uitvallen 965
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2015 14:23 #1422077
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic De 960 heeft geen bdp sensor
De 960 heeft geen bdp sensor maar een nokkenas sensor, die is ook kandidaat-verdachte want doen het wel vaker minder als de motor warmer wordt.
En hier staat info over het uitlezen van foutcodes
<a href=" caunter.ca/volvo960/mh14818.pdf "> caunter.ca/volvo960/mh14818.pdf
<a href=" caunter.ca/volvo960/zg14820.pdf "> caunter.ca/volvo960/zg14820.pdf
Piet
En hier staat info over het uitlezen van foutcodes
<a href=" caunter.ca/volvo960/mh14818.pdf "> caunter.ca/volvo960/mh14818.pdf
<a href=" caunter.ca/volvo960/zg14820.pdf "> caunter.ca/volvo960/zg14820.pdf
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2015 14:51 #1422079
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank je, Piet!
dank je, Piet!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2015 21:41 #1422102
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervolg op gister
Ben gisteravond uiteindelijk door ANWB eerst langs de snelweg afgesleept naar veilige plaats. Daar de wegenwacht erbij... we komen tot foutcode 2 1 3. Zou gasklep sensor zijn?
Er viel niet meer mee te rijden. En sloeg nu ook bij stationair, zowel op benzine als op gas, gewoon af..
Auto staat nu bij huis maar hoe nu verder?
Er viel niet meer mee te rijden. En sloeg nu ook bij stationair, zowel op benzine als op gas, gewoon af..
Auto staat nu bij huis maar hoe nu verder?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2015 12:37 #1422111
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasklepschakelaar signaal
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2015 19:21 #1422117
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Voor de zekerheid de foutcode
Voor de zekerheid de foutcode nog een keer resetten en dan afwachten of de foutcode terugkomt. Dit om uit te sluiten dat het een hele oude foutcode is die met de huidige storing niets te maken heeft. Als de foutcode terug komt dan weet je in ieder geval waar je moet beginnen met zoeken.
De gasklepsensor is eigenlijk een variabele weerstand die aan de as van de gasklep gekoppeld is. De ECU meet de weerstand en weet zo welke positie de gasklep heeft.
Je kunt de gasklepsensor eenvoudig testen door de connector los te halen en dan met een multimeter de weerstand te meten terwijl je met de hand de gasklep open draait; de weerstand moet dan geleidelijk oplopen. Er zit ook nog een veer op de as van de gasklep die zou ook nog gebroken kunnen zijn.
Er is wel wat over te vinden op youtube:
<a href="">
<a href="">
Piet
De gasklepsensor is eigenlijk een variabele weerstand die aan de as van de gasklep gekoppeld is. De ECU meet de weerstand en weet zo welke positie de gasklep heeft.
Je kunt de gasklepsensor eenvoudig testen door de connector los te halen en dan met een multimeter de weerstand te meten terwijl je met de hand de gasklep open draait; de weerstand moet dan geleidelijk oplopen. Er zit ook nog een veer op de as van de gasklep die zou ook nog gebroken kunnen zijn.
Er is wel wat over te vinden op youtube:
<a href="">
<a href="">
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2015 21:28 #1422121
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kleine update
Vanmorgen sloeg de auto wel aan maar liep op 5 poten. Beetje gas geven zou dan weer een ritme van 6 op moeten leveren maar de motor sloeg af. Daarna erg moeilijk starten. Ik heb de bobines eraf gehaald, bougies eruit. Die waren behoorlijk zwarte van de 6de cilinder een beetje vettig. Dat kan natuurlijk door het vele starten en weinig op bedrijfstemperatuur komen. Heb ze voor de zekerheid maar wel vernieuwd. De auto start nu wel weer, liep redelijk goed. Ik ben een stukje gaan rijden. Eerst op benzine, daarna over op gas. We bleven rijden. Toch ga ik van het weekend wel met de gasklepsensor aan de gang.
Ik heb het luchtfilter nog bekeken. Er zit een 'baan' van een centimeter of 5 breed die donker van kleur is. Olie?
Voor de rest ziet het filter er nog schoon uit. Slang van de gasklep eraf gehaald en daar zie ik aan de binnenkant wat oliesporen...
Ook als ik de gasklep middels de kabel verdraai, zie ik beneden wat oliesporen..
Duidt dit op nog wat anders ?....
Ik heb het luchtfilter nog bekeken. Er zit een 'baan' van een centimeter of 5 breed die donker van kleur is. Olie?
Voor de rest ziet het filter er nog schoon uit. Slang van de gasklep eraf gehaald en daar zie ik aan de binnenkant wat oliesporen...
Ook als ik de gasklep middels de kabel verdraai, zie ik beneden wat oliesporen..
Duidt dit op nog wat anders ?....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2015 16:46 #1422149
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic update II
Vanmorgen, zaterdag 3 oktober werd mij het onderdeel, de gasklepsensor, langs gebracht! Heel veel dank, Henk Huisman!
In 4 en een halve tel zat de sensor erin. Starten... lopen..... mooi lopen! 800 toeren stationair. Voorheen was dan 500... Niet schudden, niet trillen...niet afslaan...
Stukje mee gaan rijden. Overgaan op gas.. mooi blijven lopen.
Ik heb de 'computer' gereset. Misschien een onorthodoxe manier maar gewoon klemmetje - van de accu.. Contact aan en een test.
Ik had gehoopt natuurlijk op 1 1 1. Maar het werd 2 1 2. Iets met Oxygen... Ook staat er ergens "model na '94".
Ik merk niets aan het rijden. Ben later even een flink blokje om geweest. Loopt gewoon goed... Wat van de week o.a. een probleem gaf; van het gas af en direct weer oppakken, ging nu goed. Verschillende keren achter elkaar.
Mis ik nu iets?
In 4 en een halve tel zat de sensor erin. Starten... lopen..... mooi lopen! 800 toeren stationair. Voorheen was dan 500... Niet schudden, niet trillen...niet afslaan...
Stukje mee gaan rijden. Overgaan op gas.. mooi blijven lopen.
Ik heb de 'computer' gereset. Misschien een onorthodoxe manier maar gewoon klemmetje - van de accu.. Contact aan en een test.
Ik had gehoopt natuurlijk op 1 1 1. Maar het werd 2 1 2. Iets met Oxygen... Ook staat er ergens "model na '94".
Ik merk niets aan het rijden. Ben later even een flink blokje om geweest. Loopt gewoon goed... Wat van de week o.a. een probleem gaf; van het gas af en direct weer oppakken, ging nu goed. Verschillende keren achter elkaar.
Mis ik nu iets?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2015 17:50 #1422150
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Bij de 940 is het met die foutcodes redelijk straight-forward, (bijna) allemaal LH Jetronic en dezelfde foutcode tabel.
Bij de 960 zijn meerdere versies van Motronic gebruikt, waarbij per versie ook de foutcodes en de betekenis kunnen verschillen. Weet je dus zeker dat je naar de foutcode tabel van de juiste Motronic versie zit te kijken? Bij alle uitvoeringen is 1-1-1 goed (geen storing) dus wellicht speelt er nog iets. Oxygen zal wel te maken hebben met LMM of lambda sonde/regeling.
Massaklem even los is geen onorthodoxe manier van resetten, maak je daar geen zorgen over.
Bij de 960 zijn meerdere versies van Motronic gebruikt, waarbij per versie ook de foutcodes en de betekenis kunnen verschillen. Weet je dus zeker dat je naar de foutcode tabel van de juiste Motronic versie zit te kijken? Bij alle uitvoeringen is 1-1-1 goed (geen storing) dus wellicht speelt er nog iets. Oxygen zal wel te maken hebben met LMM of lambda sonde/regeling.
Massaklem even los is geen onorthodoxe manier van resetten, maak je daar geen zorgen over.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2015 21:05 #1422151
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Mooi, dat gaat de goede kant
Mooi, dat gaat de goede kant op.
Code 2-1-2 heeft met de lambda sensoren te maken maar zolang het lambda lampje niet brandt zou ik me er maar niet druk over maken.
Piet
Code 2-1-2 heeft met de lambda sensoren te maken maar zolang het lambda lampje niet brandt zou ik me er maar niet druk over maken.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2015 22:10 #1422154
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Top Tom
Hoi Tom,
Beetje mosterd na de gasklepsensor, maar daar wilde ik je ook op wijzen. Althans, die hint was al gegeven en ik ik had nog een linkje naar <a href=" volvo700vereniging.nl/node/24591 " target="_blank">dit draadje waar ik er ook eens iets over heb gevraagd voor m'n '96 960.
En tja, wat betreft die zuurstofmelding vindt je ecu/auto iets blijkbaar nog niet in orde, maar ik sluit me aan bij Piet. Zelf wel eens het lambdalampje aan gehad, ecu gereset, weer uit, en nooit meer teruggekomen. Overigens haal ik als ecu-reset altijd twee of drie motormanagement-zekeringen eruit in plaats van het loshalen van een accupool. Zo blijft een eventuele radiocode of andere electronica-instelling gewoon zoals 'ie was.
Door naar de volgende storing, of ben ik nu te enthousiast
? Nou oké, eerst weer genieten van je 960!
Beetje mosterd na de gasklepsensor, maar daar wilde ik je ook op wijzen. Althans, die hint was al gegeven en ik ik had nog een linkje naar <a href=" volvo700vereniging.nl/node/24591 " target="_blank">dit draadje waar ik er ook eens iets over heb gevraagd voor m'n '96 960.
En tja, wat betreft die zuurstofmelding vindt je ecu/auto iets blijkbaar nog niet in orde, maar ik sluit me aan bij Piet. Zelf wel eens het lambdalampje aan gehad, ecu gereset, weer uit, en nooit meer teruggekomen. Overigens haal ik als ecu-reset altijd twee of drie motormanagement-zekeringen eruit in plaats van het loshalen van een accupool. Zo blijft een eventuele radiocode of andere electronica-instelling gewoon zoals 'ie was.
Door naar de volgende storing, of ben ik nu te enthousiast
Moderators: Jerry Stam