Horten & stoten: het lambda probleem WEER NIET opgelost!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 19:29 #1210876 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MJ98
Modeljaar '98 LPT heeft ook geen EGR (gelukkig !). Vind het eigenlijk een beetje een raar systeem. Beetje je motor verstikken met afgewerkte lucht.Staat denk ik wel in de servicebulletins, <a href="/node/11095">hier</a> te vinden (ben zelf nu even te lui om het uit te zoeken)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 20:10 #1210879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EGR
Mijn ' 97 er 945 heeft ook geen EGR.
mvg
Marcel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 22:09 #1210902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG blijft kielekiele
Te vroeg gejuicht?
Vanmiddag op LPG gaan rijden en dat was, in tegenstelling tot op benzine, weer geen plezier.
Schokkerig rijden en heel beroerd stationair, met daarbij een sterke LPG-geur uit de roosters.
Maar goed, ik weet nu in ieder geval dat er ook een probleem in de LPG-installatie zit. Het lijken me toch de injectoren vanwege de geur of de computer.

Vervolgens snel weer op benzine gezet, getankt, moest snel wegtrekken ivm verkeer en...pats! Lambda lampje aan.

Heel even besloot ik ter plekke de auto in brand te steken, maar bedacht toch maar een theorie: 
Door de slechte loop op LPG (leek op noodloop) heeft de ecu de mapping van de ecu aangepast en bij het snelle optrekken was er een te rijk mengsel.
Het lampje is namelijk na de reset dik 100 km. onder alle omstandigheden uitgebleven. Na een paar kilometer op LPG toch weer aan.
Weer zekering 1 eruit, volgende week de hele week op benzine rijden en dan kijken wat er gebeurt.

U hoort weer van me, of u 't nu wilt of niet. Prettig weekend, 
Joost

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2008 00:52 #1210916 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Lpg lambda simulatie
Hoi Joost,

Wat ik van vialle ams weet is dat de gascomputer een lambda simulatiesignaal naar de benzine computer stuurt om deze te vertellen dat alles in orde is. (weet niet zeker of dat met LPI ook het geval is, maar kan me dat wel voorstellen). Op het moment dat er iets mis is met de bedrading of de gascomputer doet raar, kan het zo zijn dat de benzinecomputer verkeerde gegevens krijgt en in een noodloop met foutcodes terecht komt, terwijl er eigenlijk niks aan de hand is. Dat kan verklaren waarom er niks aan de hand is wanneer je op benzine rijd (nu de pakking is gemaakt), maar zodra je overschakeld naar lpg er allerlei rare dingen gaan gebeuren. Als ik je verhaal lees heb ik de neiging om nog eens naar je lambdasonde traject te kijken. Wat van belang kan zijn (advies van mijn gasboer) is dat de vervangen lambdasonde een originele is en geen aftermarket. Hij kon mij meerdere verhalen hierover vertellen dat men zich helemaal suf heeft gezocht terwijl het aan de nieuwe lamdasonde lag. Verder kan je proberen om eens met een andere gascomputer te rijden.

Groetjes Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2008 09:26 #1210923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bouke
Bij LPi gebruikt de gascomputer het lambdasignaal, dit wordt afgetakt tussen de sonde en de ECU. Er is dus geen sprake van een simulatiesignaal. Conclusie van Joost klinkt mij (niet superervaren) wel logisch in de oren.Ergens lukt LPG, anders ruik je het niet. Je zou met een spiegeltje en zaklamp kunnen kijken of alle clipjes van de injectoren goed zitten (mn de achterste). De clipjes steken door zaaggleufjes in de zittingen, de uiteinden van de clipjes horen tegen het einde van de zaaggleuf te liggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2008 10:22 #1210927 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda
De nieuw gemonteerde lambda sensor was niet origineel Volvo en moest 'pas' worden gemaakt.
Het kan dus inderdaad zijn dat hier een kink in de kabel zit.
Een andere gascomputer heb ik te leen van onze voorzitter, dus dat kunnen we ook nog proberen.
Voor alle andere onderzoeken wend ik me een dezer dagen tot Timen. De auto moet voor de VKB gewoon helemaal goed functioneren. 
Goed weekend,
Joost 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2008 10:35 #1210930 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja, discussie lambdasonde
Ook hier gaan diverse verhalen van rond, mijn ervaring is neem een orginele, zeker op LPG.
Dit zal wel wisselende reacties geven en dat is prima, ook ik heb wel eens een turbo weer goed aan het lopen gekregen met een after market, ik dacht Beru.
Toch zijn er veel problemen met niet orginele lambdasonde.
&#160;
Het ruiken van gas geeft overigens al aan dat er veel te veel wordt geinjecteerd of er ligt een gasinjector los of een lekkage.
Een lek verdeelhuis komt ook voor.
succes.
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2008 11:08 #1210934 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt me ook.

Holzken schreef : Het ruiken van gas geeft overigens al aan dat er veel te veel wordt geinjecteerd of er ligt een gasinjector los of een lekkage.

Het is een volledig gesloten systeem, tot aan de cilinder, dus moet er ergens een behoorlijk lek zitten als je gas ruikt door de ventilatieroosters.
Het kan echt niet anders dan dat er ergens een gasinjector(pakking?) uit ligt.
Als je rijdens gas ruikt, is dat echt niet in orde.Beweeg eens aan de injectors, afbreken kunnen ze volgens mij niet gemakkelijk, een beetje wiebelen moet lukken.Een van de 4 moet toch echt beduidend losser zitten dan de rest.
Heeft Adrian dat trouwens gechecked??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2008 11:25 #1210936 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drukregelaar
Het zou misschien kunnen dat de drukregelaar (onderaan de veerpoot aan bestuurderszijde) iets geks doet. Maar ik zou de injectoren eerst checken, je kunt proberen op lpg wat aan de geribbelde slangen om te trekken. Met name bij die naar de injectoren. Misschien zit er net bij het eind (bij het koper) een scheurtje, zeg maar vergelijkbaar met elektrische kabels die vaak net na de stekker kapot gaan. Of zoals Bas zegt (en ik ook) checken of de O-ringen goed zitten en de clipjes ook. Om dat goed te doen, zou ik je willen adviseren het spruitstuk los te maken en de ringen en clipjes van de LPi injectoren te vervangen. Gasklephuis eraf, lucht/vacuumslangen eraf, connectoren van alle injectoren eraf, lpg slangen van de injectoren af (even buiten doen met handschoenen ivm vrijkomen van beetje lpg), benzine toe- en afvoer van de rail. Dan spruitstuk eraf, op de werkbank de LPi injectoren eraf, de grote en kleine O-ringen eruit, zittingen controleren op los zitten (zonodig vast laten zetten). Vastzetten op dezelfde manier bij de gasboer is duurder dan bij Timen, dus zou dat meteen op zijn manier doen. Nieuwe O-ringen erin (groot en klein), LPi injectoren goed in de zitting met type II clipjes (met een oogje in het midden) en dan spruitstuk terugzetten. Niet vergeten het armpje tussen gasklep en gasrol weer af te stellen. Door de LPi injectoren op de werkbank in het spruitstuk te zetten, weet je zeker dat ze goed zitten. Gasboer doet het ook zo. Het kan nodig zijn bij de achterste injector het clipje een beetje in te korten. Nieuwe pakkingen voor EGR (had je toch al nodig), gasklephuis en inlaatspruitstuk. Zie voor mijn ervaringen/werkwzijze en prijsindicaties <a href="/node/16803">dit</a> draadje, voor het afstellen van het armpje <a href="/node/17794">deze</a> infopagina, stap 4 en 5.
P: Die infopagina over het afstellen is handig, erg makkelijk om naar te kunnen verwijzen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2008 21:55 #1210965 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lek

Baseman schreef : Als je rijdens gas ruikt, is dat echt niet in orde.Heeft Adrian dat trouwens gechecked??

Je ruikt het niet rijdend, maar alleen bij stationair. Zal verder niet zoveel uitmaken denk ik.
En ja, Adrian heeft zeker gecheckt of de injectoren vastzitten. Lekkage is echter wel logisch.
Groet,
Joost

Moderators: Jerry Stam