Koppakking B6xx4 vervangen

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2019 23:28 #1456007 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dikke shit Willem.
Dikke shit Willem.
Het lijkt wel of het steeds vaker voorkomt bij het vervangen van de koppakking van een whiteblock. Het is echt russisch roulette aan het worden om de koppakking te vervangen. Ik heb het nu ook al twee keer meegemaakt terwijl er toch echt 110% volgens de richtlijnen gewerkt is.

Als het mogelijk is zou je dan een foto van de scheur willen maken?
En zou je het serienummer van het motorblok willen noteren en ook het gietmerk willen opzoeken? Zie: volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/on...hudden-lopen-960-lmm

Wat voor motor heb jij? 180 pk of 204 pk? motronic 1.8 of 4.4? Motoren genoeg.

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2019 09:14 #1456015 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dit is een 180 pk motronic 4
Dit is een 180 pk motronic 4.4.
Ik heb de auto nog helemaal niet gezien na de keuring, ga waarschijnlijk van het weekend wat foto's maken. Waar zitten serienummer en gietmerk in het blok?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2019 13:57 #1456023 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Noodoplossing
Dat is balen. Mooi lopende motor met apk. Tegen de principes maar nu heb je niks. Tijdelijk een oude radiateur erin en de kachel afkoppelen. Vervolgens een lekstopmiddel erin. Dat gaat hechten op de plaats van lekkage. Tijdje mee rondrijden en dan de radiateur terugplaatsen. Efan eerder laten aanslaan bij temperatuur boven de 95 voorkomt hoge drukopbouw en temperatuur.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2019 10:22 #1456031 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Eerlijk gezegd heb ik geen
Eerlijk gezegd heb ik geen trek in die noodoplossing: op een kort ritje (minder dan 10 km) komt de KVS er al met flinke snelheid uit, heb ik begrepen. Dan is de kans dat het blok echt openscheurt bij de eerste de beste langere snelwegrit (ik doe er wekelijks tien van 100 km +) levensgroot.
Nee, om dit blok tot leven te wekken zal het echt uit elkaar moeten, en ofwel het hele onderblok wisselen, ofwel van een schade-onderblok een goede behuizing gebruiken en alle internals overbouwen. Ik durf het op zich wel aan om dat te doen, maar dat is wel een echt groot project. Een andere motor is een kortere klap.

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2019 11:02 #1456034 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Vreselijk balen Willem
Al dat werk dat je erin gestopt hebt. Grrrr.
En ik realiseer me des te meer wat een geluk ik heb dat het bij mij niet is gebeurd na de koppakking wissel in december. Hoop dat je een fijne motor vindt. Succes ermee ! Groet, Bas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2019 12:38 #1456052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kip ei?
Balen Willem.

Wat ik me nu afvraag is dit: wás het onderblok al gescheurd voordat je de kop ging aanpakken (dat was in mijn geval nl zo) of is ie na de operatie gescheurd. En indien variant 2, hoe kan dat dan? Is er dan tocht teveel druk of te hoge temperaturen en gaat het zwakste punt er dan aan? (bij mij werkte de temperatuurmeter niet goed, altijd in het midden, zelfs indien te heet, vermoedelijk werkte bij mij de koel-ventilator vermoedelijk niet).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2019 10:52 #1456116 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 slopers in hoogeveen DB demontage
heb niet opgelet welke motoren daar inzitten. Wel 6 cilinders maar das meestal zo...

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-08-2019 11:57 #1456117 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Zojuist een 2,5 blok met kromme kleppen uit elkaar gehaald.
Bij het opruimen viel mij op dat 2 kopbouten zeer droog waren en ook over 2 cm behoorlijk geoxideerd waren.
Op welke positie ze zaten in het blok weet ik niet meer.
Deze oxidatie zie je ook wel eens bij een redblok overigens.
Mogelijk veroorzaakt deze oxidatie in combinatie met de extra kracht die nodig is om de bouten los te draaien de scheuren in het blok.
Zolang de bouten nog niet gedemonteerd zijn blijft alles dicht. Maar bij hermontage van de kop etc. zou dit een veroorzaker kunnen zijn.

Bij een redblok is de opbouw van het blok en natuurlijk het materiaal geheel anders. Daar heb ik nog nooit een scheur in gezien.
Bij whiteblocks is het een serieus risico zo blijkt.

Misschien is deze waarneming voor de zoektocht naar de oorzaak van de gescheurde blokken een bijdrage. The smoking gun.
Blok had 320000km gelopen overigens.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2019 11:13 #1456143 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic goede hypothese
Regelmatig lees je ook problemen over afgebroken kopbouten bij demontage van een 960. Ook een Volvo garage die dan van verdere reparatie afziet.
Zoek je op afgebroken kopbout dan betreffen 5 hits een 960.
Ook een paar met succesvolle reparaties.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2019 16:56 #1456183 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik heb inmiddels een andere
Ik heb inmiddels een andere motor staan, met dank aan Bert Stolker!
Achteraf was de scheur waarschijnlijk al aanwezig: 1 kopbout (middenin waar de scheur zit) zat duidelijk losser dan de rest. Ik had dat aan de lekke koppakking geweten: die schacht stond ook vol olie.
Bij mij kwam de achterste kopbout aan de rechterkant van het blok er gecorrodeerd uit: dat is de hoek waar de waterkanalen het eerste naar buiten doorslaan.
Afgebroken kopbouten heb ik weten te voorkomen door met veel beleid en echt slagje voor slagje de kopbouten los te maken met een wringijzer. Doe je dat met de luchtratel dan breken ze veel makkelijker. En ik heb ze op volgorde eerst losgeschrokken, daarna elk een kwartslag, en zo verschillende keren rond. In meer stappen dan voor de aanhaalvolgorde voorgescreven.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC