Koppakking B6xx4 vervangen

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-03-2019 20:25 #1453331 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Verwarmen?
Zou het helpen wanneer je de kopbouten verwarmd? Ik denk daarbij niet direct aan een brander maar eerder aan zo’n elektrische inductieheater (zijn wel prijzig, helaas).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2019 00:23 #1453335 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic of
een goede kruipolie.
Nachtje laten soppen.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2019 02:00 #1453336 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Stenen tijdperk...
Gelukkig zijn wij het tijdperk van de stoommachine voorbij en voeren de werkzaamheden uit zoals het hoort. Niet met uitschietende bahco's om extra kracht te zetten of met ander ongeregeld. Dit soms gepaard gaande met meters pleisters en liters bloed, al dan niet begeleid door blauwe zwaailichten. Geen gehengst, want dan breekt iedere zichzelf respecterende bout af. Gewoon geroutineerd loshalen zoals iedere echte monteur dit doet met een minimum aan inspanning en een maximum aan effect. Want dat is het nut van gereedschap.

Kopbouten haal je los met een luchtsleutel, in omgekeerde volgorde van aanhalen. Of met een wringijzer. Dit is gemakkelijk zelf te maken. je neemt een buis van zeg maar één á anderhalve meter lengte, zet deze over je sleutel en zet voorzichtig kracht. Neem dan geen te kleine diameter buis, het ding moet wel over de sleutel passen. Of gebruik een dopsleutel met een wringijzer waar je de buis overheen kunt zetten.

Er zijn ook sleutels met een korte 'steel'. Kun je ook zelf maken, door een sleutel door te slijpen, hou je dus twee sleutels over. Gratis ;-)

Persoonlijk maak ik het liefst gebruik van een dop met wringijzer en het beschreven buisverlengstuk omdat je daar de kracht uiterst subtiel mee kunt regelen en het uitgeoefende moment langzaam mee kunt vergroten. Stalen bouten breken gemakkelijker af bij een heftige ruk aan een sleutel.

Na demontage en reparatie de cylinderkop (laten) vlakken bij een revisiebedrijf voor twee a drie tientjes. Of zelf vlakken met slijppasta op een dikke glasplaat. Dit is een klusje dat je al eens moet hebben gedaan onder een wakend oog van een meester, snap je dit dan gaat dit altijd goed, De kleppen hoeven hier niet voor los, dit heb ik ook al vaker gedaan. En dan de vlakheid in alle richtingen controleren met een betrouwbare stalen rij, niet met een stuk bandijzer bij de dorpssmid vandaan, al lijkt dit een evolutie: van het stenen naar het ijzeren tijdperk.....

Hierna de pakking plaatsen en de nieuwe (!!!) kopbouten eerst handvast draaien. Daarna in stappen aanhalen.in de voorgeschreven volgorde. en volgens voorschrift op spanning brengen met een momentsleutel.

De suggestie om bepaalde bouten minder spanning te geven is wat minder intelligent. Voorschrift is voorschrift, en je wilt ook niet dat de nieuwe koppakking weer doorslaat en de kop weer krom is. Tenzij je het leuk vind om koppen te moeten vlakken. Maar wat mij betreft is iedereen daar vrij in. Ofwel, zoals mijn wijze oude vader ooit zei: 'In een vrije democratie heeft iedereen het individuele en onvervreemdbaar recht om zo plat als-ie maar wil op zijn eigen plaat te gaan. Een recht dat je niemand mag ontzeggen...' ;-)

O ja, en een laatste tip. Kruipolie is niet echt noodzakelijk, de kopbouten staan immers continu onder de motorolie te soppen en de koelvloeistof komt nooit naar buiten op de plaats waar een bout zit...

Ik denk dat wanneer je de klus zo achter de rug hebt je weer met een veilig gevoel gaat rijden en niet bang hoeft te zijn dat de kopbouten dwars door de motorkap naar boven komen. ;-))))

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2019 10:18 #1453348 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dopsleutels verlengen met een
Dopsleutels verlengen met een losse buis, huuh.... Daarvoor heb ik gelukkig een keurig handvat met 3/4 aansluiting van een meter lang. Ook een luchtsleutel is voorhanden, maar om in de stappen te kunnen werken lijkt me handmatig beter.
Nieuwe kopbouten zijn voorschrift en liggen dus al klaar, net als een complete koppakkingset.
1 opmerking Jur: ik zou toch echt eerst de onvlakheid controleren en alleen (laten) vlakken als die niet binnen specs valt... En gezien de reputatie van deze zescilinders denk ik wat minder licht over een en ander dan ik met een redblock zou doen.
Dit is weliswaar de eerste koppakking die ik bij ene eigen auto doe, maar ik heb virenden (die me nu ook helpen) in het verleden al meermaals met deze klus geassisteert. Komt helemaal goed dus, afgezien van alle wetten van Murphy die de B6304 op ons kan afvuren.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2019 10:21 #1453349 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Overigens: kruipolie kan je
Overigens: kruipolie kan je geheel vergeten. Zoals Piet al schreef, breken kopbouten meestal op het niveau van de koppakking, als ze door een doorgeslagen koppakking langdurig met KVS belast zijn. Of bij een diesel: vanuit de verbrandingsruimte zijn dichtgeroet, want die situatie hebben we ook al eens meegemaakt.
Voordat de kop eraf is, kom je echt niet met kruipolie bij de schroefdraad van een kopbout, want die begint pas in het onderblok.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2019 19:59 #1453369 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Das
waar. Kruipolie suf idee.
Maar een stuk pijp om een wringijzer te verlengen is niet raar toch ?
Je kan geld uitgeven aan 3/4 inch van een meter lang maar nodig is het niet.
en als je een goed passend stuk pijp hebt liggen. Wat is het bezwaar ?
Ik kreeg er mijn kopbouten ook mee los. En dan zat ik op 65 cm lengte.
(En inderdaad zonder kruipolie, had ik niet toegepast en had ook geen ene bal geholpen dus).
Meer spinazie eten Willem :-)
Of een nog langer wringijzer ?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2019 21:55 #1453372 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Zou ik niet doen
@Jur "Na demontage en reparatie de cylinderkop (laten) vlakken bij een revisiebedrijf voor twee a drie tientjes."
De kop vlakken is niet zo slim ook al zou het maar 2 tientjes kosten!!!. Afgezien van afdichtings problemen loop je ook nog de kans dat de nokkenaslagering niet meer in lijn ligt.
Vlakken kan alleen als de kop nog 100% recht is, helaas dat komt niet voor. Door de spanningen in het materiaal trekt de cilinderkop na demontage krom. Ga deze kromme kop vlakken dan ligt de nokkenas lagering niet meer in lijn.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2019 08:16 #1453375 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Maar Timen, wanneer heeft het
Maar Timen, wanneer heeft het dan nog nut om te vlakken bij een normale revisie? Als de kop nog 100% recht is, dan is dat pasvlak toch al vlak? Betekent dat, dat vlakken bij een bovenliggende nokkenas eigenlijk nooit kan zonder de nokkenaslagering te lijnboren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2019 09:20 #1453376 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk dat timen bedoeld als
Ik denk dat timen bedoeld als je zn kop los haalt deze kan gaan wijken naar links of naar rechts dus niet hol of bol , waardoor de nokkenas niet meer in lijn ligt.

Phoe al vind ik de 960/v90 prachtige auto s ik houd het dan toch maar liever bij mijn oude vertrouwde Red-Block.

De white-Block is een prachtige motor op alle gebied maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden dat blijkt hier maar weer.

Noem maar even afgebroken kopbouten, gescheurde onder blokken , niet meer te gebruiken koppen. dat zijn toch allemaal dingen wat je niet in je koude kleren gaat zitten en ook niet in de portemonnee.

Overigens Willem ben nu wel nieuwsgierig heb je de bouten er nu al uit ?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2019 16:10 #1453381 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vlakken
Vlakken van een aardig vlakke onderkant kan zin hebben omdat er altijd wat oneffenheden, wat aantastingen in het oppervlak zitten. Is de kop krom dan kun je wel vlakken maar de andere kant blijft krom. Daar zit de lagering in daar valt dan niets aan te doen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC