Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2010 21:05 #851477 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
het hechtlasje is idd vooral voor de montage van het koppelstuk

't is voornamelijk verzwakking van de bout doordat deze op koppel door torsie uitgerekt worden; komt er ruimte dan ben je heel gauw klaar. bouten per X km strakker draaien helpt dus niet/nauwelijks; bouten om de X kilometer vervangen, en er is geen vuiltje aan de lucht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2010 21:09 #851479 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
oei... vervangen brengt vuil aan de lucht! Dat is vast niet goed :( Ik neem aan dat je bedoeld Geen vuiltje aan de lucht :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2010 21:12 #851481 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
jajajajaja ok ok ok ik pas het al aan;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2010 21:44 #851486 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
Dat lijkt me een leuk klusje voor een volgende sleuteldag!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2010 21:57 #851487 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
Volgens mij zit er meer technologie in dit onderdeel dan men denkt:
-De las dient ter radiale positionering van de klemblokjes t.o.v. de bus met
inwendige spiebanen en ter axiale positionering t.o.v. elkaar. Je ziet dat het
muizenhokje precies in het midden van 1 van de 3 klemflenzen zit.
Alleen zo kun je garanderen dat de 3 klemflenzen gelijkmatig aangedrukt
worden als je de inbusbout aanhaalt.
-De klemblokjes zitten 180 verdraaid gemonteerd. Hierdoor zorgt men ervoor
dat de kop van de inbusbout 1x boven en 1x onder de lengte-as van de bus
met spiebanen zit. Hierdoor blijft het massamiddelpunt van dit onderdeel
theoretisch op de lengte-as liggen.
-Omdat men niet in staat is precies evenveel lasmateriaal op symmetrische
manier neer te smelten bij de bevestiging van de 2 vierkante klemblokjes en
om massaverschillen tussen de blokjes onderling te elimineren, is de hele
samenstelling volgens mij tevens nagebalanceerd door het boren van gaten.
-Vergeet niet dat dit blokje met het motortoerental draait en dat een kleine
onbalans in dit koppelstukje de levensduur van de lagers enorm kan
verkorten, nog afgezien van de golfverschijnselen in de as, wat bij bepaalde
toerentallen tot ongewenste eigentrillingen zou kunnen leiden.

Aan- of opmerkingen welkom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2010 22:03 #851488 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
yes, helemaal correct Francois.

hoewel het wat dat betreft vrij netjes ontworpen/gefabriceerd is, is de hele verbinding naar mijn mening compleet overbodig.

als de ingaande as van de versnellingsbak female was ipv male, kon de as van de torquetube hier zo in geschoven worden en ben je de extra verbinding kwijt. evt positioneren van de splines doe je simpelweg door hem in z'n 1 te zetten en de homokineten wat te draaien en als het goed is is het vervangen van de versnellingsbak nog een makkie ook doordat je bij die situatie minder aslengte overhoud in de torquetube voordat de bak "vrij" hangt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2010 22:12 #851491 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
Maar de 5-bak was er al en de 2-liter motor met een as zoals bij de 1.4 en
1.7 aan elkaar koppelen was niet mogelijk. Te hoog koppel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2010 22:15 #851493 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
De vijfbak kwam pas een jaar n? de introductie van de 2-liter modellen. Een vierbak onder een 2-liter heeft ook zat ruimte tussen het diff en de achteras.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2010 22:25 #851495 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
hoho, ik doel nog steeds op een torquetube constructie

van buiten helemaal precies hetzelfde maar intern anders. de hoofdas schuift niet alleen zoals bij de voorkant tot het toplager in het vliegwiel als bevestiging, maar doet dit zeg maar aan 2 kanten.

benodigde onderdelen; langere hoofdas, grotere lagering voorste kap van de versnellingsbak (die toch al anders is bij torquetube modellen, dus die extra modificatie maakt dan ook niet uit) en een andere hoofdas van de versnellingsbak, voorzien van female koppeling (welke ook een stuk uit de versnellingsbak mag steken)

montage: as in de female aansluiting van de versnellingsbak schuiven; positioneren in versnelling + draaien aan homokineetlfens, torquetube vastzetten aan versnellingsbak. je krijgt dus dezelfde subassembly als wat het conventionele koppelstuk cre?ert alleen nu niet voorzien van elementen die door metaalmoeheid kunnen falen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2010 23:09 #851503 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
Ik ben het helemaal met Anjo eens. Ook wij hebben ons afgelopen zaterdag bij het vervangen van het differentieel opnieuw verbaasd over de constructie met het koppelstukje. Waarom inderdaad hier geen reguliere male / female constructie toegepast is, onbegrijpelijk. Dit was voor ons de reden om het differentieel te vervangen zonder de bak los te halen van de Torque Tube. Koppelstukje losmaken / vastmaken is ook niet bevorderlijk voor de levensduur m.i.!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD