Horten & stoten: het lambda probleem WEER NIET opgelost!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2008 20:50 #1210019
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas
Nog geen oplossing dus ? Of is het voorzichtig afwachten tot het zich probleemloos bewezen heeft ?Coulant om maar 2 uurtjes te rekenen. Dit soort zoektochten zijn tijdrovend om te doen en geldrovend om te betalen (als men de uurtje factuurtje mentaliteit heeft). In ieder geval succes !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2008 21:07 #1210022
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2008 21:09 #1210023
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraag
Sorry, ben soms wat wazig. Heeft de monteur de problemen op kunnen lossen en moet de oplossing zich nog wel bewijzen de komende weken, maanden, ..... Of heeft de monteur de problemen na zijn acties ook nog ondervonden en ze dus helaas niet op kunnen lossen ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2008 21:13 #1210024
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laatste
Het laatste, helaas.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2008 16:53 #1210303
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update
22 augustus
Vanochtend hebben Adrian en ik van auto gewisseld. Maar eerst de mijne eens gestart voor een check.
Want donderdagmiddag bleef hij nog maar net lopen en begon het schokken al bij 90 km/u.
De start was een klein drama: hij startte in de noodloop en stond te stampen en te schudden.
Op het moment dat hij overschakelde naar LPG begonnen we LPG te ruiken en kwamen er (teveel) naar gas stinkende wolken uit de uitlaat.
De boel stilgezet en de distributieriem bekeken, speling op de waterpomp gecheckt etc. Toen de boel weer gestart en...mooi lopen.
Adrian is ermee naar 't Oosten gereden en merkte wel enig schokken bij 110 km/u en vooral een heel fors brandstofverbruik. Verder prima.
In 100 kilometer is de brandstofmeter van driekwart naar een kwart gezakt. En dat is weer iets van de laatste tijd.
De verdenking ligt nu bij de knock-sensor en een ventieltje bij de turbo. Adrian snuffelt verder en als we er niet uitkomen, zal Timen wellicht verder gaan.
Opvallend blijft toch dat de symptomen de ene keer veel heftiger zijn dan de andere keer, met als storende factor een naar mijn gevoel steeds verder toenemend brandstofverbruik...
Ik hou u op de hoogte, mocht u er nog fut voor hebben
Joost
Vanochtend hebben Adrian en ik van auto gewisseld. Maar eerst de mijne eens gestart voor een check.
Want donderdagmiddag bleef hij nog maar net lopen en begon het schokken al bij 90 km/u.
De start was een klein drama: hij startte in de noodloop en stond te stampen en te schudden.
Op het moment dat hij overschakelde naar LPG begonnen we LPG te ruiken en kwamen er (teveel) naar gas stinkende wolken uit de uitlaat.
De boel stilgezet en de distributieriem bekeken, speling op de waterpomp gecheckt etc. Toen de boel weer gestart en...mooi lopen.
Adrian is ermee naar 't Oosten gereden en merkte wel enig schokken bij 110 km/u en vooral een heel fors brandstofverbruik. Verder prima.
In 100 kilometer is de brandstofmeter van driekwart naar een kwart gezakt. En dat is weer iets van de laatste tijd.
De verdenking ligt nu bij de knock-sensor en een ventieltje bij de turbo. Adrian snuffelt verder en als we er niet uitkomen, zal Timen wellicht verder gaan.
Opvallend blijft toch dat de symptomen de ene keer veel heftiger zijn dan de andere keer, met als storende factor een naar mijn gevoel steeds verder toenemend brandstofverbruik...
Ik hou u op de hoogte, mocht u er nog fut voor hebben
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2008 17:12 #1210305
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jawel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2008 17:27 #1210309
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic supporters zijn ook nodig
Ik lees iig nog steeds met belangstelling mee en wens jullie heel veel succes met het speuren naar de oorzaak. Ik heb zelf niet meer voldoende overzicht over je problem om nog zinnig bij te dragen maar leef en lees wel mee
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2008 17:46 #1210315
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interesse
Ook hier zeker nog interesse ! Je begint toch wat met elkaar mee te leven. Zie het ook als een kans de eigen analysevaardigheden wat omhoog te krikken. Misschien kunnen jouw ervaringen iemand anders een hoop uitzoekwerk schelen.
Suc6 gewenst !
Suc6 gewenst !
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2008 18:43 #1210324
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benieuwd.
Ik ben ook nog steeds benieuwd, maar met nadruk benieuwd naar de resultaten na vervanging van de BDP-sensor en eventuele reiniging of vervanging van de knock-sensor.
De SAAB 9-3 van mijn pa rijdt weer gelijk een zonnetje, na vervanging van de BDP-sensor.Tevens is er geconstateerd dat er een onregematigheid gemeten is door de knock-sensor.
Beide zaken, resulteren onder andere in een slecht starten, slecht stationair lopen, inhouden bij gasgeven/performance en bij veel toeren verkeerde signalen naar de DI-cassette, de ECU dus.
Toevallig.........
Dus, ik kijk er naar uit.Wat zul jij balen.......deed ik ook, met die rotverdamperinstallatie........
De SAAB 9-3 van mijn pa rijdt weer gelijk een zonnetje, na vervanging van de BDP-sensor.Tevens is er geconstateerd dat er een onregematigheid gemeten is door de knock-sensor.
Beide zaken, resulteren onder andere in een slecht starten, slecht stationair lopen, inhouden bij gasgeven/performance en bij veel toeren verkeerde signalen naar de DI-cassette, de ECU dus.
Toevallig.........
Dus, ik kijk er naar uit.Wat zul jij balen.......deed ik ook, met die rotverdamperinstallatie........
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2008 22:02 #1210338
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ervaring
De auto van Joost rijdt geweldig. Superstrak en heeft veel power. Ik heb er vandaag 100 km mee gereden, een genot. Onderweg had ik geen tijd om te stoppen. ik was al blij dat ik flink door kon rijden. Wat opvalt is een hoog brandstof verbruik en wat rauw lopende motor wat geleid heeft tot de klachten van Joost. De auto staat zeer strak op zijn poten en met de verlaagde vering geeft dat een beetje trillingen bij oneffenheden.
Mijn conclusie is dat de auto in noodloop draait. Dat klopt mooi met de constatering dat het gedrag na koude start eerst verbeterd en daarna vervelender wordt met een in warmte toenemende motor. Noodloop is nl afgestemd op 10 graden om de auto altijd te laten starten. En het verhoogde brandstof gebruik is er een gevolg van. De motor is mechanisch in zeer goede conditie. Het getik wat Joost hoorde bij koude start is gelocaliseerd, Het wordt veroorzaakt door de vrijloop van compressor. Distribtie draaide netjes het was dus safe om de auto mee te nemen
De dealer heeft de storingscodes uitgelezen. Ik verwacht dat alleen de LH codes uitgelezen zijn, die duiden ook op een hoog brandstofgebruik.
In een andere link is het probleem van het uitlezen van de ezk van een lpt van modeljaar 96 ook geconstateerd.
De dealer is blijkbaar vergeten de ezk codes uit te lezen die denk ik de primaire oorzaak zijn. De ezk zet de motor ook in noodloop. Interferentie tussen beide systemen is er denk ik niet.
De pingel(knock) sensor kan een oorzaak zijn. Een andere is de ECT(temp) sensor, maar die is al getest. Wie weet andere noodloop veroorzakers?
Eerst volgende mogelijke acties.
Slangetje wastegate vervangen door een zonder ventiel, geen idee wat een verstopt ventiel dat een te hogedruk geeft kan veroorzaken. ( De turbo komt vroeg in en blaast flink).
EGR circulatie blokkeren en effect testen.
Boordspanning onderweg controleren.
Noodloop met stroboscoop vaststellen.
Bezoek dealer om de ezk codes alsnog uit te laten lezen.
Mijn conclusie is dat de auto in noodloop draait. Dat klopt mooi met de constatering dat het gedrag na koude start eerst verbeterd en daarna vervelender wordt met een in warmte toenemende motor. Noodloop is nl afgestemd op 10 graden om de auto altijd te laten starten. En het verhoogde brandstof gebruik is er een gevolg van. De motor is mechanisch in zeer goede conditie. Het getik wat Joost hoorde bij koude start is gelocaliseerd, Het wordt veroorzaakt door de vrijloop van compressor. Distribtie draaide netjes het was dus safe om de auto mee te nemen
De dealer heeft de storingscodes uitgelezen. Ik verwacht dat alleen de LH codes uitgelezen zijn, die duiden ook op een hoog brandstofgebruik.
In een andere link is het probleem van het uitlezen van de ezk van een lpt van modeljaar 96 ook geconstateerd.
De dealer is blijkbaar vergeten de ezk codes uit te lezen die denk ik de primaire oorzaak zijn. De ezk zet de motor ook in noodloop. Interferentie tussen beide systemen is er denk ik niet.
De pingel(knock) sensor kan een oorzaak zijn. Een andere is de ECT(temp) sensor, maar die is al getest. Wie weet andere noodloop veroorzakers?
Eerst volgende mogelijke acties.
Slangetje wastegate vervangen door een zonder ventiel, geen idee wat een verstopt ventiel dat een te hogedruk geeft kan veroorzaken. ( De turbo komt vroeg in en blaast flink).
EGR circulatie blokkeren en effect testen.
Boordspanning onderweg controleren.
Noodloop met stroboscoop vaststellen.
Bezoek dealer om de ezk codes alsnog uit te laten lezen.
Moderators: Jerry Stam