Motor wordt heet of toch niet?

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-02-2019 17:04 #1452945 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het klopt dat de airco de
Het klopt dat de airco de enige is welke je ventilator kan laten dragen met de sleutel er uit. Een defect relais zou dit ook kunnen doen, maar dan zou ik verwachten dat deze helemaal niet meer uit zou gaan.

Je hebt de v-snaar er wel afgehaald, maar de airco/ventilator kan nog steeds reageren op bepaalde signalen van het systeem.

De (uit mijn hoofd grijs en bruine) druksensor van de airco achter de voorbumper zijn degene die volgens mij de ventilator kunnen laten draaien. Of je ze nu los moet koppelen, of juist doorverbinden om ze uit te sluiten kan iemand hier (met meer verstand van elektra dan ik) je vast wel vertellen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2019 17:21 #1452948 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Wat ook nog kan...
Een uitwendig vervuilde radiateur. Wanneer er geen luchtdoorlaat is dan koelt er ook niets. Ooit meegemaakt met de radiateur van de buurman, die echt dicht zat met vliegen.

Ja hoor grappenmaker, ik bedoel de buurman... Grinnik.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2019 17:23 #1452949 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Koelvloeistof
Maar iets wat ik niet terug zie komen is of je koelvloeistof verlies hebt. Maar verlies je KVS of olie? Dan heb je je kans op een lekke koppakking. En wat betreft belletjes, dan moet je even het overloop slangetje op het reservoir los halen en deze in de KVS hangen. Komen er dan belletjes uit dan is de kans groot dat je een lek in de koppakking hebt. Of even naar een garage rijden en vragen of ze een CO snuffelaar boven de KVS willen hangen. Het enige nadeel is dat niet iedere garage zo’n ding heeft liggen.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2019 17:31 #1452950 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Koppakkng
Wanneer je met je neus boven het expansievat gaat hangen en je ruikt uitlaat dan is de koppakking lek,

Ook wanneer je belletjes ziet in het expansievat duidt dit opeen doorgeslagen koppakking.e.

En bijna iedere garage heeft tegenwoordig een viergastester,anders mag men daar niet APK keuren. Hang de sonde boven het expansievat en je weet het.

Het zijn heel handige apparaten, Wij controleren er ook LPG installaties mee op lekkages. Wanneer ik bij voorbeeld een gereviseerde verdamper inbouw dan controleer ik hem op deze wijze, werkt perfect.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2019 17:37 #1452951 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt vanmorgen alle drie de
Klopt vanmorgen alle drie de stekkers losgehaald maar toen blies de fan vrolijk door ook toen de stekkers van de temp sensoren los gehaald hielp ook niet toch ging de fan na een minuutje van zelf weer uit de motor was toen niet op temp maar klein stukje mee gereden,,

dacht ook aan relais maar om dat i gewoon weer uit gaat kan dit het haast niet zijn.
M'n gevoel was dat de temp in de kop veel te hoog wordt maar nu met de airco begin ik te twijfelen gebruik alleen de airco al jaren niet meer en het systeem is volgens mij ook leeg maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Heb ook nog de bougies er uit gehaald deze zitter er net een paar duizend km in en vindt ze er ook niet echt mooi uitzien sommigen hebben witte aanslag op het schroefdraad en sommige zijn juist weer zwartig vooral dat witte aanslag duidt toch op te hete ontbranding? Ook de slang tussen luchtfilter en turbo is bij de aansluiting van de turbo vergaan het zou kunnen dat deze daar valse lucht aanzuigt en zo de lmm omzeild en de eccu een verkeerd brandstofmengsel meet wat misschien het branden van het. Ecu management lampje verklaard? Maar goed dat verklaard nog niet het draaien van de fan en beide storingen zijn gelijk tijdig ontstaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2019 18:24 #1452952 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Jur ja de koppakking
Hoi Jur ja de koppakking vermoed dat deze ook al heel lang lekt/zweet maar tot nu toe nog niet zo dat i direct vervangen moest worden zweet een beetje langs de kop klein beetje druk opbouw moest er af en toe klein beetje koelvloeistof bij vullen niets ernstig heb vandaag op het punt gestaan om de kop te demonteren om het gelijk maar goed te doen alleen omdat ik geen duidelijke oorzaak heb ben ik bang dat straks als ik alles klaar heb het probleem er nog steeds is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2019 20:15 #1452955 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens onderstaan stukje
Volgens onderstaan stukje (zie link) kan de ventilator zoals ik het lees wel degelijk zonder contact aan een poosje door blijven draaien, of ik moet het niet goed lezen?
Vooral het laatste stukje staat hier iets over geschreven

volvo700vereniging.nl/node/52431

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2019 08:28 #1452958 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Temp te hoog
Ik denk dat er drukverlies is door een klein lek van Kvs. Dan gaat het snel koken in de kop en schiet de temp daar omhoog. Zeker wanneer de Kvs te slap is door bijmengen.
Om dit te constateren tap je sensor van je tempmeter af en controleert de voltwaarde vanaf koude start.
volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/controle-thermostaat
Om de ect te controleren tap je de grijswitte draad aan de LH af en controleert die voltwaarde tijdens de rit.
Met de stekkers los kan het niet de airco zijn die de fan laat draaien.
Alleen de LH middels uitlezen van de ect voltwaarde.
Te hoge temp geeft dacht ik geen foutcode op het storingslampje, slechte verbranding wel.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2019 09:19 #1452960 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic controle koelsysteem
Om een systeem met koude motor te controleren heb ik een extra slang die tussen radiator en expansievaatje zit met een fietsventiel erin. De slang bij het vaatje haal ik los en dop ik deze af met een bout. De extra slang gaat dan aan het vaatje en met een fietspomp met manometer pomp ik het systeem op to 1,5 bar overdruk. Daarboven gaat de dop van het vaatje fluiten. Heb je die meteen gecontroleerd.

Vooral alle slangaansluitingen controleren. Ook die van de kachelradiator aan de motorzijde van het schutboard. Bij het vaatje controleren of je de dop hoort sissen en met spuug de aansluiting van de slang op het vaatje controleren.

Ook de alu aansluiting van de zijbak van de radiateur en binnenin de auto paneel weghalen bij de kachelradiator.

Met zo'n lekkage moet het ergens uitkomen. Ook moet het systeem eenmaal opgepompt de druk lange tijd vasthouden. Zoniet dan is er ergens een lek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-02-2019 10:15 #1452964 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Even hardop denkende.....
Even hardop denkende.....

De ventilator springt al aan na een kort stukje rijden, waarbij je aangeeft dat de motor niet op temperatuur kan zijn gekomen. KVS lekkages en dingen als druk verlies zijn dan niet aan de orde.

De enige keer dat een motor héél snel heel warm wordt is wanneer de waterpomp niets meer doet, maar die heb je los gehad en ga er vanuit dat dit dus niet het geval is. Heb je deze toevallig goed bekeken om defecten hieraan uit te sluiten? V-snaar goed op spanning?

Dan kun je redelijkerwijs uitsluiten dat het ventilator gedrag in jou geval geen bewijs van werkelijke oververhitting is. De vraag is dan even wat de oorzaak kan zijn van een draaiende fan....

1 optie is dus de airco, ook al zit er geen v-snaar op. Zorg dus dat hij niet blaast op de voorruit, en zet de airco uit. (ac lampje aan = airco uit verhaal...) Je kan de stekker op de droger van de airco nog loshalen (thermosfles achtige ding in de buurt van schutbord passagier) Zoals gezegd, weet ik niet of je de druksensoren van airco bij de bumper nu juist los moet halen, of moet overbruggen om ze uit te sluiten. Die op de droger kun je sowieso los halen, en los laten.

Andere optie is dat de ECU "denkt" dat het blok te heet is. Waarom zou die dit denken? Bij een defecte temperatuur sensor, of ergens kortsluiting in de bekabeling. Het linkje waar je naar verwijst bevat documenten voor een 240. Nou zijn deze op heel veel fronten hetzelfde als de 700/900 serie, maar in het bekabelingsschema voor de ventilator van een '97 940 is geen ECT-sensor te bekennen. Desalniettemin zou ik het niet uitsluiten, en de sensor controleren. (en dan niet die voor je dashboard, die zit er enkel en alleen voor dat metertje wat de indruk wekt van de motortemperatuur)

Uiteraard is het relais zelf ook nog een optie, maar zoals eerder gezegd een beetje vreemd dat de fan dan uiteindelijk ook weer uit gaat...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC