1.7 Turbo 440 in 343DL

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-06-2009 20:43 #786419 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Het probleem met die cardanas kom je wel vaker tegen op dit forum, ben je bekend met de techniek van een Alfa 75, deze auto werd ook geleverd met een 3.0 liter V6 motor had de koppeling en versnellingsbak achter gemonteerd.
Deze as kan vermogens tot ca. 200 pk aan, heeft rubber koppelingen.
Misschien kun je hier iets mee.

Succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-06-2009 22:29 #786428 door V300 register
Sowieso bedankt voor de tip!

Ik zal eens wat research gaan doen naar dit onderdeel. De rubberen koppelingen ben ik echter niet zo'n voorstander van. Daarnaast wil ik een degelijke cardanas met het liefst kruiskoppelingen. Deze zijn namelijk goedkoop te reviseren. Voordeel van rubber is dat het erge trillingen en grote klappen op kan vangen. Bij het bestellen van de koppeling heb ik express rekening gehouden met het feit dat er iets moet zijn dat ernstige klappen op kan vangen. Vandaar dat ik voor een geveerde frictieplaat heb gekozen.
Geen rubberen stukken meer voor mij dus, maar een degelijke cardanas met kruiskoppelingen :yesyes:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2009 23:46 #786446 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
juistem, rubber levert tov kruiskoppelingen alleen maar een zwak punt op:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-07-2009 21:27 #786558 door V300 register
Dat rubber een zwak punt is, daar heb je gelijk.

Ik zag op de foto's van de koppelingmontage dat de motor nog in de originele ophangingsrubbers hangt, waarschijnlijk hangt de versnellingbak ook nog in standaard rubbers? Zoja, dan heb ik nog een tip voor je, vervang de 4 motorrubbers en de 4 versnellingbakrubbers door nylonblokken.
Controleer de voorste motordrager of deze niet geraakt door een wegdrempel o.i.d. , dit kom erg vaak voor en dan hangt de motor schuin achterover, en dat kan je ook een cardanas kosten.

Wanneer je alle rubbers hebt vervangen door nylonblokken, moet je om het echt goed te doen de motor en de bak t.o.v elkaar uitlijnen, dat kun je doen met b.v. een laseraanwijzer, let op dit moet je zowel van de bak naar de motor als andersom doen.

Dit bespaard je echt een paar cardanassen.

Succes

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2009 21:41 #786561 door Anjo van den Akker
ja en dan mag je vervolgens elk halfjaar een body gaan wisselen bij driftgebruik.

je motor EN versnellingsbak 100% stijf ophangen is nergens voor nodig en je trilt er alleen maar de bodem van de auto mee verrot.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2009 13:01 #786649 door V300 register

Divaria;111731 schreef : Dat rubber een zwak punt is, daar heb je gelijk.

Ik zag op de foto's van de koppelingmontage dat de motor nog in de originele ophangingsrubbers hangt, waarschijnlijk hangt de versnellingbak ook nog in standaard rubbers? Zoja, dan heb ik nog een tip voor je, vervang de 4 motorrubbers en de 4 versnellingbakrubbers door nylonblokken.
Controleer de voorste motordrager of deze niet geraakt door een wegdrempel o.i.d. , dit kom erg vaak voor en dan hangt de motor schuin achterover, en dat kan je ook een cardanas kosten.

Wanneer je alle rubbers hebt vervangen door nylonblokken, moet je om het echt goed te doen de motor en de bak t.o.v elkaar uitlijnen, dat kun je doen met b.v. een laseraanwijzer, let op dit moet je zowel van de bak naar de motor als andersom doen.

Dit bespaard je echt een paar cardanassen.

Succes

Ik lijn sowieso de boel uit wanneer ik de cardanas verwissel. Het uitlijnen kun je ook nog makkelijker doen. Wanneer je namelijk de klemblokken van de cardanas los draait, moet je de cardanas zo op en neer kunnen schuiven zonder moeite. Wanneer dit niet zo is, dat is er iets grondig mis met je uitlijning. Je kunt deze heel gemakkelijk verstellen door de achterste motorrubbers een beetje los te draaien, krik onder de achterkant van het blok, op zijn plaatst krikken, en daar nog enkele mm boven gaan zitten en vervolgens de moeren van de rubbers weer vastdraaien.

Inderdaad kun je de rubberse door nylon blokken vervangen zoals Frits ook al heeft gedaan krijg de motor al een heel meer stabiliteit. De achterste motorsteunen gaan hierdoor wel scheuren. Deze moeten dan dus verstevigd worden.
Naar mijn weten is het nog niet geprobeerd om zowel de voorste als de achterste motorrubbers door nylon te vervangen. Ben benieuwd wat dat doet.

In principe zijn de cardanassen ervoor gemaakt dat een minimale uitlijnfout zeer goed wordt opgevangen. Met het vermogen en koppelpieken welke er nu overheen moeten MOET het ding gewoon kapot.

Wanneer straks de rubbers vervangen worden door kruiskoppelingen is het uitlijn probleem totaal opgelost.

AvdAkker;111734 schreef : ja en dan mag je vervolgens elk halfjaar een body gaan wisselen bij driftgebruik.

je motor EN versnellingsbak 100% stijf ophangen is nergens voor nodig en je trilt er alleen maar de bodem van de auto mee verrot.

Ik ben inderdaad benieuwd wat het doet................ik denk dat ik het eens ga proberen ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-07-2009 22:56 #787172 door V300 register
Heb trouwens van de week effe de slang naar de wastgate eens losgegooid................tering, wat trekt dat ding dan de keien uit de grond!!!

Natuurlijk had ik de boel wel elektronisch teruggeregeld naar 0.6 bar........anders kan ik stukjes cardanas gaan rapen :+

Gauw die boost-control aan de gang zien te krijgen dus!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2009 23:36 #787179 door Anjo van den Akker
blijft je afr dan nog wel op peil of regelt hij dat automatisch bij?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-07-2009 23:51 #787180 door V300 register

AvdAkker;112388 schreef : blijft je afr dan nog wel op peil of regelt hij dat automatisch bij?

Ik heb de Fuel-tabel vantevoren ingesteld, beetje uit mijn duim gezogen natuurlijk. Gewoon net ietsje te rijk gezet. En het pakte goed uit moet ik zeggen :yesyes:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2009 23:56 #787182 door Anjo van den Akker
haha vet!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC