1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Er zit nog wel wat werk aan, maar een gegeven paard mag (en wil) ik natuurlijk niet in de bek kijken!
We hebben weer wat te doen :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Aan de 343 is niet veel meer gedaan. De 244 zoop iets teveel olie (45 liter in 2 maanden is toch wel aan de ruime kant lijkt me) dus die moest effe op de schop. De originele B19e heeft plaatsgemaakt voor een B230F-onderblok. Daarop de originele B19E-kop gemonteerd en de M-nokkenas van de B230F (laagtoerigere nokkenas waardoor hij onderin meer koppel zou moeten hebben en iets rendabeler zou moeten lopen).
En je weet hoe het bij die dingen gaat: je weet nooit wat je tegenkomt:
- de koppeling was op (de klinknagels van de frictieplaat waren al vrolijk in de drukgroep en het vliegwiel aan het freten). Bovendien waren het druklager en prise-as-lager aan gort
- de verbrandingsruimte was volledig wit uitgeslagen; dus meteen maar goed schoongemaakt, kleppen opnieuw ingeschuurd, nieuwe klepseals (waren helemaal uitgehard)
- alle keeringen vernieuwd (ontstekingsas, krukas, nokkenas)
- meteen de carterpan van de B230 gemonteerd (met schot)
- alle pakkingen vernieuwd (carter, kleppendeksel, koppakking, in- en uitlaatspruitstuk)
- van de kabelboom was de isolatie helemaal poreus. Toen ik de kabelboom omboog brokkelde de isolatie van de kabels

- de koolborstels van de startmotor waren zo goed als weg. Meteen nieuwe koolborstels dus.
- ook het schudden van de motor had een oorzaak: ??n motorrubber was volledig afgescheurd :humor:.
- meteen versnellingsbak olie ververst
- stuurbekrachtigingsolie ververst
- airco eens nagekeken (moet opnieuw te vullen zijn

Ofwel; werk genoeg als je een baas hebt die wilt dat je 12 uur per dag maakt en ook nog een vriendin hebt

De 343T heeft dus de afgelopen drie weken als daily (drifter) gediend: turbodruk wat teruggedraait en iets schraler afgesteld om het verbruik binnen de perken te houden.
In de 3 weken tijd heeft hij ook nog wat onderhoud gehad:
- aandrijfas stukgelopen
- nog een paar aandrijfasbouten afgebroken
- Eergisteren is de gaskabel gebroken
Maar vandaag hebben we de gaskabel weer kunnen repareren. Bovendien hebben we de cardanassen weer binnen yeehaa!. Dadelijk dus eens testen of ze nu wel goed zijn!!! Gauw de turbodruk weer omhoog en we kunnen weer leuk rijden!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Bodejodel;126869 schreef : B19 kop op een B230F onderblok? Is de boring van die motoren hetzelfde dan? Dat wist ik niet.
Boring is niet hetzelfde. De B230 heeft natuurlijk een grotere boring, maar schijnbaar past het allemaal gewoon :yesyes:.
Lekker boeiend; 't ding moet gewoon rijden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Bodejodel;126900 schreef : Je krijgt dan wel zo'n randje waar op alle verbrandingsresten lekker kunnen aankoeken...
Hoeft niet, gewoon lekker schraal laten lopen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Daarnaast ontdekte ik koelvloeistof bij m'n voeten.........waarschijnlijk is door de kou de kachelradiateur kapotgevroren......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
die hebben de neiging om af en toe wel eens los te trillen en dan gaat die bus in het rubber een beetje spelen, kan aardige kluunk geluiden maken:+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.