1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
slb_340;122120 schreef : Hij klinkt mooooi!!! Lekker uitlaatgeluidje ook... racy!
Ben benieuwd naar je bevindingen met de hernieuwde cardanassen.
Hopelijk veel pk's overbrengen naar de weg, NOG meer banden verslijten, continu in de toerenbegrenzer rijden en veel blokjes opblazen :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Deze week werd ik weer opgeschrikt door gek hersenspinsel.........
.........waarom zou ik zoveel moeite doen om m'n turbodruk op te voeren en nog relatief weinig pk's te hebben als ik gewoon een 16V-kop op de B18FT kan gooien???!!!
Als ik dan toch bezig ben met het opvoeren van het blok, waarom dan niet meteen goed?
Ik was toch al wel van plan om het blokje verder op te gaan voeren met een andere turbo, spaghettispruitstuk, groter gasklephuis, dikkere intercoolerpiping, maar wat als er dan nog een begrenzing in de cilinderkop zit?
Mijn plan:
- 16v-kop erop planten
- Spaghettispruitstuk aanpassen of opnieuw maken
- Garreth T3-turbo erop
- 3inch uitlaat
- Inlaatspruitstuk (moet toch aangepast worden) aanpassen voor:
- groter gasklephuis (70mm)
- grotere intercooler
- grotere intercoolerpiping
Voordelen:
- beter ademen van de kop, wat weer als gevolg heeft dat de turbo beter opspoolt (minder turbo-lag) minder slijtage aan de turbo, minder verliezen dus ook minder warmte-ontwikkeling
- de 16v-kop is cross-flow dus aan de ene kant van het blok zit het inlaattraject en aan de andere kant het uitlaattraject. Bij de standaard B18FT zit de inlaatkant aan dezelfde kant als de uitlaat. Hierdoor geeft de uitlaat veel warmte over aan de inlaatlucht; welke je eigenlijk zo koud mogelijk wilt hebben.
- Het is een blok wat (naar mijn weten) nog niemand op deze manier heeft gebouwd: spannend dus :yesyes:
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Heeft de 16v kop geen verbrandingskamer? Waardoor je compressie naar extreem lage waarden keldert als je die op een blok zet waarbij de zuigers voorzien zijn van verbrandingskamers is dat misschien niet zo'n goed idee...(dubbele verbrandingskamer? cr van....?)
Als dat wel mooi samen gaat moet je nog rekening houden met eventuele ruimte in de zuigers voor de extra kleppen!
Waarom zoveel werk in een renault blok? Pak een gaaar redblock en boost het naar de malle moer:p
- V300 register
- Verbannen
-
Er is er ook ??n die heeft 2 turbo's..
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ruben;122935 schreef : Die 5 heeft waarschijnlijk een 16v+T?
Heeft de 16v kop geen verbrandingskamer? Waardoor je compressie naar extreem lage waarden keldert als je die op een blok zet waarbij de zuigers voorzien zijn van verbrandingskamers is dat misschien niet zo'n goed idee...(dubbele verbrandingskamer? cr van....?)
Als dat wel mooi samen gaat moet je nog rekening houden met eventuele ruimte in de zuigers voor de extra kleppen!
Waarom zoveel werk in een renault blok? Pak een gaaar redblock en boost het naar de malle moer:p
Waarom geen redblock?
Simpel, ik heb de 343 nu helemaal zo gebouwd dat er een leuk (helaas Renault

Ofwel, 't moet 'n een renaultje blijven.
Wat betreft die verbrandingskamer heb je wel een punt.
Kop van de B18FT:
Kop van de 16V:
Idd, je hebt helemaal gelijk! M'n compressieverhouding zou gigantisch invallen. Mij is altijd verteld dat het gemakkelijk om te bouwen zou zijn..........helaas dus...........
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
voordeel is wel dat je gelijk voor hoogwaardigere zuigers + drijfstangen kan kiezen, daar moet je dan toch mee aan de gang:D
- V300 register
- Verbannen
-

Nee ik zie er voorlopig nog van af, maar houdt zoiets wel in m'n achterhoofd

2 liter 16v op throttle body's kan ook altijd nog

Foei Erik, blijft bij je project..........
- V300 register
- Verbannen
-
Of complete 16v blok erin hangen, aangezien je die toch voor 3 knaken kan kopen? qua ombouw maakt het basisblok niet uit. Je huidige spruitstukken verkoop je voor een mooie prijs.
Of... je gaat gewoon lekker verder kijken wat je uit de 8v 1.7 kan halen. 200pk is geen enkel probleem, dus waarom niet. Helemaal omdat je ook nog een reserveblok hebt liggen.
Hint: investeer in een pot verf :]