Sportstuur montage

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2008 17:12 #702793 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sportstuur montage

Ralphies;49813 schreef : 2004 topic maar goed beter een antwoord erop dan helemaal nix, wie weet heb je de volvo na al die jaren al niet meer ...

Ik zat te googlen, wou voor mezelf toch eens een sportstuur in d evolvo 340 hebben voor de beenruimte, idd als je van merk Poli gaat zoeken kom je bij peugeot 309 bouwjaar 86-89 uit, echter zonder claxon-mogelijkheid, dat wel...

5.HUB/858K Stuurnaaf Peugeot / Volvo: Peugeot 309 >86<89, Volvo 360 (alleen voor wedstrijd gebruik, claxon kan niet aangesloten worden).

60 euro voor deze naaf bij: www.autosportcompany.nl/


ik heb sinds afgelopen week een sportstuur in mijn volvo, kwam origineel van een skelter (ironisch maar waar), spievertanding kwam precies overeen dus wat lette me, na een flinke poetsbeurt was het nog een aardig mooi stuurtje, heb de ring overgezet van mn oude stuur en hier een adaptor voor gemaakt. ik heb dus nog steeds: stuurvergrendeling, richtingaanwijzers neutraal stand, en claxon, alles is werken ben alleen nog bezig met de klaxondop, welke ik zelf fabriceer;) ik heb een paar foto's van het aanpassen van de originele naaf op de nieuwe, en ik maak nu nog even een foto van het stuur bij mij gemonteerd. :yeah:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-03-2008 17:25 #702798 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sportstuur montage
@ Anjo:

ik hoop dat jouw "Skelterstuur" wel zoiets als een kreukelconstructie heeft zoals de naven van de originele Volvo sportsturen in ieder geval wel hebben...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2008 17:41 #702801 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sportstuur montage

variomagic;49846 schreef : @ Anjo:

ik hoop dat jouw "Skelterstuur" wel zoiets als een kreukelconstructie heeft zoals de naven van de originele Volvo sportsturen in ieder geval wel hebben...

en het standaardstuur heeft g??n kreukel zone, dus waarom moet mijn sportstuurtje een kreukelzone hebben:P de kreukelzone is bij mij nog gewoon de originele stuurstang. het gedeelte dat alvast een beetje voorgevormd is zeg maar.

btw dit stuurtje was een autostuur gemonteerd op een skelter. skeltertje is nu stuurloos hihi

helaas kom ik er net achter dat ik het kabeltje om mn telefoon aan mn pc te linken op mn werk heb laten liggen, dus heb maandag pas foto's van hoe hij gemonteerd is, heb er nu alleen maar een paar van het aanpassen van de naaf:








bij dit stuur is de afstand van as tot stuur hetzelfde, diameter is 1 cm kleiner, het gewicht 4x verminderd (stuurt lichter), en de grip door de dikkere kunstleren ronding aanzienlijk verbeterd, het design vind ik ook wel leuk, niet te gek en ook niet standaard.

mvg

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-03-2008 18:02 #702803 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sportstuur montage
Nou ben benieuwd naar het gemonteerde resultaat!

Ik heb net een sportstuur met naaf van emand gekocht die er eentje aan bood, kwam weer oorspronk. af van iemand die bij volvo werkte en het zo heeft aangepast.
Heb wel een gat in het midden dus met kunstof plaat en in midden ga ik een knop monteren zodat ik toch een toettoetwaterscoot erin heb, ben benieuwd, is kleinere diameter en wrijft het org 38cm diameter stuur niet zo in mijn rechterbeen (ben op 1,5 cm na 2 meter en mijn lange stelten houden niet van het 340stuur!).

Heb alleen geen terugslag pal erop voor de richtingaanwijzer dus daar ga ik in begin goed op concentreren om het me eigen te maken uit te zetten, kwesite van dom conditioneren, net als schakelen, je vergeet ook niet te schakelen, dus went van zelf.

Verder als ik de naaf heb kan ik zelfs altijd nog van ander sportstuur wisselen met bijv een die kant en klaar een claxonbutton heeft.
Het stuur wat ik er nu in ga zetten is zweg maar ong. 33cm doorsnede, is al minder dan org. 38cm!! Is net die aanraking telkens die 2,5 erbij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-03-2008 18:05 #702804 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sportstuur montage
Enn nog bewlangrijker door een kleiner stuur, ga ik niet zo snel meer vreemd naar een volvo 740 denk ik, mijn been zat claustrofobisch met knie tegen middenconsole gedrukt, dat ga nu hopelijk minder worden dus hoef ik geen grotere auto meer (met idem maandelijkse verhoging kosten etc.).
En ergens zou ik mijn gave 340je ook gaan missen, tis een echt karakterbakje, design van, er is geen 2e automerk wat er op lijkt!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-03-2008 21:07 #702814 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sportstuur montage
ralph, veel plezier ermee alvast:). Maandag gaat ie waarschijnelijk op de post.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-03-2008 21:15 #702815 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sportstuur montage
Hee jij ook hier :D

Ja thanx! Kan niet wachten, leuk (ik vind vaak het prutsen aan de auto leuker dan het rijden zelf :) ).
Zal ik van de week eens wat moeren halen (in kader zo nu en dan voor apk terugzetten, een paar moeren halen met zo'n blauw pvc-ring erin, die zit er nu ook op als borging).
En dan voorlopig een stevige push-schakelaar en ga ik effe googlen voor de allerluidste claxon (kleine moeite leuk plezier) en bedrading trekken met voor zekerheid zekering ertussen (voorlopig knop aansluiten op dash tot ik een perfect mooi toeterkapje gemaakt heb voor op stuur).

Kijk wie googled, heeft de wereld!! er zijn speciale claxonhouders van div. merken!! zal eens kijken of die clax.button er zelf ook bij zit geleverd bij merk hieronder,

Stuurring alluminium voor verfraaing van het stuur, en klemt de claxon knop op zijn plaats, verkrijgbaar in verschillende kleuren, wordt geleverd met langere bevestigingsboutjes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2008 21:54 #702816 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sportstuur montage

Ralphies;49865 schreef : Hee jij ook hier :D

Ja thanx! Kan niet wachten, leuk (ik vind vaak het prutsen aan de auto leuker dan het rijden zelf :) ).
Zal ik van de week eens wat moeren halen (in kader zo nu en dan voor apk terugzetten, een paar moeren halen met zo'n blauw pvc-ring erin, die zit er nu ook op als borging).
En dan voorlopig een stevige push-schakelaar en ga ik effe googlen voor de allerluidste claxon (kleine moeite leuk plezier) en bedrading trekken met voor zekerheid zekering ertussen (voorlopig knop aansluiten op dash tot ik een perfect mooi toeterkapje gemaakt heb voor op stuur).

Kijk wie googled, heeft de wereld!! er zijn speciale claxonhouders van div. merken!! zal eens kijken of die clax.button er zelf ook bij zit geleverd bij merk hieronder,

Stuurring alluminium voor verfraaing van het stuur, en klemt de claxon knop op zijn plaats, verkrijgbaar in verschillende kleuren, wordt geleverd met langere bevestigingsboutjes


ik wil je pret niet al te snel bederven, maar om je claxon straks werkend te maken moet je de zogeheten claxonring overzetten, hier zit ook gelijk die centrering van je richtingaanwijzers en je stuurslot op. doe je dit niet dan zul je een los kabeltje langs de naaf moeten laten lopen uit telefoonsnoer doordat deze meedraait met je naaf. ik heb een compleet blok moeten frezen/draaien om deze overgezet te krijgen, bewuste blokje is te zien in de (draaiende)draaibank hierboven,

eerst moest het blokje de juiste afmetingen krijgen tov de originele naaf, hierna heb ik de gaten voor het clipje van de claxonring gefreest inclusief een aantal bevestigingsgaten aan de originele gietaluminium naaf. toen moest de berading van de claxonring nog de naaf in, hiervoor moest er een hap uit het blokje en een tweetal gaatjes voor de draden., teflon busjes ingedrukt om doorschuren te voorkomen en toen de hoogte passend maken. heel de naaf heeft mij met een eigen beschikking over een draai/freesbank (en ruime ervaring met beiden) 7 uur gekost, inclusief koffiepauze en tekenwerk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-03-2008 22:09 #702818 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sportstuur montage
Aha weer eens een leermoment, dat gaat een mooie definitieve claxon-knop op dash binnen goed handbereik worden denk ik :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2008 22:16 #702819 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sportstuur montage

Ralphies;49872 schreef : Aha weer eens een leermoment, dat gaat een mooie definitieve claxon-knop op dash binnen goed handbereik worden denk ik :D


ik ben eventueel ook niet te beroerd om voor jou een adaptorring te frezen/draaien hoor. alles valt aan te passen. overigens, ik heb al een extra schakelaar in mijn dash zitten, voor de luchthoorn. zit bij mij in het vakje van mistachterlicht, maar het blindplaatje eronder is ook nog vrij. deze plek went snel en is netjes onder handbereik, enige uitdaging is een goede verende schakelaar te vinden, de mijne past ook n?t wel/niet(iets los in de behuizing). ben de terberg magazijnen een beetje aan het uitzoeken maar ik kwam hoofdzakelijk vaste schakelaars tegen. en daar heb je niet veel aan voor een klaxon!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD