Horten, stoten en verzuipen.... OPGELOST! :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2015 21:49 #1414885 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foutcodes
waarschijnlijk klopt die code 122 niet want het is geen LH2.4 of EZK116 code
zie volvo700vereniging.nl/node/374
en volvo700vereniging.nl/node/376
(met die instructies kun je ze zelf ook heel makkelijk uitlezen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2015 08:43 #1414898 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vermoedelijk
Vermoedelijk is het een LPT, dan heb je een uitleeskastje nodig en zit er niets bij de veerpoot. Uitlezen is nog steeds niet moeilijk, als je het kastje maar hebt.

1-2-2 staat niet in de tabel, maar misschien kan het 1-1-2 (fout in ECU) of 1-2-1 (signaal LMM ontbreekt of is onjuist). Misschien een andere (gebruikte) LMM proberen om het uit te sluiten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2015 10:20 #1414901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch nog even terug naar LPG
Je zegt dat je de LPG installatie hebt afgekoppeld, dus die sluit je uit. Misschien iets te snel: ik heb een LPT met LPi waar ik afgelopen zomer ook een storing in had die me veel tijd en hoofdbrekens heeft gekost. De motor liep vooral slecht op LPG, maar ook niet echt lekker op benzine. Met het verwijderen van de vier LPG zekeringen dacht ik de LPG installatie te hebben afgekoppeld. De motor bleef daarna op benzine nog steeds vaak slecht lopen (werd steeds erger), dus ging de zoektocht verder richting de ontsteking. Om een lang verhaal kort te maken, de storing zat toch in het benzine onderbreekrelais van de LPi installatie (gesealde uitvoering!). Omdat dit relais massageschakeld is en gevoed wordt VANUIT HET VOLVO BENZINESYSTEEM, staat er altijd spanning op, ook na het verwijderen van de vier gaszekeringen! Bij het inbouwen van een LPi installatie wordt de massa van de benzine-injectoren onderbroken en via dit relais geleid. Door vocht in het relais trad er intern kortsluiting op waardoor ook de aansturing van de benzine-injectoren werd beïnvloed. Je zou het relais los kunnen maken en in de connector de 4 pennen van de benzine injectoren kunnen overbruggen, dan weet je pas echt zeker dat het niet in de LPG installatie zit. Je kunt ook het draadje met de 12V voeding in de connector losnemen. Of je neemt de connector van de LPG computer los, maar dan werkt de brandstofmeter ook niet meer.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2015 20:50 #1415878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic We zijn er nog niet............
Inmiddels al een paar weken verder. En we weten wel iets meer, maar het euvel is nog niet verholpen. Het blijkt dat de Volvo's 940 uit bouwjaar '96 precies tussen OBD1 en OBD2 inzitten, vandaar niet zomaar uit te lezen, daar moet je een speciaal programma voor hebben en waarschijnlijk hebben we dat morgen.
Waar we wel achter zijn is het volgende:
Ik heb zelf, jawel, de temperatuur-sensor vervangen (heel gedoe overigens want je kan daar niet zomaar bij) maar goed, er veranderde helaas niets. Nu zijn we erachter dat wanneer je de temperatuur-sensor verwijdert, de auto perfect start en loopt. Bizar! Nadeel is dan dat de koeling blijft draaien dus geen blijvende oplossing.
Hoe kunnen we dit nou toch tackelen?????
Of weten jullie WIE dit op kan lossen? Misschien moet de hele bedrading wel vernieuwd worden? Wie kan dat dan? Nog andere ideeën? Roept u maar......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2015 22:22 #1415880 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nooit
Er zit nooit OBD2 in de 940. Wel een OBD2 connector, maar die moet je uitlezen met een apart kastje dat je knippercodes teruggeeft. Er zijn ook speciale uitlezers maar standaard OBD2 uitlezers werken niet, wat voor programma je er ook instopt.

Bedrading is niet snel verdachte (wel bij de vroege 760/740 uit begin jaren '80) maar het kan natuurlijk wel. Ik zou de bedrading niet zomaar (deels) vervangen tenzij je echt een slecht stuk heb je gezien. Je voegt alleen maar verbindingen toe die op termijn storingsgevoelig zijn.

Misschien die temperatuursensor vervangen? Weet je overigens zeker dat het die voor de ECU (injectiecomputer) is? Er zitten namelijk twee in de kop, eentje voor de meter in het dashboard en eentje voor de ECU. Die eerste heeft geen invloed op motorloop Anders eerst die foutcodes uitlezen. Waar zit je in het land? Misschien is er iemand met een uitlezer in de buurt, mocht het morgen niet lukken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2015 07:34 #1415881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank Henk. Allebei de sensoren zijn losgekoppeld geweest
en inderdaad kwamen we erachter dat er een niet van invloed is op hoe de motor loopt. Maar ik heb volgens mij een denkfout gemaakt, de bedrading kan het niet zijn want de temperatuursensor krijgt kennelijk wel een signaal, anders zou dat loskoppelen niet van invloed zijn, toch.
Hij krijgt gewoon een verkeerd signaal dan.... de vraag is dus nu, waarom?
@ Rob, ik zag dat ik nog helemaal niet gereageerd had op jouw input. Ik heb dat natuurlijk wel meteen meegenomen en gemeld, maar nog niet bij de monteur waar de auto nu staat. (monteur 2) Deze jongen heeft er wel iemand bij gehaald die "verstand" heeft van LPG-installaties, maar misschien net toch even niet gezien dat dat onderbreek-relais van de LPi constant gevoed wordt. Ik gooi het zeker nog een keer in de groep.
Hoop dat het uitlezen vandaag lukt.......

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2015 11:14 #1415886 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Poort 13 van je ecu uitlezen tijdens bedrijf
Dat is het signaal vanaf tempsensor ect naar de ecu. De ecu regelt adhv deze info de hoeveelheid brandstof afhankelijk van de temperatuur. Wat je kunt verwachten voor waardes:
Bij koude start 2,5 volt, bij 60 graden 1,2 volt bij bedrijfstemperatuur en een 87 graden thermostaat 0,85 volt.
Zo weet je direct of de juiste info doorgegeven wordt. Zonder afhankelijk te zijn van foutcodes en uitlees apparatuur.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2015 11:20 #1415887 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Achtergrond
volvo700vereniging.nl/node/52431
Hier vind je Tabelletje met voorwaarden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2015 12:28 #1415892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat het losmaken van de sensor wel invloed heeft hoeft niet automatisch te betekenen dat de bedrading goed is. Maar ik zou de bedrading niet als eerste verdachte meenemen.

Foutcodes wissen, rijden, en weer uitlezen geeft hopelijk wel een hint richting die temperatuursensor. Anders is de tip van Adrian een goed, gewoon direct meten.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2015 16:54 #1415900 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic correctie
Ik had de waardes van de tempsmetersensor in mijn hoofd.

Voor de ect sensor lees ik af bij mijn lpt's:

Bij koude start 2,5 volt, bij 60 graden 1 volt, bij bedrijfstemperatuur en een 87 graden thermostaat 0,4 volt. Bij ongeveer iets onder de 0,3 volt moet de efan gaan draaien.
Om te meten maak je een aftakking in de grijs/witte draad naar de ecu

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC