1.7 Turbo 440 in 343DL

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2009 19:46 #801378 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

slb_340;122120 schreef : Hij klinkt mooooi!!! Lekker uitlaatgeluidje ook... racy!

Ben benieuwd naar je bevindingen met de hernieuwde cardanassen.


Hopelijk veel pk's overbrengen naar de weg, NOG meer banden verslijten, continu in de toerenbegrenzer rijden en veel blokjes opblazen :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2009 19:53 #802133 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
16V!

Deze week werd ik weer opgeschrikt door gek hersenspinsel.........
.........waarom zou ik zoveel moeite doen om m'n turbodruk op te voeren en nog relatief weinig pk's te hebben als ik gewoon een 16V-kop op de B18FT kan gooien???!!!

Als ik dan toch bezig ben met het opvoeren van het blok, waarom dan niet meteen goed?

Ik was toch al wel van plan om het blokje verder op te gaan voeren met een andere turbo, spaghettispruitstuk, groter gasklephuis, dikkere intercoolerpiping, maar wat als er dan nog een begrenzing in de cilinderkop zit?

Mijn plan:
- 16v-kop erop planten
- Spaghettispruitstuk aanpassen of opnieuw maken
- Garreth T3-turbo erop
- 3inch uitlaat
- Inlaatspruitstuk (moet toch aangepast worden) aanpassen voor:
- groter gasklephuis (70mm)
- grotere intercooler
- grotere intercoolerpiping

Voordelen:
- beter ademen van de kop, wat weer als gevolg heeft dat de turbo beter opspoolt (minder turbo-lag) minder slijtage aan de turbo, minder verliezen dus ook minder warmte-ontwikkeling
- de 16v-kop is cross-flow dus aan de ene kant van het blok zit het inlaattraject en aan de andere kant het uitlaattraject. Bij de standaard B18FT zit de inlaatkant aan dezelfde kant als de uitlaat. Hierdoor geeft de uitlaat veel warmte over aan de inlaatlucht; welke je eigenlijk zo koud mogelijk wilt hebben.
- Het is een blok wat (naar mijn weten) nog niemand op deze manier heeft gebouwd: spannend dus :yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2009 20:17 #802134 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
In de volvo is het zoiezo uniek. Voor de 5 is het niet nieuw

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2009 20:33 #802136 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Die 5 heeft waarschijnlijk een 16v+T?

Heeft de 16v kop geen verbrandingskamer? Waardoor je compressie naar extreem lage waarden keldert als je die op een blok zet waarbij de zuigers voorzien zijn van verbrandingskamers is dat misschien niet zo'n goed idee...(dubbele verbrandingskamer? cr van....?)
Als dat wel mooi samen gaat moet je nog rekening houden met eventuele ruimte in de zuigers voor de extra kleppen!

Waarom zoveel werk in een renault blok? Pak een gaaar redblock en boost het naar de malle moer:p

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2009 21:13 #802139 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ja, 16 v + turbo.

Er is er ook ??n die heeft 2 turbo's..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2009 23:11 #802148 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
vlakke zuigers gebruiken dan, en oliesproeiers in het blok monteren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2009 23:18 #802149 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Ruben;122935 schreef : Die 5 heeft waarschijnlijk een 16v+T?

Heeft de 16v kop geen verbrandingskamer? Waardoor je compressie naar extreem lage waarden keldert als je die op een blok zet waarbij de zuigers voorzien zijn van verbrandingskamers is dat misschien niet zo'n goed idee...(dubbele verbrandingskamer? cr van....?)
Als dat wel mooi samen gaat moet je nog rekening houden met eventuele ruimte in de zuigers voor de extra kleppen!

Waarom zoveel werk in een renault blok? Pak een gaaar redblock en boost het naar de malle moer:p


Waarom geen redblock?
Simpel, ik heb de 343 nu helemaal zo gebouwd dat er een leuk (helaas Renault ;))blokje in zit. Een ombouw naar een redblock zou weer een compleet project opzich zijn. Een 360 kopen kan ook nog, maar dan moet de 343 wijken..........en dan heb je nog zoiets als emotionele waarde ;).
Ofwel, 't moet 'n een renaultje blijven.

Wat betreft die verbrandingskamer heb je wel een punt.
Kop van de B18FT:

Kop van de 16V:


Idd, je hebt helemaal gelijk! M'n compressieverhouding zou gigantisch invallen. Mij is altijd verteld dat het gemakkelijk om te bouwen zou zijn..........helaas dus...........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2009 23:22 #802153 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
uitdagingen zijn er om te nemen!

voordeel is wel dat je gelijk voor hoogwaardigere zuigers + drijfstangen kan kiezen, daar moet je dan toch mee aan de gang:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2009 00:03 #802160 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Dan is het ook meteen einde low-budget project ;)

Nee ik zie er voorlopig nog van af, maar houdt zoiets wel in m'n achterhoofd ;)

2 liter 16v op throttle body's kan ook altijd nog ;)

Foei Erik, blijft bij je project..........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2009 08:37 #802170 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Hoezo?! mega lage compressie, 5 bar turbodruk en gaaaan!

Of complete 16v blok erin hangen, aangezien je die toch voor 3 knaken kan kopen? qua ombouw maakt het basisblok niet uit. Je huidige spruitstukken verkoop je voor een mooie prijs.

Of... je gaat gewoon lekker verder kijken wat je uit de 8v 1.7 kan halen. 200pk is geen enkel probleem, dus waarom niet. Helemaal omdat je ook nog een reserveblok hebt liggen.

Hint: investeer in een pot verf :]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD