940 automaat ervaringen
- hugo brouwer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2016 21:25 #1104976
door hugo brouwer
940 automaat ervaringen is gemaakt door hugo brouwer
Dag allen,
Ik overweeg een 940 automaat te bezichtigen.
Iemand ervaringen met de automaat op deze prachtbolide?
Dit exemplaar heeft 600.000 km (alsof het niets is) en de automaat is al eens vervangen bij "km-stand onbekend".
Iemand hier iets zinnigste over te zeggen?
Groet!
Hugo
Ik overweeg een 940 automaat te bezichtigen.
Iemand ervaringen met de automaat op deze prachtbolide?
Dit exemplaar heeft 600.000 km (alsof het niets is) en de automaat is al eens vervangen bij "km-stand onbekend".
Iemand hier iets zinnigste over te zeggen?
Groet!
Hugo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2016 22:59 #1425525
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deze atomaten zijn bij
Deze atomaten zijn bij normaal gebruik onverwoestbaar, even wat nieuwe automaatolie er in en gaan.
Ik heb het hier dan wel over de AW71L de AW70 is niet veel anders maar toch.
Van welk jaar is de auto?
Ik heb het hier dan wel over de AW71L de AW70 is niet veel anders maar toch.
Van welk jaar is de auto?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2016 23:00 #1425526
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic automaten pfff...(zou zo mooi
automaten pfff...(zou zo mooi zijn als je je post aan kon passen).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2016 23:04 #1425527
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 427.000
De mijne gaat ook al 427.000 km mee zonder spoelen of wat dan ook.
Maar het houdt een keer op.
Bij 6 ton moet je een onderhoudsmarge in acht nemen. Of niet treuren als het bevond repair is. Want alles kan stuk.
Ook een Volvo.
Maar het houdt een keer op.
Bij 6 ton moet je een onderhoudsmarge in acht nemen. Of niet treuren als het bevond repair is. Want alles kan stuk.
Ook een Volvo.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2016 23:46 #1425534
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij een 940 zonder turbo is
Bij een 940 zonder turbo is de automaat waarschijnlijk een ZF en niet de bijna-bulletproof AW. Een ZF is onderbemeten kwa olievoorraad, heeft geen draaiende oliepomp bij neutraal- en parkstand, en is daarom weleens eerder verbrand (filerijden!).
Verder pendelt het ding veel vervelender dan AW's op 80km-wegen.
Desondanks kan ook die automaat best oud worden, de mijne is bij 550.000 km vervangen door eentje met "maar" 230.000 km. Een keertje ATF verversen kan geen kwaad, tenzij de olie nog mooi rood is (controleer dat door de peilstok eruit te trekken!).
Bij bruine, verbrand ruikende ATF de auto laten staan, tenzij de prijs ernaar is om de automaat direct te vervangen.
Verder pendelt het ding veel vervelender dan AW's op 80km-wegen.
Desondanks kan ook die automaat best oud worden, de mijne is bij 550.000 km vervangen door eentje met "maar" 230.000 km. Een keertje ATF verversen kan geen kwaad, tenzij de olie nog mooi rood is (controleer dat door de peilstok eruit te trekken!).
Bij bruine, verbrand ruikende ATF de auto laten staan, tenzij de prijs ernaar is om de automaat direct te vervangen.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2016 08:38 #1425538
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Mijn ervaringen met een 940
Mijn ervaringen met een 940-automaat zijn ook positief. Heeft ook maar 280.000 km gereden. Nieuwe olie erin (niet flushen maar gewoon 2 x vervangen met enige tijd ertussen) heeft 'em goed gedaan. Schakelt soepel, probleemloos.
Dus als 'ie bij een proefrit goed schakelt, zou ik hierover weinig twijfel hebben. Wel zou ik per definitie de olie 2 x vervangen. Kost weinig, is weinig moeite en kan veel gedoe schelen.
Dus als 'ie bij een proefrit goed schakelt, zou ik hierover weinig twijfel hebben. Wel zou ik per definitie de olie 2 x vervangen. Kost weinig, is weinig moeite en kan veel gedoe schelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2016 09:05 #1425541
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn automaatbak had ook
Mijn automaatbak had ook bruine olie en rook wel een beetje verbrand.
Ik heb er 2,5 liter nieuwe bakolie in gedaan.
Echter hij schakelde wel heerlijk zacht en soepel. (de kickdown wel wat losser gezet).
Het enige wat ik merk (en waar ik van vermoed dat dat beter kan) is als ik bijna tot stilstand kom hij met een licht schokje in de eerste versnelling lijkt te gaan.
Heb ik nu een versleten bak, hopelijk niet toch?
Ik heb er 2,5 liter nieuwe bakolie in gedaan.
Echter hij schakelde wel heerlijk zacht en soepel. (de kickdown wel wat losser gezet).
Het enige wat ik merk (en waar ik van vermoed dat dat beter kan) is als ik bijna tot stilstand kom hij met een licht schokje in de eerste versnelling lijkt te gaan.
Heb ik nu een versleten bak, hopelijk niet toch?
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2016 09:27 #1425542
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Een klein schokje vind ik, eh
Een klein schokje vind ik, eh niet schokkend. Zeker met nog geen 3 ton op de teller.
Als de bak goed opschakelt door alle versnellingen, ook met vol vermogen!, dan zou ik me weinig zorgen maken.
Nog een keer de bakolie vervangen zal zeker nuttig zijn. Een keer vervangen is eigenlijk te weinig om genoeg olie eruit te krijgen.
Uiteraard goede olie toepassen en geen goedkope rotzooi.
Als de bak goed opschakelt door alle versnellingen, ook met vol vermogen!, dan zou ik me weinig zorgen maken.
Nog een keer de bakolie vervangen zal zeker nuttig zijn. Een keer vervangen is eigenlijk te weinig om genoeg olie eruit te krijgen.
Uiteraard goede olie toepassen en geen goedkope rotzooi.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2016 09:39 #1425543
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok Lex, ik denk dat ik hem
Ok Lex, ik denk dat ik hem toch maar laat flushen voor de zekerheid.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2016 10:04 #1425544
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Flushen is een eng woord,
Flushen is een eng woord, want het ene bedrijf bedoelt daar gewoon "doorspoelen met ATF" mee, het andere bedrijf stopt allerlei reinigingsmiddelen in je automaat die meer kwaad dan goed doen, zeker op langere termijn.
In een automaat hoort ATF, niets anders! Doorspoelen of tweemaal verversen zoals Lex aangeeft is zeker zinvol, als de automaat nog niet perfect schakelt. Even de afstelling van de kickdownkabel controleren is ook nuttig (hoewel ik zelf al langere tijd probleemloos zonder dat ding rijd).
Als er voor aankoop slechte olie inzit, zou ik op basis daarvan afdingen of de auto laten staan. Heb je de auto al, dan hoef je niet in paniek te raken en kan een verversing afdoende zijn. Of niet, en dan is de remedie een andere automaat (want veel goedkoper dan revisie).
In een automaat hoort ATF, niets anders! Doorspoelen of tweemaal verversen zoals Lex aangeeft is zeker zinvol, als de automaat nog niet perfect schakelt. Even de afstelling van de kickdownkabel controleren is ook nuttig (hoewel ik zelf al langere tijd probleemloos zonder dat ding rijd).
Als er voor aankoop slechte olie inzit, zou ik op basis daarvan afdingen of de auto laten staan. Heb je de auto al, dan hoef je niet in paniek te raken en kan een verversing afdoende zijn. Of niet, en dan is de remedie een andere automaat (want veel goedkoper dan revisie).
Moderators: Jerry Stam