1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
voor looks kun je 3cm lager als de dorpel; en dan met een rechte hoek naar buiten ipv de ronde bocht; oogt gigantisch veel lager en ziet er optisch heel dik uit.
- V300 register
- Verbannen
-
Na zaterdag even snel de olie van de 343 te hebben ververst en alle spullen weer te hebben klaargezet ben ik zondag weer een afgereden naar Lelystad om weer eens een dagje driftcursus te volgen.
Samen met een maat van me (Mark Everaerts) gingen we uit op een dagje lekker gummen

Aangekomen op het RDW-circuit snel de auto van de trailer af en zo snel mogelijk de baan op. Eerste rondje netjes de baan verkennen. Eerst bocht was een vrij krappe U-turn die je, kwam ik later achter, gigantisch vroeg in kon zetten. Kwestie van vol in de toerenbegrenzer in z'n 2 op de bocht af, met de linkervoet beetje bijremmen terwijl ik flink met het stuur gooide en het gas vol open hield. Netjes met de bumper net niet de pionnen raken en de bocht wijd uitkomen; dat ging al goed!
Daarna volgt er een hele ruime bocht. Eigenlijk een bocht die je in z'n 3 moet nemen. Terwijl je op het clippingpoint komt (wanneer de auto vanuit de ene bocht in de andere bocht zwaait) snel overschakelen; shit, de achterwielen pakken grip wat einde drift betekend....... eigenlijk had ik iets te weinig vermogen; en dat terwijl het een natte baan was en de waste-gate-slang los ligt. Nog een keer proberen: maar dan met clutchkicken! Dit leverde een beter resultaat op, maar helaas naar 3 keer clutchkicken kostte het me na een klein uurtje rijden al m'n eerste cardanas. Gelukkig konden we de auto nog net bij de pits krijgen. Een kleine 15 minuten later was het tijd voor de volgende ronde met cardanas #2!
Het clutchkicken was geen goed idee, dus ik moest maar proberen in de tweede versnelling te blijven. Er was iets mis met de lijn die ik reed dus ik heb pro-drifter Joost van de Ende (symphatieke gast overigens!) gevraagd om er eens naast te komen zitten om tips te geven. Hij leerde me een boel over de ideale rijlijn. En al snel kreeg ik het door! Na een kleine anderhalf uur proberen kreeg ik het voor elkaar om alle bochten aan elkaar door te driften: LEKKER!!!
Daarnaast zat de snelheid er goed in, de motor pakte zeer goed op en er gingen al een aantal duimpjes omhoog bij de organisatie wanneer ik vol in de toerenbegrenzer de laatste bochten van het parcours vloeiend aan elkaar doordrifte! Steeds meer lekker op de grens gaan rijden en zo zowel de voorbumper als achterbumper zo dicht mogelijk langs de pionnen laten glijden...........prachtig!!! Wat ik vooral leuk vond is dat wanneer er iemand spinde, je rijlijn zo aan te passen om er netjes omheen te gaan zonder dat de achterwielen grip pakte, even een beetje arrogant zwaaien naar de gespinde persoon en vloug weer concentreren op de volgende bocht.
Het was bijna pauze en ik merkte weer een mankement aan de auto. Er begon "iets" steeds meer te trillen. Het onbalans werd steeds erger. Raar, de auto trok nog altijd goed en stuurde nog altijd goed de bochten in. Het trillen werd steeds erger; tijd om de auto aan de kant te zetten. Ik vertrouwde de cardanas niet meer. Uitwisselen dus en het zekere voor het onzekere nemen voordat de lagers uit het koppelingshuis of de versnellingsbak er onder te lijden hebben. Na de cardanas gedemonteerd te hebben zagen we het meteen: Het rubber was weer bijna doorgescheurd.
Net voordat we de as hadden vervangen was het tijd voor de pauze. We werden verrast door een zeer smakelijke lunch! We hebben daar ons buikje netjes rond kunnen eten. Daarna nog effe de cardanas #3 vastgezet en weer rijden. Ditmaal was de rijrichting veranderd en reden we het baantje dus in omgekeerde richting. Jammergenoeg was het baantje een stuk gemakkelijker geworden. Maar nu was wel goed merkbaar dat de verschillende stukken asfalt andere hoeveelheid grip gaven. Best tricky als je over stroef asfalt de bocht in komt schuiven en het ineens een heel stuk gladder werd. Al vrij snel kreeg ik door hoe je hiermee om moest gaan.
Aangezien ik ruim voldoende vermogen had werd het tijd voor een verandering: achterbanden met meer grip! Hierdoor zou het mogelijk moeten zijn om meer hoek te maken en meer snelheid op te bouwen. Het lukte! Het was moeilijker om een drift in te zetten, maar als hij helemaal ging, dan gin ghij goed :yesyes:.
Rond een uur of drie stond ik te wachten om de baan op te gaan achter een BMW M3, de official die bij de start stond riep me toe: "TWINNEN!!!. Waarom ook niet, meteen de eerste bocht er dwars naast gaan rijden, ik moest met linkervoet bijremmen om de snelheid eruit te halen anders zou ik hem raken. De volgende bocht iets meer hoek maken en de bocht daarna bleef ik hem op de hielen: GEWELDIG!!! Ik had er veel meer snelheid in zitten! De volgende ronden ging hij achter mij aan, maar na 3 bochten was zijn achterstand al dik 10 meter; het was onmogelijk om mij bij te houden! Wat een mooi gevoel! De ronde later toch meer eens achter een Skyline aan gegaan. Hieraan had ik al een betere tegenstander, maar vooralsnog kreeg hij me niet afgeschud. M'n banden deden het heel goed!
Het laatste rondje had ik Joost van de Ende met zijn BMW e30 325i uitgedaagd, maar daartegen moest ik het toch finaal afleggen. Die gast bleef telkens nog geen halve meter naast me geplakt zitten; wat kan die gast ongelofelijk goed rijden en wat heeft hij een dijk van een wagen!!!
Al vrij vroeg was de dag afgelopen. In totaal kostte het me 3 cardanassen, 195 euro inschrijfgeld en heb ik weer wel wat bijgeleerd. Maar weer niet zo heel veel; ik had verwacht veel meer tips & ticks te ontvangen van de begeleiders, maar dit viel me best tegen. Daarentegen heb ik van Joost veel geleerd; niet alleen door z'n tips maar ook door te kijken hoe hij het aanpakte.
Uiteindelijk zijn we met slechts 1 kale set banden naar huis toe gegaan.
De volgende keer ga ik weer op droog rijden. Dat is toch een heel stuk leuker. Je kunt veel meer snelheid opbouwen, meer hoek maken, maar toch is de wagen veel beter onder controle te houden. Daarnaast vergt het wel meer van de auto en vreet het banden................maar ik heb dan veel meer plezier!
Uiteindelijk moet er toch echt weer wat gedaan worden aan de aandrijflijn. Die sterkere cardanas moet er ECHT komen. Ook merkte ik aan het einde van de dag speling in de stuurinrichting van het linker voorwiel. Daarnaast moet er veel meer vermogen uit het blokje te halen zijn. Hij draait nu op 0,8 bar turbodruk en heeft slechts 150-160pk. Te weinig dus!
Waar staat die 4 liter olie dan voor? Dat is het aantal liters olie die de 244 (trekauto) heeft opgesnoept! Ik ben blij dat ik de afgewerkte olie van de 343 heb bewaard, die gaat nu in de 244

- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
slb_340;121409 schreef : 244 V6 COMPRESSOR!!!
Effe dimme, gast

Ik zat eraan te denken om er gewoon B23 in te leggen.........ik ken mezelf; 't ding moet gewoon zo traag blijven als dikke stront door een rietje. Anders krijg ik straks weer teveel fanmail binnen van onze vrienden van 't CJIB.
Maar moet daarentegen wel net genoeg vermogen hebben om 'n trailer te trekken.
AvdAkker;121415 schreef : netjes Erik!
Dankje, Anjo!
Ik zit nu echter wel met een dilemma:
- Eerst de 244 verbouwen en geen tijd meer hebben voor de 343 voorlopig. Dit wil zeggen: de komende tijd niet driften, en buiten onderhoud geen verbeteringen doorvoeren, of
- Eerst de 343 een flinke upgrade geven zoals: grotere turbo enz enz en dan ineens zonder dagelijks vervoer staan (indien de 244 't echt begeeft).
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
als je de 343 voortrekt en de 244 het begeeft, hoe komt die trailer + 343 dan bij het circuit:D?Ovlov 3.6L;121451 schreef : Eerst de 244 verbouwen en geen tijd meer hebben voor de 343 voorlopig. Dit wil zeggen: de komende tijd niet driften, en buiten onderhoud geen verbeteringen doorvoeren
gewoon eerst je daily op orde brengen zodat die weer volledig betrouwbaar is, in tussentijd heb je mooi de kans om leuke ide?en voor de 343 op te doen, in de scene te neuzen naar innovaties etzzzz...
liever iets meer geduld voor veel meer plezier :yesyes:
- V300 register
- Verbannen
-
Je gebruikt de carterpan van de B20, de oliepomp (als die nog ok is) en de motorsteunen. Dan kan de B21/23/230 of wat dan ook er zo in mits je tenminste een M45 B20 koppelingshuis hebt. Dus evenn controleren wat er nou voor bak onder zit, een M45 of een M40 oid.
Dan heb je alleen nog de kjet zaken om te regelen, misschien is het B20 spul wel gewoon te gebruiken op een B21E/B23E/B230E? Onderblok maakt niks uit als je maar een kjet kop hebt en die zijn toch wel vrij makkelijk te vinden. Kunt eventueel de gaten ook laten boren in de kop bij een motorrevisiebedrijf, zal niet veel kosten, de vlakjes waar de gaten in horen zitten op iedere kop.
Ombouw kost je zo afhankelijk van wat je wel en niet hebt max E250 in jouw geval waarschijnlijk minder. Ok als je pakkingen en keerringen gaat vervangen tikt het uiteindelijk natuurlijk wel aan en kan het oplopen, achterste krukaskeerring is meestal wel een goed idee, rest kan later.