960 Koelvloeistof verlies, wat oliegebruik, bubbels in kV-tankje bij gasgeven
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-08-2015 22:09 #1420545
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic nou
Daar wil ik wel wat aan toevoegen, de enige en de beste manier is herstellen dus als er een kanaal lekt dan zal je het bij de bron moeten aanpakken. betekent dit dat je je kop moet vervangen dan is dat niet anders. Blijkt je onder blok een probleem te hebben dan moet je dit aanpakken.
Al die pilletjes en vloeistoffen toevoegen om het lekken te stoppen is maar tijdelijk, en kunnen op lange termijn alleen maar meer schade toebrengen.
Ik deel dus de mening van Jur herstellen die hap. En als dat te duur is moet je je zelf af gaan vragen of je dan wel financieel in staat bent een auto te rijden van dat kaliber.
Al die pilletjes en vloeistoffen toevoegen om het lekken te stoppen is maar tijdelijk, en kunnen op lange termijn alleen maar meer schade toebrengen.
Ik deel dus de mening van Jur herstellen die hap. En als dat te duur is moet je je zelf af gaan vragen of je dan wel financieel in staat bent een auto te rijden van dat kaliber.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2015 09:40 #1420552
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Jur en Admiral, lees eerst
Jur en Admiral, lees eerst eens de diverse recente draadjes over het vervangen van een koppakking bij een 6304. Succes is allerminst gegarandeerd. Regelmatig zijn er na het vervangen van de koppakking problemen met olieverbruik terwijl de kop toch goed gevlakt is. Ook zijn er opvallend veel meldingen van scheurtjes in het motorblok onder het uitlaatspruitstuk tussen cylinder 3 en 4 na het vervangen van de koppakking. Carlo vertelde tijdens de laatste sleuteldag dat hij om om die redenen bij een 6304 nooit een koppakking vervangt maar altijd een andere motor pakt. Maar ja, een 6304 met weinig kilometers wordt steeds zeldzamer en ze hebben toch ook een oude koppakking.
Dus als je door het toevoegen van zo'n hulpmiddel op eenvoudige wijze nog een tijdje door kan rijden dan hoeft dat geen slechte keuze te zijn.
Piet
Dus als je door het toevoegen van zo'n hulpmiddel op eenvoudige wijze nog een tijdje door kan rijden dan hoeft dat geen slechte keuze te zijn.
Piet
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-08-2015 20:54 #1420566
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic ik
lees weinig over de problemen met een V90 hoe zit het daarmee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2015 21:27 #1420567
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960-1, 960-2 en S/V90
Hoi Admiral en Jur, en de rest,
Voor zover ik weet hebben alle typen 6-in-lijn-motoren kans op dit probleem, en dan vooral op het niet gemakkelijk kunnen oplossen ervan. En dan bedoel ik dus koelvloeistoflekkage ergens in de motor.
Inderdaad zijn er recent minimaal twee draadjes geweest over de problemen ermee en de eventuele gelijkenissen tussen de probleem-motoren, om zo dieper naar de oorzaak van het probleem te komen. Zoals Piet hierboven al schrijft, lijken de 3-literversies er gevoeliger voor dan de 2,5 liters.
De beste algemene oplossing bij een lekke koppakking is een nieuwe koppakking, dat lijkt me duidelijk, en daar ben ik het volledig met Jur eens. Ik ga er dan ook maar van uit dat Jur dat in het algemeen bedoelde en niet weet van de problemen die vaak komen na het plaatsen van een nieuwe koppakking bij de 6-in-lijn; want daar lijdt het plaatsen van een nieuwe koppakking lang niet altijd tot de oplossing, ook niet bij gevlakte kop en motor. En dat is dus, zoals ik hierboven ook beschrijf, mijn afweging om niet de koppakking te vervangen maar te kijken en hier bij te houden en te melden wat de toevoeging van K-Seal doet.
En de opmerking over of ik financieel wel in staat ben om een auto van dit kaliber te rijden, zullen we dan maar vergeten wat mij betreft...
Voor zover ik weet hebben alle typen 6-in-lijn-motoren kans op dit probleem, en dan vooral op het niet gemakkelijk kunnen oplossen ervan. En dan bedoel ik dus koelvloeistoflekkage ergens in de motor.
Inderdaad zijn er recent minimaal twee draadjes geweest over de problemen ermee en de eventuele gelijkenissen tussen de probleem-motoren, om zo dieper naar de oorzaak van het probleem te komen. Zoals Piet hierboven al schrijft, lijken de 3-literversies er gevoeliger voor dan de 2,5 liters.
De beste algemene oplossing bij een lekke koppakking is een nieuwe koppakking, dat lijkt me duidelijk, en daar ben ik het volledig met Jur eens. Ik ga er dan ook maar van uit dat Jur dat in het algemeen bedoelde en niet weet van de problemen die vaak komen na het plaatsen van een nieuwe koppakking bij de 6-in-lijn; want daar lijdt het plaatsen van een nieuwe koppakking lang niet altijd tot de oplossing, ook niet bij gevlakte kop en motor. En dat is dus, zoals ik hierboven ook beschrijf, mijn afweging om niet de koppakking te vervangen maar te kijken en hier bij te houden en te melden wat de toevoeging van K-Seal doet.
En de opmerking over of ik financieel wel in staat ben om een auto van dit kaliber te rijden, zullen we dan maar vergeten wat mij betreft...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2015 21:42 #1420568
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leesvoer
Hallo allen,
Hierbij vier draadjes over het onderwerp, al dan niet recent.
- <a href=" volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/ri...-ellende-6-cilinders ">Risico beperking lekke kop en onderblok ellende 6 cilinders
- <a href=" volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/sc...ylinder-motorblokken ">Scheuren in 6 cylinder motorblokken
- <a href=" volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...-koppakking-ramp-v90 ">bekende koppakking ramp V90?
- <a href=" volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/96...uik-koprevisie-gehad ">960 3.0 lpg g3 olieverbruik koprevisie gehad
Niet laten afschrikken door de titels, maar het kan dus wel een serieus probleem zijn...
Hierbij vier draadjes over het onderwerp, al dan niet recent.
- <a href=" volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/ri...-ellende-6-cilinders ">Risico beperking lekke kop en onderblok ellende 6 cilinders
- <a href=" volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/sc...ylinder-motorblokken ">Scheuren in 6 cylinder motorblokken
- <a href=" volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...-koppakking-ramp-v90 ">bekende koppakking ramp V90?
- <a href=" volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/96...uik-koprevisie-gehad ">960 3.0 lpg g3 olieverbruik koprevisie gehad
Niet laten afschrikken door de titels, maar het kan dus wel een serieus probleem zijn...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2015 21:46 #1420569
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van horen zeggen
Ik heb eens ergens gelezen dat het ook mogelijk is om de z.g. scheurtjes "dicht te hameren".
Dan moet je natuurlijk wel weten waar de scheurtjes zitten en het hele blok moet er uit.
Het schijnt echt te werken, eerst "magna fluxen" van het blok leert je precies waar de scheurtjes zitten.
Ja Ik weet... hoe ver moet je gaan
Dan moet je natuurlijk wel weten waar de scheurtjes zitten en het hele blok moet er uit.
Het schijnt echt te werken, eerst "magna fluxen" van het blok leert je precies waar de scheurtjes zitten.
Ja Ik weet... hoe ver moet je gaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2015 21:49 #1420570
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Klopt, dat is vooral van toepassing bij gietfouten in de vroege whiteblocks. Die gietfouten zouden later (bijna) niet meer voorkomen. Volvo heeft er een servicebericht over geschreven, wat je ervoor nodig hebt en hoe het moet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2015 21:53 #1420571
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere oplossing
Als het echt alleen gebeurd in het onderblok vanwege de te dunne cylinderwanden, zou je er ook eens aan kunnen denken om het blok vol te storten met cement (speciaal soort natuurlijk). Moet wel de kop er af en het blok moet precies horizontaal staan. Ben je meteen van een paar problemen tegelijk af.
Is echt geen grapje de tuning boys doen het heel veel, ook in onze red blocks <a href=" www.hardblok.com/product-info/ " target="_blank">>> Klik
Is echt geen grapje de tuning boys doen het heel veel, ook in onze red blocks <a href=" www.hardblok.com/product-info/ " target="_blank">>> Klik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2015 22:11 #1420575
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Het heeft dezelfde uitzetting als gietijzer zie ik. Is dan minder geschikt voor de whiteblocks, die zijn van aluminium als ik me niet vergis. Maar wellicht is daar ook een product voor.
Of de oorzaak te dunne cilinderwanden zijn is (voor mij) nog een vraag. Wat ik wel eens zou willen weten is hoe onvlak de onderblokken zijn na het loshalen van de kop. Bij de redblocks hoef je dat niet te meten (nooit een probleem vermoed ik), maar wellicht komt dat met de aluminium whiteblocks wel een stuk preciezer.
Of de oorzaak te dunne cilinderwanden zijn is (voor mij) nog een vraag. Wat ik wel eens zou willen weten is hoe onvlak de onderblokken zijn na het loshalen van de kop. Bij de redblocks hoef je dat niet te meten (nooit een probleem vermoed ik), maar wellicht komt dat met de aluminium whiteblocks wel een stuk preciezer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2015 23:17 #1420578
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zou zomaar eens een
Dat zou zomaar eens een probleem kunnen zijn ja, warping bij het heet worden is in feite heel normaal.
Alleen als alles "out of specs" raakt kom je in de moeilijkheden. denk dat er ook wat te makkelijk omgegaan wordt met het plaatsen van een nieuwe koppakking, een perfecte behandeling is absolute noodzaak, er van uitgaande dat het onderblok vlak is zou ik het als volgt doen:
1. Onderblok absoluut perfect schrapen en schoonmaken.
2. Kopboutgaten perfect schoonmaken en schoontappen met de juiste tapmaat.
3, Nieuwe kopbouten gebruiken (altijd).
4, Een multilayer koperen Comet pakking gebruiken, deze kun je in verschillende diktes bestellen.
Als het onderblok ook gevlakt moet worden los je dat hier ook meteen mee op.
Maak er dan meteen "tight squish" van als het onderblok gevlakt moet worden.
5. Bespreek het vlakken met het revisiebedrijf m.i. moet er enigzins "grof" gevlakt worden i.v.m. schuiven pakking.
6. Kop echt met Hylomar spuitbare pakking voorbehandelen (zeer dun doen).
7. Kop in 3 stages aanhalen n.l. 1 en 2 bij montage en de 3e de volgende morgen pas (inklinken multilayer pakking).
Denk dat het dan bijna niet mis kan gaan.
Alleen als alles "out of specs" raakt kom je in de moeilijkheden. denk dat er ook wat te makkelijk omgegaan wordt met het plaatsen van een nieuwe koppakking, een perfecte behandeling is absolute noodzaak, er van uitgaande dat het onderblok vlak is zou ik het als volgt doen:
1. Onderblok absoluut perfect schrapen en schoonmaken.
2. Kopboutgaten perfect schoonmaken en schoontappen met de juiste tapmaat.
3, Nieuwe kopbouten gebruiken (altijd).
4, Een multilayer koperen Comet pakking gebruiken, deze kun je in verschillende diktes bestellen.
Als het onderblok ook gevlakt moet worden los je dat hier ook meteen mee op.
Maak er dan meteen "tight squish" van als het onderblok gevlakt moet worden.
5. Bespreek het vlakken met het revisiebedrijf m.i. moet er enigzins "grof" gevlakt worden i.v.m. schuiven pakking.
6. Kop echt met Hylomar spuitbare pakking voorbehandelen (zeer dun doen).
7. Kop in 3 stages aanhalen n.l. 1 en 2 bij montage en de 3e de volgende morgen pas (inklinken multilayer pakking).
Denk dat het dan bijna niet mis kan gaan.
Moderators: Jerry Stam