Nivomatten en Hulpveren Ja of Nee ??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rear Wheel Drive.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Snap hem.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar hoe hoger de kogeldruk, hoe fijner deze combinatie rijdt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zodra ik tijd heb ga ik toch is kijken hoeveel de kogeldruk is.
mischien wel ver boven de 100.
De caravan lag in ieder geval heerlijk achter de auto.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat kan best, de "standaard" kogeldruk is voor alle auto's groot en klein (oftewel grote wielbasis, kleine wielbasis, licht, zwaar, voorwiel of achterwielaangedreven etc), wat afwijking kan best maar ik zou niet verder gaan, je bent tenslotte al 33% over het advies gewicht heen.Paul schreef : Heb al jaren een caravan. De max kogeldruk is 45 kg. Dan slingert de caravan ontzettend.
Gooi als jaren zoveel mogelijk op de kogel. (mag 100 kg hebben!) Caravan ligt als een blok. Niet eens stabilisatoren nodig. En is prefect natuurlijk in combinatie met met de RWD!
Ik denk dat het voor de heren het te moeilijk was om per wagen een aparte kogeldruk te bekijken/berekenen
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Kun je de auto voor je de caravan eraan hangt niet omhoog laten komen?
Als je op de trekhaak gaat staan (dus zonder dat de caravan eraan hangt) en een paar keer op een neer gaat, zou ie omhoog moeten komen. Eventueel leg je de kaas en de hagelslag even achterin voor wat extra gewicht. Of je vraagt de kids, buurvrouw, schoonmoeder, etc. even of ze achterin gaan zitten. De schokdempers zouden zich dan in moeten stellen op een hoger gewicht. Als je er nu afstapt (kids, kaas, etc. uitlaadt), zou de auto iets omhoog moeten komen. Als je dan zonder al te ver te rijden de caravan eraan kunt hangen ...
Groetjes
Mathy (die laat in de nacht nog wel eens op domme ideeën komt)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Goed beladen is erg belangrijk om veilig op de plaats van bestemming te komen en een stabilisator koppeling voorkomt geen slingeren, goed beladen en je snelheid aanpassen wel.
Een paar tips;
Kogeldruk rond de 75 kilo.
Zware spullen op de as en niet voorin of achterin de caravan dit om slingeren te voorkomen.
Monteer c banden met voldoende laadvermogen onder de caravan en pomp die op tot 4 of 4.5 bar.
Lees de site van caravantrekker.nl goed door.
Mvg Jerry.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Dat dacht ik vroeger ook altijd, maar talloze pogingen zijn nutteloos gebleken.Mathy schreef : Kun je de auto voor je de caravan eraan hangt niet omhoog laten komen?
Als je op de trekhaak gaat staan (dus zonder dat de caravan eraan hangt) en een paar keer op een neer gaat, zou ie omhoog moeten komen.
Ik heb meerdere malen een tijdje staan dansen op de trekhaak, maar het had geen resultaat. Bij een lege auto werkt het sowieso niet, maar ook bij een volle auto (bijvoorbeeld om te voorkomen dat we op de eerste drempel blijven hangen) werkt het dansen ook niet bij mij om de nivomats op te pompen, of hooguit een heel klein beetje.
Kennelijk werkt het 'oppompen' toch iets anders, maar ik snap inderdaad niet hoe/waarom.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik denk dat je dan de auto eerst "vol" moet laden, zodat ie eerst inzakt en na een kilometer weer recht staat. Als je hem dan uitlaadt, staat ie "te hoog". Dan zou je er de caravan achter kunnen hangen, zonder dat ie met de trekhaak op de eerst beste verkeersdrempel blijft hangen. Nadeel is dan wel, dat je de dissel waarschijnlijk een stuk op moet tillen. Maar dat is met een blok hout of zo onder het neuswiel ook wel weer op te lossen denk ik.
Groetjes
Mathy