Dieseltje kietelen, ze wordt echt gemeen snel (foto's van pomp toegevoegd)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb er inmiddels zo'n 5000 km mee gereden inclusief een trip naar de Alpen. Helaas is de expert waar ik het over had nog niet langs geweest wegens persoonlijke omstandigheden.
Ik moet zeggen dat het me al met al helemaal niks tegen valt. Eerst even wat gegevens
Acceleratie 0 tot 100 kmh: 8 a 9 seconden
Tot de 160/170 is de acceleratie lekker, daarboven wordt het weer een echte diesel: geduld om boven de 200 te komen. Als de governor eraf is (fuel cut off bij hoge toeren) zal dit wel beter worden.
Topsnelheid : 215 kmh bult af 205 rechte vlak
Verbruik normaal : 1 op 14/15
verbruik zwaar : 1 op 10/11
Het rijdt heerlijk. In Frankrijk op de peage cruise-snelheid 180/190 en in de alpen lekker over de passen heen denderen met een verbruik wat niet onder de 1 op 10 wil komen.
Het heeft wel een nadeel dat als je onder de 2500 toeren teveel gas geeft er een behoorlijke rookpluim ontstaat. Boven de 2500 toeren maakt het niet uit omdat de motor dan vanwege de opgeschroefde turbo (1.8 bar) voldoende lucht heeft om alle brandstof te verbranden. ( voor de liefhebbers, de turbo kan tot 2. 5 bar)
Behalve de pakking die ik in het begin heb vervangen kan ik melden dat ik verder geen gekke dingen ben tegen gekomen behalve een verhoogt olieverbruik bij hoge snelheden (1:2000). Is dus nog wel te doen. Mag ook wel want de auto heeft inmiddels zo'n 450.000 km gereden.
Verder heb ik de automaat olie wat verdikt door er een liter gewone versnellingsbakolie (is veel dikker) bij te gooien. De koppelomvormer draait zo wat beter met het vermogen van de motor mee onder de 90 kmh.
Tja dat was het wel voor het moment. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn zal ik het melden.
Groetjes Bouke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ben benieuwd naar verdere ervaringen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Dat het verdikken van de automaatolie invloed heeft op de koppelomvormer begrijp ik niet.
De koppelomvormer heeft toch zijn eigen afgesloten ruimte met olie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
OP EEN DIESEL ---LPG <a href=" www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10 " target="_blank">Jerry schreef : Hey Bouke dat klinkt allemaal mooi.Ik zal het draadje blijven volgen.Misschien is het toevoegen van lpg een optie om de rookpluim tegen te gaan?
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja? hoezo niet?asatter schreef :
OP EEN DIESEL ---LPG <a href=" www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10 " target="_blank">Jerry schreef : Hey Bouke dat klinkt allemaal mooi.Ik zal het draadje blijven volgen.Misschien is het toevoegen van lpg een optie om de rookpluim tegen te gaan?
cdn.content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/0002014F.gif " title="Click to get more." />
www.gasotronic.nl/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jaren geleden heb ik eens een verhaal geschreven in ons clubblad waar ik modificaties had beschreven welke ik had uitgevoerd aan mijn '84-er 760TD automaat. De sprint naar 100 was ook ergens tussen 8 en 9 seconden, heel snel en tot 50km/u en regen had ik nog wielspin met kickdown! Wat een koppelmonster was dat geworden zeg. De turbodruk ook verhoogd tot 1 bar. De achterste demper had ik ook verwijderd; deze geeft tegendruk, iets wat je bij een turbo niet wil. Er was dus alleen de doorstroom middendemper aanwezig waardoor de turbo sneller opspon. Het geluid viel wel mee, diesels klinken stiller dan benzine motoren. Je kunt als je dat wil, de achterste demper vervangen door een doorstroomdempertje zodat hij waarschijnlijk helemaal stil blijft. Ik had het blok wel laten reviseren, het was een geweldige machine!!
De auto zelf is overleden, het blok niet. Deze heb ik nog steeds bewaard om er iets mee te willen doen. Wat weet ik nog niet. Hij staat vol olie en verbrandingsamers en cilinderkamers ingevet met geweren olie. Ik denk dat ik spreek van 1999 of 2000 of zo.
Succes verder,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.