Transit Connect beter dan Volvo 945?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2013 12:01 #1377510
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mathy,
Het is boven als vermeld: "Eerst alles aanbrengen en dan spreken we verder". Hein heeft gelijk.
Je hebt nog geen eens een stabi achter! Dat is een wereld van verschil...
Als die schokdempers voor nog origineel zijn zijn ze wel einde levensduur.
Je moet de schokbrekers van de wagen eens laten testen op een echte trilplaat zoals dat bij de technische keuring in België wordt gedaan! Er zijn vast garages in NL die dat ook kunnen. Daarmee wordt het percentage wegcontact gemeten. Je kunt de werking van de schokbrekers niet testen door even in en uit te duwen zoals dat in NL voor APK wordt gedaan. Dat dat mag verbaast mij maar het zal een centenkwestie zijn en lobbiën bij de overheid door de garages... Zo'n machine is niet goedkoop. Opmeten van wegcontact dmv een trilplaat is de enige manier. Na 20 jaar zijn ze echt wel op, misschien veren ze inderdaad 1 keer uit na induwen maar het wegcontact is al met 50% verminderd bij trillingen en hobbels door de levenservaring van de schokdempers. Vervangen dus en veel succes met het aanbrengen van de stabi, reactiestangen e.d.
Robert
PS: ik gebruik ook PU in de voortrein (en verlengde reactiestangen middels ringen) en dat werkt stukken beter. Verschil in comfort heb ik niet gemerkt. De veren zijn ook eens uitgewerkt. Vervang die ook maar eens (zijn echt niet duur) en je krijgt een heel andere auto terug! Mijn ervaring..
Je hebt nog geen eens een stabi achter! Dat is een wereld van verschil...
Als die schokdempers voor nog origineel zijn zijn ze wel einde levensduur.
Je moet de schokbrekers van de wagen eens laten testen op een echte trilplaat zoals dat bij de technische keuring in België wordt gedaan! Er zijn vast garages in NL die dat ook kunnen. Daarmee wordt het percentage wegcontact gemeten. Je kunt de werking van de schokbrekers niet testen door even in en uit te duwen zoals dat in NL voor APK wordt gedaan. Dat dat mag verbaast mij maar het zal een centenkwestie zijn en lobbiën bij de overheid door de garages... Zo'n machine is niet goedkoop. Opmeten van wegcontact dmv een trilplaat is de enige manier. Na 20 jaar zijn ze echt wel op, misschien veren ze inderdaad 1 keer uit na induwen maar het wegcontact is al met 50% verminderd bij trillingen en hobbels door de levenservaring van de schokdempers. Vervangen dus en veel succes met het aanbrengen van de stabi, reactiestangen e.d.
Robert
PS: ik gebruik ook PU in de voortrein (en verlengde reactiestangen middels ringen) en dat werkt stukken beter. Verschil in comfort heb ik niet gemerkt. De veren zijn ook eens uitgewerkt. Vervang die ook maar eens (zijn echt niet duur) en je krijgt een heel andere auto terug! Mijn ervaring..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2013 12:21 #1377515
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fout
Fout Robert,
de auto hoeft niet eens ingedrukt te worden voor de APK. De schokbrekers behoeven alleen een visuele inspectie: ze mogen niet lek zijn. Verder hoort er officieel een proefrit gemaakt te worden voor de APK, maar dat gebeurt maar zelden.
de auto hoeft niet eens ingedrukt te worden voor de APK. De schokbrekers behoeven alleen een visuele inspectie: ze mogen niet lek zijn. Verder hoort er officieel een proefrit gemaakt te worden voor de APK, maar dat gebeurt maar zelden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2013 12:24 #1377516
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh? Nog erger dus....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2013 12:25 #1377518
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yup
Ja, redelijk curieus ja...
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-01-2013 12:27 #1377519
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Verschl!?
Ik heb bij "KHT" rondom de schokdempers vervangen en ook rondom alle rubbers.Achter versterkte Estate veren eronder.
Achter een andere achteras, voor een gecombineerde poot gemaakt met die van een 945 van '98.
Het is een Diesel!
Ik zal je zeggen, hij gaat strakker door de bochten en rijd fijner (en deint een stuk minder) dan de 744 "pekelbak" die ik heb gekocht met een B23F.
Hij gaat ook sneller door de bochten...(en dat voor een Diesel..)
Het verschil is zeeeer duidelijk merkbaar.
(nou heeft een Diesel voor en achter wel een extra dikke stabi-stang....)
Advies: Vervang rondom alle schokkers en rubbers.
Groeten, Gerben
Achter een andere achteras, voor een gecombineerde poot gemaakt met die van een 945 van '98.
Het is een Diesel!
Ik zal je zeggen, hij gaat strakker door de bochten en rijd fijner (en deint een stuk minder) dan de 744 "pekelbak" die ik heb gekocht met een B23F.
Hij gaat ook sneller door de bochten...(en dat voor een Diesel..)
Het verschil is zeeeer duidelijk merkbaar.
(nou heeft een Diesel voor en achter wel een extra dikke stabi-stang....)
Advies: Vervang rondom alle schokkers en rubbers.
Groeten, Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2013 12:37 #1377521
door V700 register
Robert
Beantwoord door V700 register in topic Idd.
Zo duur zijn gasgevulde schokdempers nou ook weer niet, en bij de AMH kun je heel goede aftermarket merken kopen. 85euro p/s of zo voor een gasgevulde demper maakt weer een wereld van verschil.gerryberrie schreef : Advies: Vervang rondom alle schokkers en rubbers.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2013 13:00 #1377522
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar
Waar kan ik die schokkers laten vervangen, als ik ze zelf aanschaf? Profile en Kwikfit hier (Zeeuws-Vlaanderen) vragen meer dan 500 - 600 voor nieuwe incl. montage.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2013 13:50 #1377524
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet niet of dat goedkoper wordt!
STD schokdempers kosten tussen 60 en 85 euro. Doe dat maal 4 en je zit op 250..350euro materiaal. Reken nog minimaal 2 uur loon (minimaal voor 4 schokdempers, vooral vòòr is werk, en er kan soms van alles tegenzitten) tegen 80euro/u en je komt op een bedrag van 400-500 euro minimaal. Die prijs klopt dus wel tenzij je het zelf doet. Achter is niet moielijk, vòòr beslist meer werk met de veerspanners maar goed te doen.
Robert
Robert
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2013 13:57 #1377525
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic welke veren?
Welke veren zitten er nu onder. Nivomaten brengen de auto op hoogte. Echter alleen wanneer de auto te laag staat. Zonder de standaard nivomaatveren zal de auto te hoog staan achter. Maak een foto van de panhardstang zonder belading. Blind fototoestel rechts van het midden vanaf de grond iets omhoog richten.
Als test kun je 100 kilo ballast achterin leggen en dezelfde bocht uitproberen.
Citroen versus Volvo: Lange bochten maakt een citroen ongeevenaard goed. Korte snelle bochten maak ik liever in een Volvo.
Als test kun je 100 kilo ballast achterin leggen en dezelfde bocht uitproberen.
Citroen versus Volvo: Lange bochten maakt een citroen ongeevenaard goed. Korte snelle bochten maak ik liever in een Volvo.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2013 15:56 #1377543
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Als het maar goed is :-)
Nivomaten zijn zeer confortabel en handig als je de 940 gebruikt waar die voor gemaakt is: volladen en lange stukken rijden (bij voorkeur rechtdoor
). Wil je een echte bochtenridder (en de 940 niet wegdoen
), dan zal je met "normale" dempers waarschijnlijk iets beter af zijn, zeker als je gaat voor de Bilstein (B6) of de gele koni's. Je krijgt dan wel een iets minder comfortabele wagen.
PU of originele rubbers is een kwestie van smaak. Ik heb nu PU en ben daar zeer tevreden mee maar als je GOEDE rubber paddestoelen hebt is dat ook prima. Waak ervoor om voor goedkope aftermarket te gaan, dat is bagger. Die blauwe PU van Superflex is overigens helemaal niet hard.
Maar waarom zou je de reactiestangen LATEN vervangen terwijl dat nu juist een klusje is dat prima zelf te doen is. Bij Nordicar hebben we dit gedaan bij de auto van de eerder genoemde buurman Coen en toen hebben we de onderste draagarmen er gewoon afgehaald (klusje van niks) en dan kan je heel releaxed ,staand voor de bankklem, de resten van de oude paddestoelen verwijderen.
Toen is de draagarm nog even in de straalcabine geweest voor de finishing touch en voila.
Qua status van de schokdempers: Of je het goed kan voelen door de auto in te drukken betwijfel ik maar gezien de leeftijd ==> gewoon vervangen door Sachs of Bilstein B4. Schokdempers zijn normale slijtage-onderdelen die je na een bepaalde tijd moet vervangen net als banden en distributieriem.
PU of originele rubbers is een kwestie van smaak. Ik heb nu PU en ben daar zeer tevreden mee maar als je GOEDE rubber paddestoelen hebt is dat ook prima. Waak ervoor om voor goedkope aftermarket te gaan, dat is bagger. Die blauwe PU van Superflex is overigens helemaal niet hard.
Maar waarom zou je de reactiestangen LATEN vervangen terwijl dat nu juist een klusje is dat prima zelf te doen is. Bij Nordicar hebben we dit gedaan bij de auto van de eerder genoemde buurman Coen en toen hebben we de onderste draagarmen er gewoon afgehaald (klusje van niks) en dan kan je heel releaxed ,staand voor de bankklem, de resten van de oude paddestoelen verwijderen.
Toen is de draagarm nog even in de straalcabine geweest voor de finishing touch en voila.
Qua status van de schokdempers: Of je het goed kan voelen door de auto in te drukken betwijfel ik maar gezien de leeftijd ==> gewoon vervangen door Sachs of Bilstein B4. Schokdempers zijn normale slijtage-onderdelen die je na een bepaalde tijd moet vervangen net als banden en distributieriem.
Moderators: Jerry Stam