoon met 100 nm aandraaien!
mbt het terugzetten van de distributieriem; met mijn eigen auto wil ik dat nog wel eens doen, voor derden doe ik dat niet en zeker niet met een diesel omdat het risico als de riem breekt te groot is. Als ik hem voor mezelf terug zet kijk ik hem wel goed na op olie en slijtage.
Het lekken van olie komt bij de diesels vaker voor;
- O- ringen van de nokkenas
- Voorste keerring krukas
- achterste keerring krukas
- Aansluiting kleppendekselpakking op de hoekjes van de lagerkapjes (beetje vloeibare pakking doe wonderen)
- Pakking vacuumpomp
- oliedrukzender lekt (dit kan een venijnige zijn, soms lastig te traceren en kan behoorlijk lekken)
Affin, een heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt
Gr. Bouke
Als ik jouw was zou ik toch een keer een andere garage naar de kleppen laten kijken. Als deze verlopen zijn en ze worden niet gesteld dan heb je zelfs kans dat de kleppen in gaan branden omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen. Verder ga je compressie verliezen waar deze toch al niet zo'n snelle blokken zeker niet sneller van worden. Als je dus twijfelt aan de bewering van je huidige garage: Second opinion.
Qua slijtage en revisie: Ik geloof er niks van dat dat zo is tenzij het blok uit begin jaren 80 is. Ik heb op meerdere plekken gelezen dat in die tijd de kwaliteit van het gietijzer van het onderblok niet geweldig was. Dit is later stukken verbeterd. Sterker nog. Ik heb vorige maand een blok met 350.000 kilometer met een gescheurd onderblok (kapotte thermostaat) uit elkaar geschroefd en doorgemeten. Dit heb ik samen met een scheepsmachinist gedaan die veel aan diesels werkt. Alles viel nog ruim binnen de slijtage toleranties; krusaslagers, big ends, zuigerveren, zuigers, etc. Ook op de cylinders was nauwelijks slijtage te ontdekken daar waar de bovenste zuigerveer stopt en weer naar beneden gaat. Houd het geld voor revisie maar lekker in je zak.
Qua knikkers in je blok: het lijkt of de afstelling wat verlopen is. Het zou kunnen dat de pomppoulie op de nokkenas niet vast genoeg is gedraaid. Hiervoor is speciaal gereedschap nodig waar je onder een hoek van 90 graden een momentsleutel op moet zetten afgesteld op uit mijn hoofd 100nm. Dit is dus iets anders dan de bout gewoon met 100 nm aandraaien!
mbt het terugzetten van de distributieriem; met mijn eigen auto wil ik dat nog wel eens doen, voor derden doe ik dat niet en zeker niet met een diesel omdat het risico als de riem breekt te groot is. Als ik hem voor mezelf terug zet kijk ik hem wel goed na op olie en slijtage.
Het lekken van olie komt bij de diesels vaker voor;
- O- ringen van de nokkenas
- Voorste keerring krukas
- achterste keerring krukas
- Aansluiting kleppendekselpakking op de hoekjes van de lagerkapjes (beetje vloeibare pakking doe wonderen)
- Pakking vacuumpomp
- oliedrukzender lekt (dit kan een venijnige zijn, soms lastig te traceren en kan behoorlijk lekken)
Affin, een heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt
Gr. Bouke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2010 10:44 #1278406
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekkage
De lekkage komt hoogst waarschijnlijk van de voorste krukaskeerring. Ik zou nog eens moeten mijn blok oppoetsen en in de gaten houden om zeker te zijn, want het zou net zo goed van de carterpan-pakking kunnen komen. De hele voorkant van het onderblok hangt namelijk onder de olie intussen. Dit is voorlopig nog het minste van mijn zorgen, aangezien het oliepeil nog vrij traag zakt (tussen de onderhoudsbeurten door gaat er in totaal maximaal een litertje olie bij om de boel op peil te houden). Ik weet er van, dus zolang ik mijn auto niet bij vrienden op een oprit zet die in mooie natuursteen gelegd is, zorgt dit voorlopig nog niet voor problemen.
De kleppendekselpakking is ondertussen al vervangen geweest door een nieuw, rubberen exemplaar.
Het ergste is het geluid en het gebrek aan prestaties. Dit geeft me weinig vertrouwen.
Ik begrijp dat het afhalen en opnieuw opleggen van de distributieriem iets is wat velen niet graag riskeren op iemand anders' wagen, maar ik begrijp dat dit niet nodig is om de pompafstelling en klepspeling te controleren?
België is jammer genoeg een land waar garagisten meer en meer gaan blind vertrouwen op hun uitlees-apparatuur. Zelfs meerdere techniekers van de lokale Volvo garage vinden dat "het blok maar zo proper kan draaien" en dat "het tenslotte al een oude wagen is", alsof een oude wagen per definitie knikkert en roet als je naar het gaspedaal kijkt...
Als iemand met kennis van deze motoren bereid zou zijn even een kijkje te nemen onder de motorkap en eventueel hier en daar wat wilt bijstellen of uitmeten, of mij een goede dieselspecialist kan aanbevelen, zou ik heel dankbaar zijn. Daar heb ik gerust een lange rit en een financiële compensatie voor over. Ik heb zelf noch de kennis en handigheid, noch de materialen om de klepspelingen en dieselpomp-timing te controleren en eventueel bij te stellen.
Ik denk trouwens dat bij het vervangen van de distributieriem geen nokkenas of krukaspoulies zijn losgemaakt, maar dat gewoon de krukas en nokkenas geblokkeerd is geweest, oude riemen, looprollen en waterpomp er af, nieuw spul er op en klaar...
groetjes,Isabelle
De kleppendekselpakking is ondertussen al vervangen geweest door een nieuw, rubberen exemplaar.
Het ergste is het geluid en het gebrek aan prestaties. Dit geeft me weinig vertrouwen.
Ik begrijp dat het afhalen en opnieuw opleggen van de distributieriem iets is wat velen niet graag riskeren op iemand anders' wagen, maar ik begrijp dat dit niet nodig is om de pompafstelling en klepspeling te controleren?
België is jammer genoeg een land waar garagisten meer en meer gaan blind vertrouwen op hun uitlees-apparatuur. Zelfs meerdere techniekers van de lokale Volvo garage vinden dat "het blok maar zo proper kan draaien" en dat "het tenslotte al een oude wagen is", alsof een oude wagen per definitie knikkert en roet als je naar het gaspedaal kijkt...
Als iemand met kennis van deze motoren bereid zou zijn even een kijkje te nemen onder de motorkap en eventueel hier en daar wat wilt bijstellen of uitmeten, of mij een goede dieselspecialist kan aanbevelen, zou ik heel dankbaar zijn. Daar heb ik gerust een lange rit en een financiële compensatie voor over. Ik heb zelf noch de kennis en handigheid, noch de materialen om de klepspelingen en dieselpomp-timing te controleren en eventueel bij te stellen.
Ik denk trouwens dat bij het vervangen van de distributieriem geen nokkenas of krukaspoulies zijn losgemaakt, maar dat gewoon de krukas en nokkenas geblokkeerd is geweest, oude riemen, looprollen en waterpomp er af, nieuw spul er op en klaar...
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam