960 Koelvloeistof verlies, wat oliegebruik, bubbels in kV-tankje bij gasgeven
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2015 00:18 #1420996
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Andere...
Hallo Volvisti
Zijn "onze"" zescilinders (in lijn) later niet ook nog in andere modellen of bij andere merken gebruikt?
groetjes
Mathy
Zijn "onze"" zescilinders (in lijn) later niet ook nog in andere modellen of bij andere merken gebruikt?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2015 07:37 #1420999
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic De 3.0 is als 2.9 (het is ook
De 3.0 is als 2.9 (het is ook 'maar' een 2.9) gebruikt in de S80 zonder turbo en met turbo als T6 t/m 2008.
Later in de nieuwe S80 vergroot tot 3.2.
Volgens mij is de motor nooit gebruikt door andere merken.
Later in de nieuwe S80 vergroot tot 3.2.
Volgens mij is de motor nooit gebruikt door andere merken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2015 11:14 #1421004
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nauwelijks
Voorzover ik weet zijn ze alleen nog in de Indigo 3000 gebruikt
www.jossecar.com/
en.wikipedia.org/wiki/Indigo_3000
www.jossecar.com/
en.wikipedia.org/wiki/Indigo_3000
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2015 17:35 #1421011
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Beter en bruikbaar?
Hallo Lex, Volvisti
Zijn die blokken beter (dus zonder de kwaaltjes die in dit draadje genoemd worden)? En zijn de mechanische delen ervan bruikbaar in onze modellen?
groetjes
Mathy
Zijn die blokken beter (dus zonder de kwaaltjes die in dit draadje genoemd worden)? En zijn de mechanische delen ervan bruikbaar in onze modellen?
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2015 10:44 #1421021
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij zijn de S80
Volgens mij zijn de S80 voorwiel aangedreven dus dat zal niet zomaar gaan toch?
Maar inderdaad: zijn die varianten wel beter bestand tegen temperatuurswisselingen is een interessante vraag.
Maar inderdaad: zijn die varianten wel beter bestand tegen temperatuurswisselingen is een interessante vraag.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2015 11:28 #1421023
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic temperatuur beheersing
Daar kan het verschil best in zitten. Bij mijn benzine 940-ers ben ik ook niet helemaal tevreden over het ontwerp van Volvo en heb daarom de nodige aanpassingen aangebracht voor een optimale beheersing en met succes. Daar heb ik al het nodige over geschreven. Het ontwerp in de 960 is gelijk aan die van de 940 alleen is er een andere ecu die de efan aanstuurt. Echter met dezelfde temperatuur parameters als de 940 dacht ik en daardoor weer identiek.
Het b23 blok is wat beter bestand tegen extreme temperaturen dan het b6x blok., dat blijkt uit de praktijk.
Iemand bekend met de gegevens van het koelsysteem van de S80 of andere varianten van de alu-blokkken? En dan met name over de aansturing van de efan.
Het b23 blok is wat beter bestand tegen extreme temperaturen dan het b6x blok., dat blijkt uit de praktijk.
Iemand bekend met de gegevens van het koelsysteem van de S80 of andere varianten van de alu-blokkken? En dan met name over de aansturing van de efan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2015 21:52 #1421044
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Condensor
Als je een 940 intercooler hebt EN airco en je haalt je condensor weg scheelt dat je 10 graden alleen al in koelwatrertemperatuur, ja je leest het goed TIEN graden maar liefst. Dat ding schermt je radiateur en je intercooler helemaal af, i.d.d. een fout ontwerp van Volvo wat dit betreft.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2015 10:00 #1421056
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic overshoot
Zonder airco lijkt me geen pretje.
Foutje ontwerp: De radiateur heeft voldoende capaciteit, echter deze wordt niet ten volle benut.
Oorzaak:
1) aansturing efan voor kvs temperatuur alleen op basis van temperatuur in de kop
2) waterpomp levert bij stationair te weinig capaciteit
In uitzonderlijke situaties leiden deze factoren tot een te hoge temperatuur van het hele koelsysteem. De kvs in de kop gaat plaatselijk koken, overshoot tot boven de 110 graden, en door de luchtbelvorming gaat de temperatuur van de kop te ver omhoog.
Deze situatie kan zich voordoen wanneer een warme motor stationair draait, er is geen wind en de airco wordt niet gebruikt. Zelfs in stadsverkeer of file in de winter kan deze situatie zich voordoen.
Foutje ontwerp: De radiateur heeft voldoende capaciteit, echter deze wordt niet ten volle benut.
Oorzaak:
1) aansturing efan voor kvs temperatuur alleen op basis van temperatuur in de kop
2) waterpomp levert bij stationair te weinig capaciteit
In uitzonderlijke situaties leiden deze factoren tot een te hoge temperatuur van het hele koelsysteem. De kvs in de kop gaat plaatselijk koken, overshoot tot boven de 110 graden, en door de luchtbelvorming gaat de temperatuur van de kop te ver omhoog.
Deze situatie kan zich voordoen wanneer een warme motor stationair draait, er is geen wind en de airco wordt niet gebruikt. Zelfs in stadsverkeer of file in de winter kan deze situatie zich voordoen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2015 18:22 #1421063
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar
Maar dat is dan toch eigenlijk wat ik uitleg Adrian, de koelcapaciteit van onze Volvo's is m.i. dik in orde, ja zelfs wat overbemeten in mijn beleving. Maar als je voor de radiateur EN voor de intercooler een derde radiateur (de airco condensor) gaat zetten boet je natuurlijk heel erg in aan koel efficiency, dat ding bedekt echt alles.
De waterpomp is o.k. maar bij hoge toeren zoals wij vaak rijden krijgt de pomp last van cavitatie c.q. miniscule luchtbelletjes die deze dan gaat produceren (door te snel draaien). En dan is het eigenlijk tijd voor een een elektrische waterpomp <a href="" target="_blank">KLIK.
My two cents
</a>
De waterpomp is o.k. maar bij hoge toeren zoals wij vaak rijden krijgt de pomp last van cavitatie c.q. miniscule luchtbelletjes die deze dan gaat produceren (door te snel draaien). En dan is het eigenlijk tijd voor een een elektrische waterpomp <a href="" target="_blank">KLIK.
My two cents
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2015 23:31 #1421073
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klopt
Airco aan geeft zo 10 graden verhoging van de kvs temperatuur in de retourbuis radiateur.
De capaciteit van het koeling pakket blijft voldoende.
Alleen wanneer er onvoldoende luchtdoorstroming is kan de temperatuur van het hele pakket te hoog oplopen, voordat de ecu de efan laat aanslaan. Kom je in een situatie dat de temperatuur te hoog is opgelopen, kvs in retourbuis richting 80 graden, dan kom je koelcapaciteit voor de motor tekort.
Voor een korte periode ontstaat er een overshoot in temperatuur in de kop. Fan zal dan wel aanslaan, maar het kwaad is al geschiedt.
Remedie:
of fan laten draaien bij stationair bij warme radiateur
of extra sensor op retourbuis radiateur die fan laat aanslaan voordat de koelcapaciteit op dreigt te raken
De capaciteit van het koeling pakket blijft voldoende.
Alleen wanneer er onvoldoende luchtdoorstroming is kan de temperatuur van het hele pakket te hoog oplopen, voordat de ecu de efan laat aanslaan. Kom je in een situatie dat de temperatuur te hoog is opgelopen, kvs in retourbuis richting 80 graden, dan kom je koelcapaciteit voor de motor tekort.
Voor een korte periode ontstaat er een overshoot in temperatuur in de kop. Fan zal dan wel aanslaan, maar het kwaad is al geschiedt.
Remedie:
of fan laten draaien bij stationair bij warme radiateur
of extra sensor op retourbuis radiateur die fan laat aanslaan voordat de koelcapaciteit op dreigt te raken
Moderators: Jerry Stam