Koppakking B6xx4 vervangen
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2019 12:13 #1108691
door Willem van Strik (GAST)
Koppakking B6xx4 vervangen is gemaakt door Willem van Strik (GAST)
De koppakking van mijn S90 (met B6304S2) is dood, heel erg dood. Er lekt koelvloeistof en olie langs de rechterkant van het blok.
Nu ben ik aan het demonteren, en heb daarbij in onze documentatiesectie een mooie Vadis-handleiding gevonden: volvo700vereniging.nl/node/13077
Het enige punt is, dat deze handleiding verwijst naar drie andere procedures: 'Uitlaatsysteem controleren/vervangen', 'distributieriem en riemspanner/dempereenheid vervangen' en 'Inlaatspruitstuk vervangen'. En die staan niet in de Docs-afdeling...
Als iemand met Vadis die op korte termijn kan toevoegen zou ik dat heel fijn vinden.
Nu ben ik aan het demonteren, en heb daarbij in onze documentatiesectie een mooie Vadis-handleiding gevonden: volvo700vereniging.nl/node/13077
Het enige punt is, dat deze handleiding verwijst naar drie andere procedures: 'Uitlaatsysteem controleren/vervangen', 'distributieriem en riemspanner/dempereenheid vervangen' en 'Inlaatspruitstuk vervangen'. En die staan niet in de Docs-afdeling...
Als iemand met Vadis die op korte termijn kan toevoegen zou ik dat heel fijn vinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-03-2019 12:58 #1453282
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Staat alles niet in TP2103201
Staat alles niet in TP2103201?
Zie link:
www.myvolvolibrary.info/Tech_files2_fich...4_reconditioning.pdf
Zie link:
www.myvolvolibrary.info/Tech_files2_fich...4_reconditioning.pdf
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2019 16:45 #1453287
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Goed punt, dank je!
Goed punt, dank je!
Ik had ten onrechte aangenomen dat daar al met een blok zonder aanhangsels wordt begonnen, dus zonder de spruitstukken. Distributie staat er natuurlijk sowieso goed in.
Ik had ten onrechte aangenomen dat daar al met een blok zonder aanhangsels wordt begonnen, dus zonder de spruitstukken. Distributie staat er natuurlijk sowieso goed in.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2019 21:12 #1453294
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Zo, dat is niet leuk Willem!
Zo, dat is niet leuk Willem! Veel succes toegewenst!
Ik heb een kopie van speciaal gereedschap 5453 en 5454 als je dat zou willen gebruiken.
Piet
Ik heb een kopie van speciaal gereedschap 5453 en 5454 als je dat zou willen gebruiken.
Piet
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2019 00:50 #1453300
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Succes
gewenst met deze uitdaging !
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2019 09:05 #1453303
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dank allen. Het revisieboek
Dank allen. Het revisieboek was in elk geval voor het inlaatspruitstuk voldoende duidelijk: dat ligt er nu geheel naast. Een boutje van inlaatspruitstuk naar de kop spartelde flink tegen: daar zat de LPG injector strak tegenaan. Uiteindelijk met een steeksleutel in het verlengde van de bout, en een bahco op de steeksleutel om moment te krijgen wel losgekregen, maar dat was nadat ik het spruitstuk al op de rubber moffen uit elkaar had genomen.
Wel een goede gelegenheid om ook de carterventilatie mee te pakken, wan t daar bleek wat afgebroken en daardoor is het dus ook links van de motor een aardig oliebad.
@Piet: ik zal even kijken welke dat zijn, maar kon weleens nuttig zijn. Ik houd me aanbevolen.
En een vraagje: ik kwam op een ander forum een discussie tegen warin iemand probeerde om de kopbouten maar 100 ipv de voorgeschreven 130 graden aan te halen. Dit om een gescheurd onderblok te voorkomen. Zou dat een verstandig plan zijn? Ik heb wat twijfels...
Wel een goede gelegenheid om ook de carterventilatie mee te pakken, wan t daar bleek wat afgebroken en daardoor is het dus ook links van de motor een aardig oliebad.
@Piet: ik zal even kijken welke dat zijn, maar kon weleens nuttig zijn. Ik houd me aanbevolen.
En een vraagje: ik kwam op een ander forum een discussie tegen warin iemand probeerde om de kopbouten maar 100 ipv de voorgeschreven 130 graden aan te halen. Dit om een gescheurd onderblok te voorkomen. Zou dat een verstandig plan zijn? Ik heb wat twijfels...
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2019 18:57 #1453313
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het lijkt mij geen slecht
Het lijkt mij geen slecht idee om in ieder geval de middelste bouten bij het uitlaatspruitstuk wat minder aan te draaien. Als ik nu een koppakking zou moeten vervangen zou ik dat ook doen. Je kunt altijd nog een slagje nageven als de nieuwe koppakking niet goed zou afdichten.
Je eerste zorg is nu of er bij het verwijderen van de kop kopbouten afbreken. Laat maar weten wanneer je zover bent dan steek ik een kaarsje voor je aan
.
Piet
Je eerste zorg is nu of er bij het verwijderen van de kop kopbouten afbreken. Laat maar weten wanneer je zover bent dan steek ik een kaarsje voor je aan

Piet
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2019 15:13 #1453322
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zijn daar nog trucs voor om
Zijn daar nog trucs voor om breken zoveel mogelijk te voorkomen? Losdraaien in de juiste volgorde natuurlijk, maar heeft het zin om ze ook in stappen te lossen? Eerst alles een kwart slag ofzo?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2019 18:40 #1453325
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Mij zijn geen trucs bekend.
Mij zijn geen trucs bekend.
Meestal zitten de kopbouten muurvast en moet je veel kracht zetten om ze in beweging te krijgen. En soms breken ze af, vaak op plaatsen waar de koppakking KVS gelekt heeft. Er zal wel een soort van corrosie tussen het aluminium blok en de stalen kopbouten plaats vinden.
Piet
Meestal zitten de kopbouten muurvast en moet je veel kracht zetten om ze in beweging te krijgen. En soms breken ze af, vaak op plaatsen waar de koppakking KVS gelekt heeft. Er zal wel een soort van corrosie tussen het aluminium blok en de stalen kopbouten plaats vinden.
Piet
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2019 19:14 #1453326
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zou met loshalen
de omgekeerde volgorde aanhouden van vastdraaien.
Flinke breaker bar erop en met een ruk die bouten los laten schrikken.
Vind het wel logisch klinken. En dan in stapjes verder lossen.
Elke bout een stukje en dan weer verder in dezelfde losdraaivolgorde tot ze volledig gelost zijn en de spanning eraf is.
Flinke breaker bar erop en met een ruk die bouten los laten schrikken.
Vind het wel logisch klinken. En dan in stapjes verder lossen.
Elke bout een stukje en dan weer verder in dezelfde losdraaivolgorde tot ze volledig gelost zijn en de spanning eraf is.
Moderators: Jerry Stam