Bestuurswisseling / Bestuursproblematiek

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2015 11:30 #1420384 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic BALV of geen BLAV
Zo rustig met een kopje koffie in de hand zat ik te overpeinzen wat de BALV zou kunnen betekenen.
De leden die dat zouden willen, vermits ze op de geplande datum kunnen, zouden vragen kunnen stellen over de wijze waarop de huidige situatie is ontstaan en de daarbij behorende beslissingen van de overgebleven bestuursleden.
De vraag is of het aantal leden wat zal verschijnen op een BALV voldoende is om beslissingen te mogen nemen, maar dat geldt natuurlijk ook voor een ALV.
En als men dan al beslist dat het huidige bestuur niet correct heeft gehandeld (ik roep maar wat) wat worden dan de opties ? Zijn er al kandidaten die zich hebben aangemeld voor een bestuursfunctie ?
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar lidmaatschap opzeggen vind ik persoonlijk niet echt een optie, ik vind het nog steeds een leuke vereniging en hoop dat we er met z'n allen uit gaan komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2015 21:35 #1420390 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe moeilijk is het?
Zoals Maarten al heeft aangegeven is het aantal van 8 gewone leden onvoldoende om het resterende bestuur (2 bestuursleden) te bewegen om een vervroegde tussentijdse ALV te organiseren. De resterende bestuursleden (2 om precies te zijn) vertegenwoordigt 40% van het aanvankelijke aantal bestuursleden. Dat samen met de kaderleden (hoeveel zijn dat er?) die overigens niet door de ALV zijn gekozen, aangesteld of benoemd, hebben blijkbaar meer invloed op de besluitvorming van het - naar mijn mening - demissionaire bestuur. I rest my case and sell my car.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2015 22:28 #1420392 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Volgens mij is het vrij
Volgens mij is het vrij simpel: Frits heeft aangeboden een mail naar iedereen te sturen met de vraag of men een ALV wil.
Een initiatief waar niks op tegen is. Het kost geen geld en het kost het bestuur geen moeite. Het is de enige manier om vast te stellen wat leden willen. Leden bepalen de koers.

Als meer dan 10% van de leden een ALV wil, dan is dat zo. Dan heeft het bestuur een inschattingsfout gemaakt. Kan gebeuren. Dan komt er een ALV. Zo niet, dan niet. Hoe moeilijk kan het zijn? Geen probleem toch? Of zie ik het ff te makkelijk?

Het scheelt in ieder geval weer een hoop sfeerverpestende berichten op dit forum. Dat alleen al zou ik fijn vinden.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2015 23:14 #1420393 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Gerard
Hallo Gerard

Maarten, Tom en Peter zitten nog in het bestuur. Ton en Paul zitten er niet meer in. De resterende bestuursleden vormen dus 60% van het aanvankelijk aantal bestuursleden.

Maar zoals Willem ook al aangeeft; wat wil je bereiken met een BALV? "Bestuurslid" is niet iets wat je er even bij doet. Het slokt volgens mij redelijk wat van je tijd op. En het helpt ook, als je een redelijk brede rug hebt. Zo iemand vind je niet in iedere 7/900. Het zal lastig genoeg zijn, om voor januari twee nieuwe bestuursleden te vinden, laat staan op korte(re) termijn.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2015 23:53 #1420394 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Mee eens Lex
Als ik hoor wat we (teveel) betalen aan een editie van de factor kunnen we die 750 makkelijk besteden.
Ik wil de brief evt wel reviewen.
En daar waar nodig is helpen.

Halen we de 47 niet, jammer maar dan is het zo.

Maar ik vind wel dat alle leden recht hebben op de duidelijkheid waarom het bestuur nu uit leden bestaat die eerst de wacht was aangezegd.
Daarbij is er een kadergroep die statutair niet bestaat, geen mandaat heeft van de meerderheid van de leden volgens mij, maar wel sturend is in deze vereniging.
Dat kriebelt een beetje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2015 08:14 #1420398 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Teveel???
Jeroen,
Waar baseer jij op dat we teveel betalen voor een editie van de Factor zoals je zo mooi tussen haken vermeld.

Met vriendelijke groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2015 09:59 #1420401 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Commissies
Heren,
@Gerard,
Mathy rekent het je goed voor, 40% van de bestuursledenleden zijn opgestapt, 60% is resterend, zoals gezegd Tom, Peter en ik.
De kaderleden, waarvan jij denkt dat ze niet door de ALV gekozen zijn, bestaan uit de Regiocoordinatoren, de Moderatoren en Webmaster en de Visieclub.
Deze groepen vallen onder het kopje commissies zoals benoemd in het Huishoudelijk reglement
Ik citeer:

ARTIKEL 6. Commissies
1. Al naar gelang het programma en de behoefte van de vereniging kunnen er commissies van advies en bijstand door een algemene ledenvergadering of door het bestuur worden ingesteld.
2. Voorstellen met betrekking tot wijzigingen in de bestaande commissies van advies en bijstand dienen via het bestuur gedaan te worden.

Ik noem het kaderleden want de leden van deze commissies zijn geen bestuurslid maar wel meer betrokken bij het reilen en zeilen van de vereniging dan de gewone leden.
We hebben een drietal RC's, een webmaster, een vijftal Moderatoren en een (door de ALV ingestelde!!!) visieclub van 5 leden.
Op de laatste vergadering waren in totaal naast de drie bestuursleden 6 leden uit voornoemde groep aanwezig. Zij hebben niet deelgenomen aan de besluitvorming, zij hebben een adviserende stem gehad. (zij hebben hun mening kunnen geven)
En conform de statuten hebben we geen demissionair bestuur.

@Lex
Het bestuur heeft een beslissing genomen, Frits is het daar niet mee eens (wat zijn goed recht is) en wil willens en wetens een extra ALV afdwingen. Prima, maar dat valt voor mij niet onder het aanbieden van het versturen van een e-mail. Hij verklaart gewoon dat hij het doet.
Hij wil iets veranderen, dus dan zal hij daar zelf de nodige stappen voor moeten ondernemen.
Ik heb al eerder uitgelegd dat als een bestuur een besluit neemt hetzelfde bestuur niet elke keer van mening kan veranderen als er een klein aantal leden het niet eens is met dat bestuur, zo kun je nooit de door jou uitgestippelde weg volgen. Is er een grote groep van de leden dit van mening dan ben ik de eerste die zal toegeven dat het bestuur dan mogelijk een foutieve beslissing heeft genomen en gaan werken aan een beslissing die wel de goedkeuring van de groet groep kan hebben.
Daarom, als Frits, of wie dan ook, een verzoek indient, vergezeld met de vereiste 10% handtekeningen zal ik als interim voorzitter met alle liefde direct een (B)ALV gaan optuigen. Die discussie hebben we niet, dat gaan we dan gewoon doen.

Maar zoals Willem zich al afvroeg, wat moeten we doen op een extra ALV?
We hebben pas 1 aanmelding van een kandidaat bestuurslid, n.a.v. dit draadje en de brief heeft nog niemand zich spontaan aangemeld . Het enige wat we kunnen doen is praten over wat er is gebeurd en ik heb met Ton afgesproken om het netjes te houden, en ik wil me aan die afspraak houden.Maar ook hier geldt, als die 10% een ALV met opening van zaken wil dan moeten we die geven. En die geven we dan ook, en dan krijgt Ton natuurlijk ook alle ruimte om zijn kant van het verhaal te vertellen.

@Jeroen
Zie voor wat betreft de commissies/kaderleden mijn antwoord aan Gerard in dit bericht.
Ik vind het jammer dat het kriebelt bij jou, maar we werken al een paar jaar met het gegeven dat de moderatoren en RC's op regelmatige wijze bij bestuursvergaderingen aanwezig zijn en ook naar hun mening wordt gevraagd. Dit is niet iets nieuws, het valt wellicht nu op omdat ik er open en eerlijk over communiceer.
Ik ben zowiezo voorstander van een open en eerlijke vorm van besluitvorming en ik toets de ideeën graag met de voornoemde kadergroepen die ik dan gemakshalve maar even zie als een kleine vertegenwoordiging van de leden. Anders moet het bestuur bij elke beslissing een enquete uit gaan schrijven, dat werkt niet.

Met vriendelijke groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2015 12:06 #1420402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bestuur
Ik ben het geheel eens met de laatste opsomming van Maarten.
Verder heeft Willem ook gelijk met de constatering, "Wat kan een extra BALV" bereiken??

Het bestuur is wat mij betreft prima vertegenwoordigd.

Scherven ruimen, schouders eronder en gezellig doorgaan.

met vriendelijke groet en tot de VKB,
Chris

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2015 12:30 #1420403 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Zoals eerder gesteld: de
Zoals eerder gesteld: de leden van de visie-club zijn aanwezig geweest op persoonlijke titel. De visie-club heeft geen status anders dan het maken van de visie. Dus het noemen van de visie-club als onderdeel van de kamergeleerde is niet juist.

De visie-club was ook niet compleet aanwezig. Van de visie-club waren 3 (of 2, dat weet ik niet zo uit mijn hoofd) van de 7 leden aanwezig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2015 14:00 #1420404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 50 cent
Hoi allemaal,

Ben even 'offline' geweest. Druk met job-hoppen om het zo maar te stellen. Ondertussen heb ik al drie bedrijven van binnen gezien. :)

Ik wil even beginnen met Mathy's reactie. Want dat kan ik alleen maar beamen. Een bestuursfunctie is zwaar. Ik kan daar over meepraten aangezien ik dit een tijdje heb mogen meemaken. En dan nog te bedenken dat ik alleen maar de functie van webmaster had. Toch brak mij dat op. Ik werkte op het laatst 's avonds ook nog (het liep iets minder met het bedrijf) en dan worden zelfs voor een webmaster de marges erg klein.

Waar ik heen wil is het volgende. Het bestuur is absoluut geen elite clubje dat vanaf een hoge troon de scepter zwaait. Ik heb ze altijd meegemaakt als hardwerkende mensen welke ook altijd kritisch waren op elkaars functioneren. Ook dat heb ik mogen meemaken. Dat was voor mij dan ook de reden om mijn functie op te geven. Op een gegeven moment heb je door dat je de club niet meer kan geven wat het verdient en dan is de keuze niet moeilijk meer. Het is wel een zware keuze, want je geeft een boel gezelligheid (vergaderingen/moderatorenteam) op en je laat je collega Volvo rijders voor je gevoel in de steek. Echter, op de lange termijn is het een goede zet geweest.

Vanuit mijn perspectief: ik log nu in en zie een goed functionerende site. En dan denk ik. Prima werk! En dan is de conclusie redelijk ontnuchterend:

1. ze kunnen prima zonder mij. (auw!) :)
2. keuzes welke op persoonlijke titel gedaan zouden worden halen het toch niet want de vereniging blijft langer dan jijzelf. Dus dan blijven de keuzes welke voor de overgrote meerderheid genomen worden over.

En punt twee is waar ik hier het meningsverschil over zie ontstaan. Het gaat er niet om of een bestuur een keuze maakt. Daar zijn ze voor aangesteld. Het gaat er meer om of de keuze voor de meerderheid van de leden werkt. Je kiest als bestuurslid nooit voor jezelf, je volgt de reglementen. En die reglementen zie ik Maarten hier toch op de punt nauwkeurig volgen.

Ik blijf gewoon lid van deze vereniging. Dit soort gevallen heb je in elke vereniging of politieke partij. Gewoon een kwestie van het correct volgen van het reglement en elkaar een beetje ondersteunen. Er is geen Wij/Zij, er is alleen maar Ons. En daar moeten we het mee doen.

Ik nodig een ieder van harte uit om zich op te geven voor een bestuursfunctie. Let wel, dit wordt hard werken. Maar het is mijns inziens de enige manier om een goed beeld te krijgen van wat dit nou precies inhoud en wat het is om op verenigingsniveau beslissingen te moeten nemen.

Groet en veel Volvo-plezier,

Tamas

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC