Dieseltje kietelen, ze wordt echt gemeen snel (foto's van pomp toegevoegd)

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2009 23:58 #1241156 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Respect

240diesel schreef : da's grappig, die 2200 die je noemt resulteren bij mij in net iets meer dan 100 (echte) KM/uur.
om precies te zijn 2163RPM = 100KM/uur ben benieuwd hoe e.e.a. zal verlopen in de Ardennen met paradiso er achter.
voor geïnteresseerden;  volvolvo.nl/index.php?option=com_smf&...=30&topic=5481.0  

Jeetje man, ik heb even je topic gelezen, wat een geweldig stukje werk, 100x respect hoor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2009 00:30 #1241159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stalen koppakkingen
<address>een goed merk is Cometic  <a href=" www.cometic.com/ "> www.cometic.com
ik kon daar voor mijn B230FK een stalen koppakking bestellen op dikte! Er zijn verschillende diktes mogelijk (= meer lagen)
het is hierbij essentieel dat blokdek en kopoppervlak perfect glad en vlak zijn, het komt nog kritischer dan bij een gewone pakking.
Ook het aantrekken van de kopbouten moet zeer nauwkeurig gebeuren, met schone boutgaten en licht ingeoliede kopbouten.
En dan nog een voordeel: het schijnt dat de stalen koppakkingen herbruikbaar zijn!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2009 11:24 #1241176 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Twee bijzondere projecten die goed bij elkaar passen.
Aanpassing van het diff zal niet iedereen lukken, daarom een alternatief wat in de buurt komt:
Neem een paar 16 inch velgen en monteer er 215/65/16 banden op.
Snelheid per versnelling                          differentieel: banden: 215/16/65     versnellingsbakverh         3,54   omtrek: 2144       m47         1000 1500 2000 2200 3000 3500 4000 4500 5000             1 9,0 13,5 18,0 19,8 27,1 31,6 36,1 40,6 45,1 4,03           2 16,8 25,2 33,6 37,0 50,5 58,9 67,3 75,7 84,1 2,16           3 26,5 39,8 53,0 58,4 79,6 92,8 106,1 119,4 132,6 1,37           4 36,3 54,5 72,7 79,9 109,0 127,2 145,4 163,5 181,7 1,00           5 43,8 65,7 87,6 96,3 131,3 153,2 175,1 197,0 218,9 0,83          

Snelheid lees je af op je GPS.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2009 14:01 #1241186 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Kopppakking vervangen
Ben weer bezig,
Ik ben nu bezig de koppakking te vervangen. De Kop is er mooi afgekomen, onvlakte ruim binnen de toleranties. Ik heb geleerd om de kop er op dezelfde manier af te draaien als je hem er op schroefd. Dus in stapjes en in de goede volgorde. Verder is de kop vrij nieuw (80.000 km). 
@ Jan V.
Volvo levert standaard vanaf de latere bouwjaren stalen koppakkingen in verschillende diktes. Bij MRT motoren in Veghel hadden ze alles op schap liggen en was ik voor 14 kopbouten, een stalen 2 kerfs 3 laags stalen koppakking, inlaatpakking, uitlaatpakkingen, kleppendekselpakking en een distributieriem E 100,-- verder . Valt dan weer mee.
 @ Adrian,
Mooie info, ik zou inderdaad wel wat minder toeren willen draaien, maar ik heb een automaat. Ik zal eens gaan opnemen hoeveel toeren ik bij een bep. snelheid draai. het zou in ieder geval wel wat minder mogen, zeker gezien het enorme koppel wat ik nu tot mijn beschikking heb. Wordt ie ook nog eens zuiniger.
Gister heb ik op advies van een diesel specialist de pompdruk nog wat verhoogt door het retour ventiel te verkleinen van 0.55 naar 0.45. Niet meteen enorme winst maar de motor loopt wel mooier. We gaan gewoon verder...........

Groetjes Bouke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2009 15:47 #1241198 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ZF en 3,54
Bouke,
Er zit een ZF en en 3,54 onder denk ik. Wanneer je het spreadsheetwilt stuur dan een pb.
Snelheid per versnelling          differentieel: banden: 195/15/65 versnellingsbakverh 3,54 omtrek: 1940 zf-1 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000 1 12,0 18,1 24,1 30,1 36,1 42,2 48,2 54,2 60,2 2,73 2 21,1 31,6 42,2 52,7 63,2 73,8 84,3 94,9 105,4 1,56 3 32,9 49,3 65,8 82,2 98,6 115,1 131,5 148,0 164,4 1,00 4 45,0 67,6 90,1 112,6 135,1 157,7 180,2 202,7 225,2 0,73

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2009 18:04 #1241216 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar wat voor olie heb je nu in de D24TIC ??
Ik wil natuurlijk niet onbeleefd / ongeduldig zijn maar heb nog geen antwoord op m'n vraag over de motorolie.Aangezien ik daar wel benieuwd naar ben waag ik nog een poging...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2009 19:35 #1241227 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic heel kort
ik ga nu douchen, maar omdat je zo aandringt....................10w40

gr. Bouke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2009 22:01 #1241241 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank je wel
 Dank je wel,ga nu maar lekker douchen, t'is er wel weer voor ja

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2009 13:43 #1241293 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic we gaan verder.........
Hallo,
Inmiddels zit de stalen koppakking erop. Het blijft toch wel een klusje hoor bij zo'n diesel even de kop lichten en weer terug zetten. Het probleem is opgelost. Ik heb geen harde slangen meer, geen lekkages en hij loopt als een zonnetje. Verder kreeg ik vandaag ook goed nieuws. 
De lokale Bosch Diesel specialist (Holl in Nijmegen) kende iemand die daar vaak kwam die heel veel wist van het kietelen van de 1.6 dieseltjes van VW. Nu is dat de 4 Cylinderversie van het in de volvo's bekende LT blok. Hij was met name gespecialiseerd in de dieselpomptechniek. Vandaag heb ik even contact met hem gehad en hij heeft er wel zin in om met me mee  te kijken en te helpen met een goede afstelling. 
Hij wist me ook even te vertellen dat ze uit die 1.6 blokjes 175 pk(!) Weten te persen. Even narekenen hoor..... 175 / 4 x 6 = .......... 262.5 pk. Asjemenou, dat is best veel. Hij vertelde er wel bij dat zoveel pk's de levensduur niet echt ten goede kwam, maar ook dat 190/200 pk prima op een verantwoorde manier te doen is. 
Binnenkort gaan we aan het knutselen en ik ben heel erg benieuwt naar het reseltaat. Kan ik ook een keertje gti'tjes pesten, met een volvo diesel station nog wel, gna, gna, gna.

Ik houd u op de hoogte,

Groetjes Bouke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2009 17:08 #1241310 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Genieten

bouke maas schreef : Ik houd u op de hoogte,

Ik spreek vast voor meer mensen als ik zeg dat ik in ieder geval stilletje mee geniet van dit verhaal, zelfs al heb ik geen 6 maar een 5 cyl diesel ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD