940 automaat ervaringen
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2016 16:28 #1425563
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Volgens mij alleen met een
Volgens mij alleen met een blik op het typeplaatje van de automaat. Of met een kleine gok op basis van het bouwjaar van de auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2016 16:31 #1425564
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nee, de ZF bokt gewoon in en
Nee, de ZF bokt gewoon in en uit de lockup op 80 km/wegen. Vrachtwagen voor je laat gas los, jij dus ook. Bok, lockup eruit. Geef je weer een spoortje gas: bok, lockup er weer in. Gek word je ervan, en alleen terugschakelen naar 3 verlost je ervan. Exact hetzelfde gedrag met twee verschillende ZF-exemplaren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2016 16:41 #1425568
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en AW doet dat ook, sterker
en AW doet dat ook, sterker nog, die doet dat op íédere snelheid bij gas loslaten, om gek van te worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2016 18:02 #1425571
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb vandaag wat snelweg
Heb vandaag wat snelweg kilometers gemaakt.
Rondom de 100 km/uur lijkt de bak "te twijfelen"of hij naar 4 moet gaan of in 3 moet blijven.
Het lijkt dat hij bij iets weerstand, de weg loopt iets op of iets dergelijks, terug gaat naar 3 om vervolgens even later weer op te schakelen naar 4.
Dit gaat overigens compleet gevoelloos. Ik merk het door dat ik de naald van de toerenteller iets zie zakken of stijgen.
Is dit normaal?
Overigens bij 120 amper 2700 toeren. Bij deze snelheid blijft hij overigens netjes in 4.
Bak schakelt ook bij lage snelheden snel door.
Eigenlijk schakelt hij gewoon fijn.
Behalve dus af en toe een bokje bij bijna stilstand.
Rondom de 100 km/uur lijkt de bak "te twijfelen"of hij naar 4 moet gaan of in 3 moet blijven.
Het lijkt dat hij bij iets weerstand, de weg loopt iets op of iets dergelijks, terug gaat naar 3 om vervolgens even later weer op te schakelen naar 4.
Dit gaat overigens compleet gevoelloos. Ik merk het door dat ik de naald van de toerenteller iets zie zakken of stijgen.
Is dit normaal?
Overigens bij 120 amper 2700 toeren. Bij deze snelheid blijft hij overigens netjes in 4.
Bak schakelt ook bij lage snelheden snel door.
Eigenlijk schakelt hij gewoon fijn.
Behalve dus af en toe een bokje bij bijna stilstand.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2016 18:41 #1425572
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Je haalt 3 en 4 door elkaar
Bij 100 zit de bak al in 4. Het kleine tikje wat je voelt is de lockup die ingeschakeld wordt boven 98km/h, behalve bij kickdown. Deze wordt hydraulisch geregeld door de bak zelf. De bak zelf heeft 4 overbrengings verhoudingen. Het ontstane drukverschil veroorzaakt het soms wispelturige gedrag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2016 22:56 #1425576
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat "gedoe" bij 100 km is
Dat "gedoe" bij 100 km is volkomen normaal, dat is zo ongeveer de snelheid waarmee hij in de lock-up wil.
Vervelende is dat als je rond die snelheid zit in druk verkeer hij er in er er uit schiet, irritant maar normaal.
Nog een tip, als je de olie gaat vervangen en hij is uitgelekt (denk je), ga dan voorzichtig bij stationair door alle versnellingen heen dan krijg je er nog makkelijk zo'n anderhalve liter extra uit. Een stuk goedkoper dan flushen.
Trouwens... flushen kun je ook makkelijk zelf doen hoor, Google er maar eens op.
Vervelende is dat als je rond die snelheid zit in druk verkeer hij er in er er uit schiet, irritant maar normaal.
Nog een tip, als je de olie gaat vervangen en hij is uitgelekt (denk je), ga dan voorzichtig bij stationair door alle versnellingen heen dan krijg je er nog makkelijk zo'n anderhalve liter extra uit. Een stuk goedkoper dan flushen.
Trouwens... flushen kun je ook makkelijk zelf doen hoor, Google er maar eens op.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2016 14:25 #1425599
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tussen de 620 en 965.000 km
Om de paar jaar olie er uit, oliefilter en olie er in, en voortgaan.
Voor zover ik weet is het de originele AW71 bak, mag er van mij nog wel een paar jaar langer in blijven. Pendelen gebeurt wel vaker, ik geef dan wat gas bij en haal dan wat gas er af. Komt-in in het gewenste (meestal hoogste,,) verzet.
Automaat: Ik zou niet anders willen!
Voor zover ik weet is het de originele AW71 bak, mag er van mij nog wel een paar jaar langer in blijven. Pendelen gebeurt wel vaker, ik geef dan wat gas bij en haal dan wat gas er af. Komt-in in het gewenste (meestal hoogste,,) verzet.
Automaat: Ik zou niet anders willen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2016 09:55 #1425631
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Okay.
Okay.
Ik ga volgende week dinsdag bij Timen alle olie eruit halen.
Geen powerflush voor mij.
Ik ga volgende week dinsdag bij Timen alle olie eruit halen.
Geen powerflush voor mij.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-03-2016 18:10 #1426304
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo, gisteren bij Timen
Zo, gisteren bij Timen geweest en alle bakolie eruit gepompt.
Inderdaad niet moeilijk, slang aansluiten op de bovenste nippel van de radiator.
Motor laten lopen en tegelijkertijd bijvullen.
Paar keer door de versnellingen heen en na een litertje of 10, 12 was de bruine drap vervangen door roodkleurige olie.
Het mooie was dat we een stop op de slang hadden zodat we het "tempo" een beetje konden regelen.
Inderdaad niet moeilijk, slang aansluiten op de bovenste nippel van de radiator.
Motor laten lopen en tegelijkertijd bijvullen.
Paar keer door de versnellingen heen en na een litertje of 10, 12 was de bruine drap vervangen door roodkleurige olie.
Het mooie was dat we een stop op de slang hadden zodat we het "tempo" een beetje konden regelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-03-2016 22:43 #1426310
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic late reactie, maar nog even over de zf
Voordeel van de ZF is dat slepen wel kan, doordat de olie pomp op de uitgaande as zit, draaid de pomp als je gesleept wordt 
Mijn 940 is ongeveer 100 km ver gesleept met 100km/h
Tevens zoals sommige hier weten heb ik mijn auto redelijk stevig gebruikt in de 4 jaar dat ik hem had. 130000 km in die tijd, kickdown bij 160 regelmatig. Wiel spin kwam vaak voor. En toch gewoon blijven werken, wel regelmatig de olie vervangen.
Mijn 940 is ongeveer 100 km ver gesleept met 100km/h
Tevens zoals sommige hier weten heb ik mijn auto redelijk stevig gebruikt in de 4 jaar dat ik hem had. 130000 km in die tijd, kickdown bij 160 regelmatig. Wiel spin kwam vaak voor. En toch gewoon blijven werken, wel regelmatig de olie vervangen.
Moderators: Jerry Stam