Koppakking B6xx4 vervangen

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2019 15:23 #1453647 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Willem

Waarschijnlijk heb je me niet goed begrepen. Wat ik bedoelde is dat ze de koelkanalen waarschijnlijk aangepast hebben om spanningen in de kop te voorkomen en zo het kromtrekken van de kop te voorkomen.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2019 22:37 #1453651 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ah, zo. Dat zou best kunnen
Ah, zo. Dat zou best kunnen idd. Een ander punt: ergens las ik dat een MLS koppakking niet goed afdicht als er ook O-seals rond de verbrandingsruimtes zitten. En de B6304S2 heeft duidelijk die O-seals. Misschien heeft de S3 ze niet...
Vandaag de kop eraf getild, nadat we de olie hadden weggezogen die er nog in stond. Alle pasvlakken zien er optisch keurig uit, alle kleppen en de zuigers ook. Best netjes na 540.000 km.
De koppakking niet: ik ben er netjes op tijd bij, want de doorslag vanuit de waterkanalen had de verbrandingsruimtes nog niet bereikt. Verder was de pakking op best veel plekken aangetast, maar de pasvlakken zelf dus helemaal niet.
Mijn backup vervoer (een Peugeot 205) vroeg ook wat aandacht, dus meer dan dat is vandaag niet gebeurd. Ook nog geen kromheid gemeten dus, wel een mooie stalen rij daarvoor aangeschafd.
Maandag verder met meten, en demontage van kleppen en stoters. Nu het toch open ligt vervangen we ook de klepseals natuuurlijk even, en controleren we of de klepgeleiders nog goed zijn.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2019 23:27 #1453730 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Hoe
Gaat het project Willem ?
Geen tegenvallers hopelijk. Al zicht op succes ?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2019 15:01 #1453899 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het werk heeft even
Het werk heeft even stilgelegen (mijn tijdelijke alternatief vervoer had ook onderhoud nodig) maar inmiddels zijn de pakkingvlakken schoon en is de kop recht bevonden. Geen enkele noodzaak tot vlakken: zelfs een voelermaatje 0.1 laat de rei al duidelijk wiebelen op de kop bij de grootste onvlakheid. Denk dat hooguit 0.05 er nog tussen gaat. Dat gaat de koppakking wel opvangen.
Nu nog de aanslag op de kleppen wegboenen (in de draaibank), de koolrandjes in de cilinders wegwerken, en de aangekoekte olie van de buitenkant van het blok, daarna kan ik gaan opbouwen.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2019 15:41 #1453904 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Succes verder! Piet
Succes verder!

Piet

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2019 21:56 #1453909 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic fijn
scheelt weer kosten en zorgen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2019 12:18 #1453923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoe heb je de pasvlakken schoongemaakt?
Hoe fijn moet of hoe grof mag je dat doen?

Hartelijk dank, Rob

Bij mij is destijds de kop gevlakt dus schoon en het onderblok is van ijzer dat gaat niet zo snel stuk. Maar wat doe je met een aluminium onderblok? Mag je daar een ijzeren schraper opzetten of moet het met een plastic huishoudschuursponsje en meer geduld?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2019 13:43 #1453926 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het ergste heb ik er met een
Het ergste heb ik er met een oud antipiepplaatje afgeschrapt, zowel de kop als het blok. Heel voorzichtig zodat je geen krassen maakt. Van dat plaatje heb ik de hoeken wel rond geslepen: ik gebruik het al jaren als pakkingschraper. Wat niet makkelijk los kwam heb ik in de pakkingverwijderaar gespoten, laten inwerken en eerst weer schrappen. Vervolgens met een in ontvetter gedoopt stukje schuurwol voor metaal de laatste resten weggepoetst. Ook hier weer opletten dat je vooral niet te lokaal zwaar gaat poetsen.
Toen ik met de vingers nergens meer oneffenheden voelde heb ik 'm voor schoon verklaard, dat heeft bij eerdere koppakking wissels ook altijd volstaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2019 15:51 #1453928 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank!
Succes met de voortgang...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2019 08:59 #1453950 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel vlakken
Ik zou de kop wel laten vlakken, heeft mij al een eerder in de bips gebeten met een V70 T3.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC