Koppakking B6xx4 vervangen
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2019 09:05 #1453953
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En daarmee zonder enige reden
En daarmee zonder enige reden extra aanleiding voor het onderblok creeren om te scheuren? Nee, dank je. Vlak is vlak, binnen specs is binnen specs en dan heeft vlakken geen enkele toegevoegde waarde.
Ik heb eerder op een redblock een andere kop gezet, die is toen ook niet gevlakt en dat heeft evenmin problemen gegeven. Verschil hier is dat het onderblok zeer zeker niet bulletproof is, wat een redblock wel is.
Ik heb eerder op een redblock een andere kop gezet, die is toen ook niet gevlakt en dat heeft evenmin problemen gegeven. Verschil hier is dat het onderblok zeer zeker niet bulletproof is, wat een redblock wel is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2019 15:29 #1453956
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als je nog de mogelijkheid
Als je nog de mogelijkheid hebt om ook het onderblok op vlakheid te controleren zou dat interessant zijn. Kans op onvlakheid is klein maar stel dat het onderblok om een reden die we nu niet weten iets hol staat zou dat een reden kunnen zijn voor scheuren in het midden.
Piet
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 97
14-04-2019 19:07 #1453957
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic extra vlakken
extra vlakken is steeds verder bij de oorspronkelijke dimensies vandaan komen. Mijn 240 estate bleef maar pingelen. Uiteindelijk opgelost door twee dikke koppakkingen erop te zetten. Het pingelen bleek veroorzaakt door het uiteindelijk te klein zijn geworden van de verbrandingsruimte. Dat is extreem, maar vlakken zonder aanleiding lost geen probleem op en kán er een veroorzaken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
14-04-2019 19:15 #1453958
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Meten is weten
En niet voor niets uitgevonden.
Wel meerdere keren meten, en als het goed is, is het goed.
Simpel zat.
Ik zeg "Go Willem !"
Wel meerdere keren meten, en als het goed is, is het goed.
Simpel zat.
Ik zeg "Go Willem !"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2019 08:07 #1453984
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @Reinierverbeek: om die reden
@Reinierverbeek: om die reden staat er in het revisiehandboek ook een minimum maat voor de hoogte van de cilinderkop. Opnieuw: meten=weten.
@Piet: onvlakheid van het blok is veel lastiger te meten dan van de kop: bij het blok heb je amper oppervlak en veel peningen, zoals koelwatermantel, cilinders, etc. Bij de kop leg je een lineaal erop en zie je met een lampje al waar er ruimte is. Daarna kan je die ruimte gemakkelijk met een voelermaatje meten.
Voor zover ik het kan inschatten met alleen de lineaal is ook het blok netjes vlak, maar ik heb een minder zeker gevoel bij mijn meetmethode.
Overigens zie ik niet direct hoe het blok krom zou kunnen trekken terwijl de kop recht blijft. Als het heet wordt zijn beide tenslotte hermetisch aan elkaar gekoppeld met veertien kopbouten.
@Piet: onvlakheid van het blok is veel lastiger te meten dan van de kop: bij het blok heb je amper oppervlak en veel peningen, zoals koelwatermantel, cilinders, etc. Bij de kop leg je een lineaal erop en zie je met een lampje al waar er ruimte is. Daarna kan je die ruimte gemakkelijk met een voelermaatje meten.
Voor zover ik het kan inschatten met alleen de lineaal is ook het blok netjes vlak, maar ik heb een minder zeker gevoel bij mijn meetmethode.
Overigens zie ik niet direct hoe het blok krom zou kunnen trekken terwijl de kop recht blijft. Als het heet wordt zijn beide tenslotte hermetisch aan elkaar gekoppeld met veertien kopbouten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2019 08:09 #1454393
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic We're close, but no cigar yet
We're close, but no cigar yet...
Gisteren de laatste montagewerkzaamheden gedaan, olie en koelvloeistof gevuld, en een eerste startpoging gedaan. Niets... geen reactie.
Accuspanning bleek 11,78 volt, dus hebben we er de Peugeot 205 met startkabels naast gezet. De accu werd vlot geladen, maar opnieuw... niets. Totdat ik me herinnerde dat de S90 een startblokkering heeft....
De volgende startpoging leverde vrijwel direct een beroerd lopende motor. Logisch: de klepstoters meoten nog vullen met olie, de benzine moet nog de hele rail vullen, etc. Dat duurde dus een paar seconden, en toen bleef alleen de uitlaatbrul over. Bleken we 1 spruitstukpakking niet goed te hebben zitten, en dat maakt flink herrie.
Dus spruitstukken er weer af, pakking goed zetten, en alles terug. Beter: nu liep de motor nog rommelig, zagerig, maar wel stabiel. En op toeren zoals het hoort.
Op het vacuumverdeelblok nog 1 open pootje afgedopt, en toen was ook stationair perfect, dus leek het een geslaagde klus en een rijdende auto.
Totdat... we 'm verzetten en er toch wat verse olie op het asfalt bleek te liggen. Een zoektocht wees 1 van de voorste nokkenaskeerringen aan: kennelijk toch beschadigd met erin tikken. Dat moet dus over en gaat nog een dag kosten.
Gisteren de laatste montagewerkzaamheden gedaan, olie en koelvloeistof gevuld, en een eerste startpoging gedaan. Niets... geen reactie.
Accuspanning bleek 11,78 volt, dus hebben we er de Peugeot 205 met startkabels naast gezet. De accu werd vlot geladen, maar opnieuw... niets. Totdat ik me herinnerde dat de S90 een startblokkering heeft....
De volgende startpoging leverde vrijwel direct een beroerd lopende motor. Logisch: de klepstoters meoten nog vullen met olie, de benzine moet nog de hele rail vullen, etc. Dat duurde dus een paar seconden, en toen bleef alleen de uitlaatbrul over. Bleken we 1 spruitstukpakking niet goed te hebben zitten, en dat maakt flink herrie.
Dus spruitstukken er weer af, pakking goed zetten, en alles terug. Beter: nu liep de motor nog rommelig, zagerig, maar wel stabiel. En op toeren zoals het hoort.
Op het vacuumverdeelblok nog 1 open pootje afgedopt, en toen was ook stationair perfect, dus leek het een geslaagde klus en een rijdende auto.
Totdat... we 'm verzetten en er toch wat verse olie op het asfalt bleek te liggen. Een zoektocht wees 1 van de voorste nokkenaskeerringen aan: kennelijk toch beschadigd met erin tikken. Dat moet dus over en gaat nog een dag kosten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
06-05-2019 18:00 #1454408
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic De aanhouder wint !
Behoorlijk resultaat al.
Halve sigaar dus. Ook tussentijdse resultaten vieren.
Halve sigaar dus. Ook tussentijdse resultaten vieren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2019 15:57 #1455995
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Na dat halve resultaat heeft
Na dat halve resultaat heeft de klus lang stilgelegen: de tussentijd is besteed aan klussen aan ander dagelijks vervoer, en nog wat dingetjes die ook bij het leven als alleenstaande horen, zoals een huishouden en wat aangenamer vrijetijdsbesteding.
Afgelopen weekend hebben we de draad opgepakt. De achterkant van de kop nogmaals gedemonteerd, dat wil zeggen: nokkenaspositiesensor en de blanking plate achter de andere nokkenas. Daarna konden we de nokkenassen fixeren (opnieuw met het geweldige tool van Piet22) en kon de distributie er weer eens af. Voor zijn natuurlijk werkruimte ook de fan en de multiriem met spanner gedemonteerd.
Daarna kon de nokkenaspoelie eraf, en de lekkende keerring bekeken worden. Die bleek dubbelgeklapt te zijn, dus gewoon slordig gemonteerd en geen lastige braampjes oid. We hebben een nieuwe, goed passende drukbus gemaakt en de nieuwe keerring gemonteerd. Vervolgens afmonteren, en de motor liep weer perfect en lekvrij. Job well done!
Afgelopen weekend hebben we de draad opgepakt. De achterkant van de kop nogmaals gedemonteerd, dat wil zeggen: nokkenaspositiesensor en de blanking plate achter de andere nokkenas. Daarna konden we de nokkenassen fixeren (opnieuw met het geweldige tool van Piet22) en kon de distributie er weer eens af. Voor zijn natuurlijk werkruimte ook de fan en de multiriem met spanner gedemonteerd.
Daarna kon de nokkenaspoelie eraf, en de lekkende keerring bekeken worden. Die bleek dubbelgeklapt te zijn, dus gewoon slordig gemonteerd en geen lastige braampjes oid. We hebben een nieuwe, goed passende drukbus gemaakt en de nieuwe keerring gemonteerd. Vervolgens afmonteren, en de motor liep weer perfect en lekvrij. Job well done!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2019 16:12 #1455996
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het vervolg was een APK, en
Het vervolg was een APK, en daarvoor moesten in elk geval de achterremschijven en blokken vernieuwd worden. Dat lag al even klaar en is afgelopen weekend ook gemonteerd.
Vervolgens had een sleutelmaatje dinsdag tijd voor de keuring zelf. Hij kwam terug met goed en slecht nieuws. Het goede nieuws: de S90 is geodgekeurd.
Het slechte nieuws: de motor is lek... en ditmaal serieus lek. De wand van het onderblok onder het uitlaatspruitstuk is gescheurd, en dit lekt koelvloeistof wanneer het geheel op temperatuur komt.
Dat maakt dat de hele klus, hoewel die goed verlopen is, waarschijnlijk voor niets was: heel misschien kunnen we nog iets repareren met aluminiumsoldeer oid, maar de kans is erg groot dat dit onderblok gewoon schroot is. Erg jammer, want de motor loopt werkelijk als een zonnetje!
Vervolgens had een sleutelmaatje dinsdag tijd voor de keuring zelf. Hij kwam terug met goed en slecht nieuws. Het goede nieuws: de S90 is geodgekeurd.
Het slechte nieuws: de motor is lek... en ditmaal serieus lek. De wand van het onderblok onder het uitlaatspruitstuk is gescheurd, en dit lekt koelvloeistof wanneer het geheel op temperatuur komt.
Dat maakt dat de hele klus, hoewel die goed verlopen is, waarschijnlijk voor niets was: heel misschien kunnen we nog iets repareren met aluminiumsoldeer oid, maar de kans is erg groot dat dit onderblok gewoon schroot is. Erg jammer, want de motor loopt werkelijk als een zonnetje!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
07-08-2019 22:37 #1456005
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Wow
Vette tegenvaller man.
Balen dus.
Balen dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





