Horten, stoten en verzuipen.... OPGELOST! :-)

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2014 13:53 #1102932 door Jerry Stam (GAST)
Horten, stoten en verzuipen.... OPGELOST! :-) is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Tja, en zo ben je net lid, echt noooooooit problemen gehad en zo maak je al gebruik van het forum vanwege een technische "uitdaging" :-)
Paar weken geleden distributieriem kapot, heb 940 automaat maar ben door ANWB keurig naar huis gesleept, kon geen kwaad volgens hem.
Ik dacht dat gaat geld kosten maar dat viel heel erg mee, nog geen 60 Euro aan onderdelen en de auto liep toen een dag werkelijk perfect.
Sindsdien heeft ie eigenlijk nooit meer goed gelopen.
Het probleem is dat de auto 's ochtends wel goed start, dan kan ik de gaspedaal een keer flink indrukken en dan denk je dat ie het goed doet maar als ik dan nog een keer die pedaal goed indruk dan valt ie helemaal terug, verzuipt volledig. Als ik 'm rustig warm laat worden, geen gas geef, dan kan ik daarna wel wegrijden maar nog niet echt van harte. Gas is inmiddels losgekoppeld omdat we dachten dat daar misschien de oorzaak lag van het verzuipen, maar dat is het niet.
Proberen uit te lezen maar dat ging maar gedeeltelijk, volgens mij geeft ie code 122 (maar daar moet ik om liegen en kan het nu niet navragen).
Iemand ideeën?

Groeten en fijne jaarwisseling,
Susan

Modedit JS: Draadje op slot gezet 19/4/17 oorspronkelijke onderwerp is afgerond en gereed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2014 14:15 #1414312 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Wat voor motor zit erin? Voelt het als verzuipen of stinkt hij dan ook aan de uitlaat behoorlijk naar benzine?

Geen losse slangen tussen luchtfilter en motorblok? Ik heb eens gehad dat die dikke slang op het gasklephuis los was geraakt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2014 16:12 #1414316 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eén dag?
Als 'ie na de distributieriemwissel eerst een dag goed gelopen heeft en daarna niet meer zou ik als eerste gaan kijken of de distributie niet verlopen is en/of er iets is los gegaan in die hoek.

Slecht lopen/verzuipen zijn wel kenmerken van niet op tijd staande distributie en er zijn hier al meer verhalen gepost van losgelopen kruk- of nokkenas tandwielen nadat de riem vervangen was. Ook kan het zijn dat de spanner niet strak genoeg staat en de riem daardoor een tandje versprongen is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2014 17:45 #1414324 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor jullie snelle reacties, wow :-)
@ Henk: als ik zeg dat het een "Volvo 940 23 ic aut" is, weet jij dan wat voor blok erin ligt? Het voelt als verzuipen en het ruikt naar benzine, of dat de uitlaat dan is die ik ruik zou ik even moeten checken.
@Pietjeprecies: dank voor de tips
Voor jullie samen, de auto is in onderhoud bij iemand die allerlei auto's in onderhoud heeft, dus niet echt een Volvo man, maar wel iemand met veel ervaring en hij kan het probleem gewoonweg niet vinden, slangen zeker allemaal nagelopen.
Heb er helaas zelf 'nog' niet zoveel verstand van, alle ideeën zijn welkom.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2014 18:38 #1414329 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Motortype is dan een B230FK,
Motortype is dan een B230FK, naar alle waarschijnlijkheid. Ik wist eerlijk gezegd niet dat dat vrijlopers waren, maar als een gebroken riem zo weinig kosten met zich meebrengt moet dat wel...

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2014 18:40 #1414330 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Aanvulling: er is een (heel)
Aanvulling: er is een (heel) klein kansje dat het een B230FT is, oftewel een hogedruk-turbo. In dat geval heb je 165 in plaats van 135 pk. Maar de LPT komt veel meer voor, en staan vaak zo op kenteken als jij zegt.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2014 19:49 #1414340 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Luchtmassameter
Klinkt als een slechte luchtmassameter.

Is bij de distributieriem wissel toevallig ook ruimte gemaakt door de luchtfilterbox weg te halen?

Groetjes,
Gerben

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2014 19:51 #1414341 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Of...
Hallo Gerben

Of de stekker van de luchtmassameter zit los. Maar ja, als ie eerst een dag goed loopt...

groetjes

Mathy

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2014 19:58 #1414342 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Laagje
Soms zit er nog wel eens zo'n laagje op het luchtfilter. Wordt soms nog wel eens tegen de LMM aan gezogen. Zou misschien ook kunnen zijn gebeurd.

Groetjes,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2015 14:14 #1414360 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor jullie input!
@ Willem, het is iig een turbo
@ Gerben, ik heb geen idee of de luchtfilterbox even is verwijderd, wat zouden evt. de gevolgen daarvan zijn?
Ik zal de Haynes manual maar eens gaan aanschaffen, dan kan ik iig vast zelf kijken waar de LMM zit en checken of de stekker los zit......

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC