Koppakking B6xx4 vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2019 17:54 #1453383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic O zo bedoel je ja natuurlijk
O zo bedoel je ja natuurlijk klinkt logisch bovenkant is dan ook krom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2019 20:16 #1453385 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraag me wel af zolang de
Vraag me wel af zolang de nokkenas er in zit kan die dan ook kromtrekken? Of gaat de nokkenas dan ook mee? Of trekt de kop krom zodra je de nokkenas verwijderd, staat die dan onder spanning?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2019 07:46 #1453387 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De nokkenassen moeten er
De nokkenassen moeten er eerst uit voordat de kopbouten los kunnen. De kop bestaat uit twee helften: het bovendeksel sluit de nokkenassen op en haal je eerst los.
Vandaag verder met distributie loshalen en als het opschiet het bovendeksel, denk dat ik morgenavond op z'n vroegst aan de kopbouten toe ben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2019 10:08 #1453389 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oké maar als de kop heet
Oké maar als de kop heet geweest is en dus krom dan wordt deze dus pas krom bij het loshalen van de kop en de nokkenas want hoe kan de kop anders kromtrekken met de nokkenas er nog in of trekt de nokkenas ook mee krom?

Hoe kan een kop zo I zo kromtrekken als de kop nog vast zit op het onderblok met de kop bouten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2019 15:11 #1453392 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oké duidelijk betekent het
Oké duidelijk betekent het dan dat je z'n kop weg kan gooien?

, overigens vroeger heel wat van die 6 cilinder diesel koppakkingen vervangen maar dat was voor het internet tijd perk moesten toen zelf maar een beetje uitvinden hoe alles moest. Wisten wij veel.
Heb in die tijd veel koppen verprutst had ik alles klaar bleek de kop nog zo lek als een mandje of kreeg de auto nooit meer goed lopend kon je vervolgens weer overnieuw beginnen, misschien zat dat ook wel in het vervormen van de kop.

Ook de boel op tijd krijgen zonder speciaal gereedschap was een absolute ramp ivm het missen van spietjes op de nokkenas voor en achter. Maar daar door wel leren sleutelen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2019 00:03 #1453404 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Later op vroeger
Hallo Volvisti

Volvo heeft de B6xx4 ook in latere modellen gebruikt. Is de kop bij die latere modellen verstevigd, verbetert, etc.? En kun een kop uit een later model op een van onze modellen gebruiken zonder al te veel problemen?

groetjes

Mathy (die probeert mee te denken)

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-03-2019 12:28 #1453412 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Kromme koppen worden ook nog
Kromme koppen worden ook nog wel eens recht getrokken.
Kop wordt dan op een (hele) dikke vlakke stalen plaat gemonteerd, en vast getrokken met de kopbouten.

Het hele geval gaat dan voor geruime tijd een oven in waardoor de interne spanningen verdwijnen/afnemen. Welke temperatuur je dan gebruikt is wel belangrijk, je wilt de eigenschappen van de materialen eigenlijk niet veranderen. Niet echt voor de huist-tuin-en-keuken hobbyist.

Verder totaal geen enkele ervaring mee, maar wel een interessante techniek.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2019 13:35 #1453390 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Probleem
Probleem is vaak dat door materiaal spanningen de kop gaat trekken. De cilinderkop trek heel vaak wat hol aan de pakkingzijde als je deze demonteert. Wanneer je de kop monteert trekt deze wel weer recht door de kopbouten. Ga je zo'n kop vlakken dan blijft de andere kant (bovenzijde) wel krom. Daarin ligt nu de nokkenas en op dat vlak wordt het bovendeksel met ook de lagering van de nokkenas gemonteerd. Dat je daardoor wat problemen kunt krijgen laat zich raden. Je brengt weliswaar een (heel) dunne laag vloeibare pakking aan op de bovenzijde maar daar kun je het krom zijn niet mee ondervangen. Het bovendeksel wordt op zijn beurt weer vastgezet door "tientallen" M7 boutjes maar draai je deze wat vaster aan krijg je weer een ander probleem.
Al met al kun je een koppakking vervangen van een 5-6 cilinder niet vergelijken met het geliefde redblock.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2019 23:51 #1453425 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Noppen, dat is er eentje om
Noppen, dat is er eentje om te onthouden.
Mathy, in de 960/S/V90 zit de B6304S2, in de S80 zit de B6304S3. Het hele kale blok van een S80 is over te bouwen, dat weten we. Alle aanhangsels zijn gelijk.
Maar er zijn aftermarket koppakkingen die voor de S3 wel, en voor de S2 niet geadviseerd worden. Dat moet in principe betekenen dat er inwendig toch iets is veranderd, koelkanalen oid.
Als je twee koppakkingen naast elkaar houdt kan je dat vergelijken, maar ik heb nog niet de moeite genomen om ook een S3 pakking te bestellen zodat ik daar zelf zeker van kan zijn.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2019 07:39 #1453574 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Inmiddels ben ik een flink
Inmiddels ben ik een flink stuk verder: afgelopen zondag het nokkenasdeksel gedemonteerd. Dat zijn 46 boutjes en duurt dus wel even, en daarna... zit het ding alsnog knettervast. De van Piet22 geleende special tols ingezet on het deksel tegen losschieten te behoeden, en vlgens instructie met een kunststof hamer proberen het deksel los te kloppen. Helaas heb je weinig ruimte om de motor om een slag te maken, dus dat heeft z'n beperkingen.
Uiteindelijk kregen we er beweging in door de paspennen naar beneden te slaan, en door met twee koevoeten op elkaar voorzichtig druk te zetten op de slagvlakken in het nokkenasdeksel.
Gisteravond ben ik aan de kopbouten begonnen. Met de breaker bar elke bout eerst alleen losgeschrikt, in tegengestelde volgorde als de aanhaalvolgorde. Dat ging eigenlijk prima. Daarna met achtste slagen de bouten verder gelost in volgorde, om zo min mogelijk risico te lopen op torderen tijdens demontage.
De middelste bout aan uitlaatzijde zat duidelijk minder vast dan de rest: hier zzien we dan ook een waterval van olie langs het blok. Ik vermoed dat daar de koppakking zo verzeept is, dat de boutschacht vol olie staat. E de achterste bout aan uitlaatzijde kwam er als enige aangeroest roest uit: daar zal dus waterlekkage zijn geweest.
Ik heb de kop nog niet gelicht, want was gisteravond in m'n eentje. Zaterdag verder, ik hoop dan ook te kunnen meten hoe krom kop en blok zijn.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC