Motor wordt heet of toch niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2019 12:10 #1108651
door V700 register
Motor wordt heet of toch niet? is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal wat fijn dat u d'r bent, want zit met een probleem.
Normaal rijdt ik met onze volvo 2300lpt van 97 altijd maar kleine stukjes, maar afgelopen week had ik een afspraak in Nieuwegein wat voor ons al z'n 35 km is dus heen en terug 70 km ik dacht dat is een mooie stukje voor onze mooie dame wordt i teminste ook eens een keer lekker warm gereden.
Maar achteraf bleek ze het toch niet zo leuk te vinden want nu slaat om de haverklap de ventilator aan ook het storinglampje brand (lambda sensor) de temp meter staat ietsjes rechts van het midden, de bovenste koelslang is heet onderste relatief koud
Als ik de verwarming dicht zet en rij een stukje en zet de verwarming open dan hoor je gewoon de druk op het verwarming systeem komen en de verwarming wordt flink heet.
Heb inmiddels koelwater afgetapt waterpomp losgehaald thermostaat losgehaald en gekeken of radiateur verstopt zit hier blijkt allemaal niks mee aan de hand te zijn.
M'n gevoel zegt koppakking maar kan dit ook niet goed verklaren waarom of zou het misschien toch een temp sensor kunnen zijn?
Koelvloeistof is mooi schoon wel blijft de auto overal altijd wel een beetje lekken wat resulteerd tot zo af en toe een klein beetje koelvloeistof bij vullen een half liter op een paar duizend km de auto heeft nu 330000km gereden en de kop is er nog nooit af geweest.
Heeft iemand suggesties???
Groet Peter
Normaal rijdt ik met onze volvo 2300lpt van 97 altijd maar kleine stukjes, maar afgelopen week had ik een afspraak in Nieuwegein wat voor ons al z'n 35 km is dus heen en terug 70 km ik dacht dat is een mooie stukje voor onze mooie dame wordt i teminste ook eens een keer lekker warm gereden.
Maar achteraf bleek ze het toch niet zo leuk te vinden want nu slaat om de haverklap de ventilator aan ook het storinglampje brand (lambda sensor) de temp meter staat ietsjes rechts van het midden, de bovenste koelslang is heet onderste relatief koud
Als ik de verwarming dicht zet en rij een stukje en zet de verwarming open dan hoor je gewoon de druk op het verwarming systeem komen en de verwarming wordt flink heet.
Heb inmiddels koelwater afgetapt waterpomp losgehaald thermostaat losgehaald en gekeken of radiateur verstopt zit hier blijkt allemaal niks mee aan de hand te zijn.
M'n gevoel zegt koppakking maar kan dit ook niet goed verklaren waarom of zou het misschien toch een temp sensor kunnen zijn?
Koelvloeistof is mooi schoon wel blijft de auto overal altijd wel een beetje lekken wat resulteerd tot zo af en toe een klein beetje koelvloeistof bij vullen een half liter op een paar duizend km de auto heeft nu 330000km gereden en de kop is er nog nooit af geweest.
Heeft iemand suggesties???
Groet Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 70
18-02-2019 12:27 #1452935
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Fan aan dat hoort bij stilstaan, ook al na 35 km
Slaat de fan ook aan tijdens het rijden? Bovenste slang hoort ook heet te zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
18-02-2019 12:50 #1452936
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Druk op de verwarming
Hoe bedoel je dat je de druk op het verwarmings systeem komen? Want dat zou bij mij betekenen dat er lucht in het koelsysteem zit.
Hoe heb je de verwarming dicht gezet? Uitgaand dat het een “97er heb je neem ik aan ECC, dan is de enige manier om het verwarmings systeem dicht te zetten de temperatuur knop op ijskoud te zetten(blauwe vlakje) anders gaat die nooit het systeem dicht zetten met de kachelkraan. En zelfs dan zit er nog wel een heel klein gaatje waar nog altijd iets doorheen kan stromen.
Maar zoals vaker vermeld hier op de temperatuur meter kan je eigenlijk niet rekenen die is niet precies genoeg.
Wat ik “bijzonder” vind is dat je lambda lampje nu ook gaat branden. Daar kan ik niet zo 1,2,3 een verklaring voor geven.
Hoe heb je de verwarming dicht gezet? Uitgaand dat het een “97er heb je neem ik aan ECC, dan is de enige manier om het verwarmings systeem dicht te zetten de temperatuur knop op ijskoud te zetten(blauwe vlakje) anders gaat die nooit het systeem dicht zetten met de kachelkraan. En zelfs dan zit er nog wel een heel klein gaatje waar nog altijd iets doorheen kan stromen.
Maar zoals vaker vermeld hier op de temperatuur meter kan je eigenlijk niet rekenen die is niet precies genoeg.
Wat ik “bijzonder” vind is dat je lambda lampje nu ook gaat branden. Daar kan ik niet zo 1,2,3 een verklaring voor geven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 31
18-02-2019 13:00 #1452937
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik vraag me ook af wat je nu
Ik vraag me ook af wat je nu precies hoort wanneer je de verwarming aan zet.
Ik hoor namelijk niets, hoogstens een klepje wat beweegt. Kan zijn dat je eenmalig wat geborrel hoort omdat je de koelvoeistof hebt afgetapt.
En temperatuurmeter welke een héél klein beetje rechts van het midden staat is geen probleem. De naald staat vrijwel altijd nét ietsiepietse rechts van het midden. Maar zoals 1up al aangaf; echt een temperatuur aflezen op het dashboard kun je wel vergeten.
Ik gok zo dat je airco in de auto hebt, kans is groot dat deze de oorzaak is.
Bij een zo goed als leeg airco systeem gaat de boel (compressor) continu pendelen om druk op de bouwen. Dit kan er ook voor zorgen dat je fan dus om de havenklap aan slaat.
Bij een 97 is het als het goed is zo; airco lampje aan = airco uit.
En zet de "blaas-stand" dus ook niet op de voorruit, want dan gaat de airco ook automatisch aan.
Ga een stukje rijden en controleer of de fan nog steeds raar gedrag laat zien.
Ik hoor namelijk niets, hoogstens een klepje wat beweegt. Kan zijn dat je eenmalig wat geborrel hoort omdat je de koelvoeistof hebt afgetapt.
En temperatuurmeter welke een héél klein beetje rechts van het midden staat is geen probleem. De naald staat vrijwel altijd nét ietsiepietse rechts van het midden. Maar zoals 1up al aangaf; echt een temperatuur aflezen op het dashboard kun je wel vergeten.
Ik gok zo dat je airco in de auto hebt, kans is groot dat deze de oorzaak is.
Bij een zo goed als leeg airco systeem gaat de boel (compressor) continu pendelen om druk op de bouwen. Dit kan er ook voor zorgen dat je fan dus om de havenklap aan slaat.
Bij een 97 is het als het goed is zo; airco lampje aan = airco uit.
En zet de "blaas-stand" dus ook niet op de voorruit, want dan gaat de airco ook automatisch aan.
Ga een stukje rijden en controleer of de fan nog steeds raar gedrag laat zien.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2019 13:31 #1452938
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Auto heeft inderdaad airco
Auto heeft inderdaad airco maar de pomp heb ik jaren afgesloten door v snaar te verwijderen omdat er ergens in het systeem een lekje zit en wij airco niet zo belangrijk vinden dus dat kan het haast niet zijn.
Toen ik er een proefrondje mee ging rijden afgelopen weekend leek het mij dat de verwarming heter was dan normaal toen ik de temp helemaal dicht zette en hem vervolgens na een km weer opendraaide hoorde ik gewoon druk op het verwarmingssysteem komen wat mij het idee gaf dat de temp in het blok flink hoog was.
ook heb ik toen nog even aan de bovenste koelslang gevoeld deze was heet en ook hard maar na een beetje voelen aan de slangen bemerkte ik dat ineens de druk op de bovenste slang weg viel en de slang juist extreem zacht aan voelde dit had ik nog nooit gehad bij onze Volvo voelen de slangen altijd wel hard aan en dit blijft normaal ook altijd zo.
Auto vanmorgen naar mijn schoonouders gereden wonen 100 meter verder op en vrijwel direct sloeg de ventilator aan en bleef ook na contact uit nog een poos na draaien ???
Nog even thermostaat in heet water gehad deze ging gewoon mooi open waterpomp niks aan te zien o ja heb ook geen borrels gezien in reservoir wat zou duiden op lekke koppakking daarom snap ik er niks van.
zou er misschien toch lucht in het koelsysteem zitten door lekke koppakking wat precies bij de temp sensor zit of zo anders heb ik ook geen idee.
Het storing lampje is ook gaan branden inderdaad wat ook vreemd is helaas heb ik geen kastje om het uit te lezen maar vermoed toch dat dit hiermee te maken heeft als de temp sensor die naar de ecu gaat en de ventilator aanstuurt een extreme temp detecteert zal dan ook misschien het lampje gaan branden?
Toen ik er een proefrondje mee ging rijden afgelopen weekend leek het mij dat de verwarming heter was dan normaal toen ik de temp helemaal dicht zette en hem vervolgens na een km weer opendraaide hoorde ik gewoon druk op het verwarmingssysteem komen wat mij het idee gaf dat de temp in het blok flink hoog was.
ook heb ik toen nog even aan de bovenste koelslang gevoeld deze was heet en ook hard maar na een beetje voelen aan de slangen bemerkte ik dat ineens de druk op de bovenste slang weg viel en de slang juist extreem zacht aan voelde dit had ik nog nooit gehad bij onze Volvo voelen de slangen altijd wel hard aan en dit blijft normaal ook altijd zo.
Auto vanmorgen naar mijn schoonouders gereden wonen 100 meter verder op en vrijwel direct sloeg de ventilator aan en bleef ook na contact uit nog een poos na draaien ???
Nog even thermostaat in heet water gehad deze ging gewoon mooi open waterpomp niks aan te zien o ja heb ook geen borrels gezien in reservoir wat zou duiden op lekke koppakking daarom snap ik er niks van.
zou er misschien toch lucht in het koelsysteem zitten door lekke koppakking wat precies bij de temp sensor zit of zo anders heb ik ook geen idee.
Het storing lampje is ook gaan branden inderdaad wat ook vreemd is helaas heb ik geen kastje om het uit te lezen maar vermoed toch dat dit hiermee te maken heeft als de temp sensor die naar de ecu gaat en de ventilator aanstuurt een extreme temp detecteert zal dan ook misschien het lampje gaan branden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2019 14:14 #1452940
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan ik misschien de weerstand
Kan ik misschien de weerstand van de temp sensor meten om te kijken of die soms kapot is en weet iemand welke sensor naar de ecu gaat en welke waarde die dan moeten geven? er zitten er namelijk twee 1 voor de temp meter en 1 voor de ecu als ik het goed heb
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 70
18-02-2019 15:01 #1452941
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic contact uit en fan draaien, kan alleen maar via de airco
Alleen de airco heeft een schakeling die dat kan (fan aan met kontakt uit)heb ik onlangs ook via dit forum geleerd. De airco schakelt in via de kachelstand op defrost (voorruit symbool).Slang hard en dan zacht kan alleen via een groot lek in het systeem of een kapotte dop op het expansie vat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 70
18-02-2019 15:01 #1452942
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic contact uit en fan draaien, kan alleen maar via de airco
Alleen de airco heeft een schakeling die dat kan (fan aan met kontakt uit)heb ik onlangs ook via dit forum geleerd. De airco schakelt in via de kachelstand op defrost (voorruit symbool).Slang hard en dan zacht kan alleen via een groot lek in het systeem of een kapotte dop op het expansie vat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2019 15:48 #1452943
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oké meen dat ik dat ook
Oké meen dat ik dat ook gelezen had maar hij stond toch echt nog met contact uit een poos na te draaien,
misschien is met knijpen in de slang het overdruk ventiel open gesprongen waardoor de druk in de slang weg was
misschien is met knijpen in de slang het overdruk ventiel open gesprongen waardoor de druk in de slang weg was
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2019 16:16 #1452944
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook heb ik het idee dat de
Ook heb ik het idee dat de koudstart niet meer goed werkt als ik hem de laatste tijd starte blijft die de eerste paar seconde flink schudde daarna rijdt i verder weer prima daarom dacht ik misschien de temp sensor ook zit ik met een brandend controle lampje
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam