Dieseltje kietelen, ze wordt echt gemeen snel (foto's van pomp toegevoegd)
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Bouke Maas is volgens mij niet meer lid van het forum.
Heb hem hem al meer dan een jaar lang niet meer hier op het forum gezien.
De turbodruk van de Diesel staat standaard op 0,9 bar en dat is tot het einde van de schaal.
Is dus "normaal".
Roken kunnen deze diesels ook heel goed. Hem iets vroeger zetten zal het roken wel verminderen.
Ga je de smokeschroef verdraaien en / of meer doen om meer vermogen eruit te krijgen, gaat ie alleen maar harder roken.
Let wel dat deze Dieseltjes niet bedoeld zijn om mee te scheuren! Je trekt ze zomaar stuk! Zelfs op fabrieksinstelling!
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
hey gerben,gerryberrie schreef : Hoi Jens, Bouke Maas is volgens mij niet meer lid van het forum. Heb hem hem al meer dan een jaar lang niet meer hier op het forum gezien. De turbodruk van de Diesel staat standaard op 0,9 bar en dat is tot het einde van de schaal. Is dus "normaal". Roken kunnen deze diesels ook heel goed. Hem iets vroeger zetten zal het roken wel verminderen. Ga je de smokeschroef verdraaien en / of meer doen om meer vermogen eruit te krijgen, gaat ie alleen maar harder roken. Let wel dat deze Dieseltjes niet bedoeld zijn om mee te scheuren! Je trekt ze zomaar stuk! Zelfs op fabrieksinstelling! Groeten, Gerben
dat is jammer om te horen. het las lekker makkelijk weg en zoals het er stond had ik het ook precies in gedachte, alleen deze tips en tools zijn erg goed bruikbaar (altijd fijn als iemand je voor is geweest)het harder roken maakt me opzich niks uit, ik stoor me er niet aan behalve dat de achterklep sneller vies is dan de rest van de auto... echt scheuren is ook niet me bedoeling ermee, alleen meer pit is altijd leuker ;)wat betreft dat de blokken "snel" de geest geven is ook 1 van de factoren waardoor ik op de achtergrond nog steeds goed twijfel of het een goede keuze is om te maken voor een daily (200km per dag).
er spoken namelijk meerdere ideetjes door m'n hoofd niet wat echte tuning betreft maar wel als je kijkt naar optimalisatie van het blok en dan vooral de aanbouwdelen... die zijn "makkelijker" en minder risicovol voor de motor zelf.als je er interesse in hebt kan ik die ideeën wel via een PB sturen. is geen geheim maar onnodig topic vervuilen

grtz jens
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gewoon op het koppel tokkelen en dan gaat het best aardig (zegt deze verstokte 2,3 LPi turbo rijder) En ze klinken mooi die 6-cilinders.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met de juiste timing en afstelling van de hoeveelheid inspuiting zijn de turbos nog best snel en kunnen ze goed mee komen, maar voordat je dit soort dingen gaat doen zorg dan dat het koel traject 1000% is anders loopt hij geheid warm.
- V700 register
- Nieuw lid
-
wel na revisie iig maar weinig problemen mee hoor, ding trekt m nu zelfs door de koppeling heen in de 5... schat wel dat ik rond de 170pk draai

- V700 register
- Nieuw lid
-
iemand tips ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik wil eigenlijk ook een beetje meer uit m'n D24 persen, nu heb ik de originele koppakking nog, op hoeveel druk kun je hem zetten met de originele pakking?
-1,3 bar is dat nog te doen ?
-Brandstofpomp is al opgeschroefd
-Heb ondertussen ook al een ongeblazen spruitstuk gemonteerd,dit schijnt ook een flinke verbetering te zijn op het originele en tdic spruitstuk.
-Intercooler zit er nu ook op van een 240, moet nog buizen en slangen regelen.
-Ding moet van't zomer de rit naar de Noordkaap (long way round) volhouden maar een beetje meer vermogen is wel gewenst, echter moet de betrouwbaarheid hier niet onder te leiden krijgen, heb je hier ook wat tips voor?
Verhaal met m'n motor is al een beetje apart, andere auto gekocht met d24t echt zoop dit ding olie en te veel carterdruk waardoor alles weer m'n inlaat in gejaagd werd, dus heb ik besloten het blok van m'n witte erin te lepelen, dit ding zoop alleen olie op plankgas ritten verder niks, nooit een misse slag of stoot terwijl dit ding al meer dan een miljoen gedraait heeft, vermogen heeft ie opzich wel (bleef tot 120 een s80 2.5 benzine ongeblazen voor.)
Dus of het wijsheid is om hem wat op te voeren?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Daarnaast: originele volvo intercoolers voor de benzine-uitvoeringen zijn erend niet betrouwbaar boven de 1 bar overdruk (en ik ken geen 240 diesel met turbo, laat staan met intercooler, dus vraag me af welke je nu hebt).
Als je geen goede stage 0 hebt gedaan, zou ik het vooreerst bij de standaard 0,9 bar houden: dat is nog steeds drie keer zoveel overdruk als bij een standaard LPT!
Wat ik overigens heb begrepen, is dat niet zozeer het inlaatspruitstuk alswel de nokkenas van een ongeblazen diesel voor wat meer koppel onderin zorgt.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
zou een veel hoger vermogen moeten geven.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Volvo VW hebben ze afgesteld voor lange levensduur en zelfs dan al scheuren de koppen...
Groeten,
Gerben