Dieseltje kietelen, ze wordt echt gemeen snel (foto's van pomp toegevoegd)

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2017 15:27 #1436861 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mij is verteld dat hij van
Mij is verteld dat hij van een 240 af kwam, als ik hem op m'n auto monteer dan komen de in en uitlaatbuis van de intercooler ook exact uit met de inhammen in de carosserie.

Kan best wezen dat het een 740 ding geweest is wat toevallig op een 240 zat bij de sloop :P

Is gedaan :
-Brandstofpomp wat opgeschroefd (zelfde wijze als hierboven beschreven op de gouvernor na)
-Nieuw brandstof filter gemonteerd
-Nieuw luchtfilter gemonteerd
-Einddemper verwijderd (komt nog een doorstroom demper op)

Word gedaan :
-Intercooler monteren
-Olie + filter vervangen


Wat versta je precies onder stage 0 ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2017 23:32 #1436873 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bouke
Halllo Brekizer

Bouke is voor zover ik kan zien al redelijk lang niet meer op het forum geweest. Je zou 'm een privé-bericht kunnen sturen, als z'n mailadres ongewijzigd is krijgt ie daar een melding van.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2017 06:07 #1436875 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Stage 0 is een algemee begrip
Stage 0 is een algemee begrip in de tuningswereld, en houdt in dat je eerst zorgt dat het basisonderhoud op orde is, voordat je gaat denken aan vermogen opvoeren. Denk daarbij aan alle zaken die ervoor zorgen dat je motor wat kan hebben (olie, filters, schoonmaken intercooler, etc), maar ook alles wat ervoor zorgt dat je het oorspronkelijke fabrieksvermogen weer haalt (compressie, verstuivers, conditie van de turbo en dergelijke).
Daarna volgt stage 1: in het algemeen vrij kleine maatregelen die de motor net wat sportiever maken, zoals iets meer turbodruk, betere luchtfilters, finetuning van de inspuitpomp.
Stage 2 begint dan het werk aan de motor zelf: andere nokkenassen, in- en uitlaatpoorten flowen, etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2017 00:01 #1436893 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de uitleg.
Bedankt voor de uitleg.

Reden waarom het andere blok erin gekomen is omdat het blok veel frisser is.
Verstuivers laat ik vd week (met GTD verstuivers) reviceren.

Turbo vind ik wat lastig, weet iemand van jullie of er op een d24 turbo koud ook speling zit?
Heb hier 3 stuks liggen, alle 3 met ruimte op de lagers (op en neer)
Al zie ik in het huis geen slijtage?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-04-2017 10:40 #1436901 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Speling in welke richting?
In welke richting heb je speling?

Axiaal, dus in de lengte richting, mag je geen speling waarnemen.
Radiaal, links-rechts/boven-onder, zit altijd wat speling. Dit moet ook, er moet een dun laagje olie tussen kunnen.




Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-04-2017 10:41 #1436902 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Beter lezen
Beter lezen volgende keer, zie dat je de richting van de speling al aangegeven hebt...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2017 10:58 #1436905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelukkig maar, dan is er niks
Gelukkig maar, dan is er niks aan de hand :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2017 12:12 #1436934 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zag dit toevallig voorbij
Zag dit toevallig voorbij komen. Een 240 intercooler is niet echt diesel vriendelijk. Je moet best wat druk gaan draaien die gaat zeker klappen. Zweedse methode ook mogelijk > spanbandje er omheen. De garret turbo kun je makkelijk reviceren. Setje op ebay is zo gekocht. Balanceren kun je meestal goed mee wegkomen om het niet te doen bij zo'n T3. Beter frisse lagers en een ietsie onbalans dan rotte lagers en een compressorwiel wat zich door het huis gaat vreten. Als je echt meer power wilt moet je uberhaubt het compressorhuis en compressorwiel upgraden. Of anders zoeken naar een andere turbo. Holset HX35w oid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2017 15:25 #1436939 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic OEM volvo intercooler
OEM volvo intercooler (benzine/diesel) kan maar tegen max. 1 bar en gaat dan nog snel defect als je te hoge druk draait.
Intercooler van DO88 gaan plaatsen, kan gerust tegen de hogere drukken en veel beter dan OEM ;-)
eerste benzine types : www.do88.se/en/artiklar/volvo-200_700_90...-98-intercooler.html
Of nog beter : de originele volvo D24TIC intercooler, maar dan veel beter gemaakt en sterker enz : www.do88.se/en/artiklar/volvo-700_900-tu...-98-intercooler.html

performance radiator is deze : www.do88.se/en/artiklar/volvo-740-940-96...-92-98-radiator.html
past ook in de diesels, wel zelf de buizen dan wat gaan aanpassen dan, maar is simpel op te lossen. Bij de diesels zit er een knik in de aansluiting, bij benzines niet :-)

Interessant zo eens gaan opkietelen, maar als de levensduur van de motor zeer kort is, wel jammer dan :-( zal er maar afblijven en origineel laten ... ;-)
Al heeft een 780 TDIC standaard 129 pk en de gewone 740/760/940/960 TDIC een 122 pk ... met dezelfde motor . Dus wellicht 0,1 bar meer turbodruk of een andere kleine aanpassing bij die 780 ...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2017 08:11 #1436971 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 780 heeft een andere
780 heeft een andere brandstofpomp, dus vermoedelijk wat meer pompdruk, en misschien inderdaad een fractie hogere turbodruk. Dat is het soort verschillen waar het blok nog best tegen kan, maar wil je 40-50 pk extra, of nog meer, dan loopt de levensduur heel hard terug.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD