Bladveren 960-II exit?? EDIT: Nope, bijna!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
"Loodvrij Kopervet is speciaal samengesteld uit gemodificeerde klei (onsmeltbare bentone) en geselekteerde, hoogwaardige, vaste grondstoffen, zoals koper, grafiet en aluminium alsmede corrosie- en oxidatieinhibitoren. Tevens is van het type Anti-Seize Assembly Compound. Het biedt duurzame bescherming tegen corrosie en tegen schadelij-ke chemische inwerking van buitenaf, en wordt niet door water afgespoeld. Het wordt aanbevolen voor de smering van tap- en draadeinden, spruitstukken, batterijklemmen, wielmoeren, ovens, remblok achterkanten teneinde torderen en frictie te voorkomen. Pakkingen en draadverbindingen lossen gemakkelijk, zelfs na blootstelling aan hoge temperaturen, corrosieve media of hoge belastingen. Dit zorgt ervoor dat onregelmatigheden van het oppervlak gevuld worden, en de oppervlakken bij bijvoorbeeld het aandraaien van moeren geen metaal op metaalcontact maken. Ingesmeerde delen worden afgesloten van de atmosfeer."
Grt,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vraagje: jij schrijft
Even voor mijn check: bedoel je vanwege aanwezige nivomaten, of standaard de 960-2-achterbrug? Algemene 'klacht' over de 960-2 met multilink is dat hij bij de achteras zo moeilijk/niet te verlagen is, omdat dan de hele bladveer vervangen moet worden voor een 'sportversie', of in ieder geval een lichtere versie. Sommigen vervangen de aanwezige nivomaten door standaard schokbrekers, waardoor je de liftfunctie van de nivomaten weghaalt en de kont lager komt, maar als je een 960 hebt met de standaard veer en standaard schokbrekers, is die lastig lager te krijgen. Dacht ik...robertm schreef : ...De hoogte van de auto wordt bij deze achterbrug echter bepaald door louter de schokdemper, niet de veer...
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat heeft W&G mij niet verteld. Zij hadden een veer liggen van het type "Sportfahrwerk"... W&G zei dat de hoogte van de auto werd bepaald door de schokdempers, niet de veer. Als dat laatste niet zo is, heb ik een probleem. Ik heb hem al besteld en betaald en zal dan wel zien. Niks meer aan te doen als het niet goed is. Dan moet ik terugvallen op een nog te maken eigen brouwsel van een Monroe oppompbare schokdemper. Ben es benieuwd dus. Ik laat het jullie weten. Ik heb het idee dat W&G een goede zaak is en geen onzin verkoopt. Als ik de tekeningen bezie lijkt het dat de veer de hoogte niet bepaald, maar ik heb de boel nog niet losgehaald en van die tekeningen van Vadis en het blauwe boekje is het moeilijk oordelen. Als er geen kortere schokdempers voorhanden zijn is het inderdaad een slappere veer die de wagen moet verlagen. Dat lijkt mij geen sport uitvoering. W&G zei dat de veer dikker was en stugger. Ik heb verschillende emailwisselingen met die gasten gehad en mijn probleem was hun duidelijk. Ik zoek een dikkere zwaardere veer. Ik zal dus wel zien en hoop het beste dus.
Ben benieuwd dus..
Groetn
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Ik heb ooit een laatste complete set bij volvo zweden vandaan gehaald voor Leon Doensen. Misschien wel 8 jaar terug toen Leon nog een 960 had.
De veer die je nu krijgt is dus wel star/stug maar de wagen staat wel lager.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Dit lijkt me een duidelijk geval van miscommunicatie. "Sportfahrwerk" staat vaak voor "verlaagd". En dat de hoogte van de wagen wordt bepaald door de schokdempers, dat klopt ook. Maar dat doen ze op m'n 945 met starre achteras ook. Terwijl mijn auto niet verlaagd is en dat ook nooit zal worden zolang ik hem heb.
Ik heb ook met iemand van W und G gesproken (waarschijnlijk dezelfde persoon) en volgens mij was alleen de veer voor de verlaagde modellen nog beschikbaar.
Zoals ik al zei, waarschijnlijk hebben jullie elkaar toch niet helemaal begrepen.
groetjes
Mathy
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Mathy schreef : Hallo Robert
En dat de hoogte van de wagen wordt bepaald door de schokdempers, dat klopt ook. Maar dat doen ze op m'n 945 met starre achteras ook.
groetjes
Mathy
De schokdempers doen vrijwel niets aan de hoogte van de wagen!
Dat is echt niet waar.
De Nivomaten ondersteunen het wel, maar als je ze standaard al laat dragen om de wagen hoger te krijgen dat is dat een zware aanslag op de levensduur.
Martijn Broeren heeft ook de zwaardere bladveer er onder gezet destijds en zijn Nivomaten hebben het daardoor stukken minder zwaar.
Ik heb eerder al in dit draadje meen ik aangegeven dat er door gebrek aan zware bladveren een alternatief moet worden gezocht. Zeker omdat er veel van deze wagens zijn voorzien van een zware LPG tank.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Da's vervelend, zo'n misverstand.Over probleem 1:
Mocht je de veer niet willen/kunnen gebruiken, dan neem ik 'm (waarschijnlijk) graag van je over.robertm schreef : ...Als dat laatste niet zo is, heb ik een probleem. Ik heb hem al besteld en betaald en zal dan wel zien. Niks meer aan te doen als het niet goed is...
En wat betreft probleem 2:
heb je misschien iets aan dit draadje van Turbobricks: <strong style="font-family: verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif; font-size: 11px; background-color: #f7f7f7;"><a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=130912 " target="_blank">Air Shocks for the 95+ 960 (the anti-nivomat). [/b]Stamt uit 2008 en weet dus niet of de gebruikte onderdelen nog verkrijgbaar zijn, maar misschien geeft het je weer hoop en inspiratierobertm schreef : ...Dan moet ik terugvallen op een nog te maken eigen brouwsel van een Monroe oppompbare schokdemper...
<strong style="font-family: verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif; font-size: 11px; background-color: #f7f7f7;"> [/b]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vind het toch vreemd, als ik de constructie zo bekijk dat de hoogte wordt bepaald door de veer. Het koetswerk rust in een gesloten alu giethuisconstructie waarbij de wielen worden afgeveerd door de veer die is gebout in het huis. Als de veer alleen steviger is, strakker, blijft de hoogte hetzelfde... Mis ik iets?? De veer staat dus niet direct TUSSEN de assen van de achterwielen en het chassis, maar IN het huis dat DIRECT is gebout OP het chassis. Het huis is met bouten 1 geheel... Of ik mis echt iets. Als de veer slapper is zakken de assen dan inderdaad. Maar als de veer strakker is niet.
Ik merk het wel. Als het niet goed is, haal ik dezelfde dag de nwe veer er weer onderuit en monteer de oude weer terug.
Robert