uitvallen 965

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2015 22:10 #1422479 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik wil niet per se voor de 60 reacties gaan...:)
Maar vandaag is de auto APK gekeurd.
Omdat ik er van uit ga dat alles wat hier geschreven wordt, binnenskamers blijft.. :) de auto is goedgekeurd. Maar alleen vanwege het feit dat het een zeer bekende van mij is.. en hij wel vermoedde dat ik ook weer naar huis zou moeten... Mag natuurlijk helemaal niet. Snap ik. begrijp ik. Maar was er wel even blij mee.
Er waren wat kleine dingetjes.. stadslampje en zo.. niets echt spannend maar de uitstoot is ongeveer 8 x zo hoog als toegestaan...............
Motor gaat bij onbelast draaien op 3000 - 4000 t/m uiteindelijk behoorlijk roken en de uitstoot wordt niet minder, eerder nog hoger..
Ik leef in de veronderstelling dat ik daarmee wat gerichter kan gaan zoeken.
Ik heb gelezen, ook in een draadje, dat CISklep nog wel eens roet in het eten wil gooien... Dat ging echter over een red block. Dat is de mijne niet..
Ik denk dat ik eerst een compressietest / lektest moet gaan ( laten) uitvoeren.
Daarmee algemene conditie van het blok vast stellen. Want misschien gaat er straks een sloot geld een kant op die een bodemloze put zou kunnen zijn...
Donderdag hangt de auto aan een laptop.. die ook gas kan uitlezen.
Wellicht weet ik dan weer wat meer.

Concrete vraag van mij, nu: Kan iemand mij aangeven of en zo ja waar zich de CISklep bevindt? Ik schreef in een eerdere post dat de dikke slang bovenop het gashuis aan het einde, onderin, wat oliesporen bevat. Oliesporen die ook in het gashuis zelf waarneembaar zijn..

Zo vandaag rijdend, zonder uitval, valt weer op hoe fijn het, ondanks alle gezeur, nog rijdt, met z'n 23 jaar.. Ik zou het zonde vinden om er noodgedwongen dan, afscheid van te moeten nemen. Motorwissel komt zo niet 1,2,3 bij me op...
Keuzes, keuzes.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2015 00:44 #1422482 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CISklep
Hoi Tom,
Dan stond je auto zeker niet in de 'Ik moet voor de APK naar de garage dus ik pas mijn uitstoot even aan'-stand? Voor diegenen die dit draadje in 2029 lezen: iets met Volkswagen (kent U dat merk nog?) en software die de uitstoot scho(o)n(er) maakt bij aankomende garagebeurt. Hot news in oktober 2015...
De CISklep zit in de zwart rubberen slang die op het gasklephuis zit, in de binnenbocht geklemd. Zit aan de ene kant met een rubberen verbindingsdeel aan de luchtemmer en aan de andere kant aan een zij-ingang van die zwarte bocht vast. Aan de kopse kant van de CISklep zit een stekker met de standaard Volvo-vergrendeling, zoéén als ook op de LMM. In het draadje '<a href=" volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/stationair-draaien " target="_blank">Stationair draaien' waar ik hierboven naar verwijs, staat het één en ander over de CISklep (en als je de zoekfunctie gebruikt, vind je er veeeel meer info over).
Die olie zou eventueel te maken kunnen hebben met je carterventilatie. Op de kopse kant van de rubberen bocht, in de buitenbocht, zit de instroom vanaf de carterventilatie. In die verbinding zit de vlamdover, een onderdeel dat door slecht onderhoud de boel zou kunnen verstoppen. Kost iets van 2 euro bij de dealer, of gewoon schoonspuiten met remmenreiniger oid.
Beetje onduidelijk allemaal misschien, maar als je het eenmaal in handen hebt gehad, weet je hoe het zit. Misschien dat ik morgen nog een foto plaats.
Hoe ervaren ben je overigens met sleutelen? Ik heb het idee dat ik soms wat 'kinderachtig' uitleg, maar/en las iets over 'de auto op de brug zetten', alsof je die thuis hebt...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2015 00:47 #1422483 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wissel vanaf de S90
Enne, volgens je onderschrift heb je ook nog een S90 staan. Volgens mij heeft die dezelfde bocht op het gasklephuis, met dezelfde CISklep en connectoren. Als die S90 nou prima loopt/rijdt, zou ik voor de snelle controle de onderelen even overzetten. Dan weet je gelijk of het daaraan kan liggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2015 10:34 #1422524 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS klep
De CIS klep is niets meer dan een bypass (omloopkanaal) van de voetbediende gasklep. Voor het stationaire motortoerental maakt het niets uit of de lucht nu door de CISklep is gestroomd of rechtstreeks langs de gasklep. ALLE lucht die naar de motor stroomt is eerst door het luchtfilter en LMM gestroomd, dus de ECU weet precies hoeveel lucht er IN TOTAAL naar de motor gaat. De hoeveelheid brandstof wordt dus ook aan de totale luchtflow aangepast. Het maakt daarom niets uit of de lucht na de LMM wordt verdeeld over CISklep en gasklep, want daarna komt alles weer samen.
Kortom, in principe de CISklep kan geen invloed hebben op de emissie, bij geen enkel toerental of stand van gaspedaal!
Gezien het benzineverbruik op LPG denk ik dat je eerder in de richting van twee brandstoffen moet zoeken, of in ieder geval uitsluiten dat dat zo is. Verandert bijvoorbeeld de motorloop als je één of meerdere connectoren van benzine-injectoren lostrekt als de motor op gas draait of omgekeerd?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2015 12:03 #1422541 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic re @rversteeg
Dank voor de input. Ik heb per inlaat de gastoevoer (gasinjectoren) dichtgeknepen met een tang. Ik dacht nl in eerste instantie ook nog aan een defecte injector... bij elk van de 6 gaat bij het dichtknijpen van een, de motor direct beroerd lopen..
Ook heb ik inmiddels beide motoren, 965 en S90 naast elkaar stationair laten lopen. De S90 geeft keurig 750/800 aan. De 965 dan 500. Maar ze lopen allebei even rustig.... Ik kreeg nog een hint van defecte diodes in de tellerbak, temeer omdat ook de snelheidsmeter af en toe op 80 blijft staan. zaterdag gaan we weer verder....

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2015 22:08 #1422557 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 80
Hallo Tom

"Snelheidsmeter op 80" duidt op een elektrisch probleem in de snelheidsmeter zelf. Begin jaren 90 zijn er veel condensatoren gemaakt, die na verloop van jaren voor problemen zorg(d)en. Of het ook maar iets met je andere problemen te maken heft betwijfel ik, maar je snelheidsmeter is naar mijn idee toe aan reparatie.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2015 19:56 #1422607 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massablokjes
Hoi,

Heb je ergens in het traject de massablokjes achter beide richtingaanwijzers in het motorcompartiment schoongemaak1/vervangen?

Zo'n complex aan issues kan een massa probleem zijn.

Groet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2015 21:33 #1422874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stand van zaken op dit moment
Lezers, adviseurs, meedenkers en beste forummers,

We zijn inmiddels een week of twee verder...

Nul x stil gevallen in die tijd.
Loopt als een zonnetje.. Rond de 80, 90 de bekende brom ( waar ik morgen op de sleuteldag eens een oplossing voor hoop te vinden) maar daarboven richting de 130, 140 gaat het ondanks de kleur tropical green, als de spreekwoordelijke brandweer..
Starten, lopen... een heel enkele keer een fractie van tijd op 5 pootjes.. daarna op 6.
Zou de gasklepsensor het dan uiteindelijk toch zijn geweest?

Stationair een egale 500 r/m; ook weinig schommelingen in het toerental.
Zal eens nadenken over m'n tellerbak op te sturen ter revisie..

Vertrouwen is weer terug :)

Moderators: Jerry Stam