Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2010 21:41 #842595
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
Toch heb ik het wel degelijk over een 345 2-liter!
Wellicht heb ik het verkeerd m.b.t. die rubbers, maar ik weet zeker dat de vertanding nog goed was. De aandrijving was ook na een harde klap plots weggevallen.
Jos360 kan er meer over vertellen.
Wellicht heb ik het verkeerd m.b.t. die rubbers, maar ik weet zeker dat de vertanding nog goed was. De aandrijving was ook na een harde klap plots weggevallen.
Jos360 kan er meer over vertellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
12-08-2010 21:44 #842597
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
jij hebt toen ook alles vervangen toch? Torquetube + bak en diff?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2010 21:46 #842598
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
Klopt. Ik heb er gelijk maar een 5-bak i.c.m. GLS-diff. onder gehangen i.v.m. comfort.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2010 22:34 #842602
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
dan is waarschijnlijk de schakel die je vastschroeft gebroken geweest
@ foto van mark; dat ontstaat als de bout onvoldoende vast zit/lostrilt.
@ oplossing voor koppelstuk; 1 massieve bussen die niet borgt door 2 externe bouten (zoals bijvoorbeeld de aandrijfas van een CVT). als je de toleranties krap houd voor zo min mogelijk speling (misschien zelfs gloeiend stoken voor montage) kan het eigenlijk niet meer kapot. wordt wel wat lastig monteren en al helemaal lastig demonteren.. wellicht is er iets mogelijk om een gedeelte van de torquetube demontabel te maken (wel in je achterhoofd houden dat de constructie minimaal even torsie-sterk moet blijven!)
@ foto van mark; dat ontstaat als de bout onvoldoende vast zit/lostrilt.
@ oplossing voor koppelstuk; 1 massieve bussen die niet borgt door 2 externe bouten (zoals bijvoorbeeld de aandrijfas van een CVT). als je de toleranties krap houd voor zo min mogelijk speling (misschien zelfs gloeiend stoken voor montage) kan het eigenlijk niet meer kapot. wordt wel wat lastig monteren en al helemaal lastig demonteren.. wellicht is er iets mogelijk om een gedeelte van de torquetube demontabel te maken (wel in je achterhoofd houden dat de constructie minimaal even torsie-sterk moet blijven!)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-08-2010 22:44 #842604
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
Joost, op het koppelstukje zitten geen rubbers. Ik ben haast vergeten wat er bij jou kapot was, maar ik meen me te herinneren dat de bout van de klem (motorzijde meen ik) gebroken was waardoor de klem loszat en het koppelstuk dus niet meer vastzat. De lasjes die op de klemmen liggen waren ook gescheurd.
Het koppelstukje ging dus over de as draaien op die manier.
Het koppelstukje ging dus over de as draaien op die manier.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-08-2010 23:26 #842615
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
Ik blijf me verbazen over deze constructie, hoewel ik er gelukkig nog geen problemen mee gekend heb....
En ja, ik heb er ook 1 op reserve liggen die niet te koop is...... :
En ja, ik heb er ook 1 op reserve liggen die niet te koop is...... :
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-10-2010 11:54 #851333
door V300 register
Het koppelstukje van mijn 360 is op 45000km stuk gegaan en op 120000km (dacht ik). Toen complete torque tube met cardanas vervangen. Sinds dan elke 30000km nieuwe bouten (met loctite) in het koppelstuk.
Geen enkel probleem meer gehad.
Dus ik denk dat de speling op de lagers in de torque tube ook zijn invloed heeft.
Geen enkel probleem meer gehad.
Dus ik denk dat de speling op de lagers in de torque tube ook zijn invloed heeft.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2010 16:56 #851375
door 16673-dummy
In dat geval heb ik komende zomer weer wat te doen, de lagers rammelen als een bezetene.
Goede tip, bedankt.
Goede tip, bedankt.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-10-2010 17:09 #851376
door V300 register
Waarom gaat een koppelstukje kapot? Heel simpel.
Het hechtlasje waarmee de klemmen vastzitten breekt door ouderdom en trillingen in de aandrijving op een gegeven moment. De klem komt dan los zitten en gaat ook wat trillen. Hierdoor gaan de bouten een beetje uitlubberen en verzwakken en na verloop van tijd breken deze ook. Dan zit het koppelstukje los en gaan de splines van de aandrijfas de splines van het koppelstukje opvreten.
Mijn koppelstukje zat er aan te komen, preventief de bouten controleren en indien nodig vervangen helpt. Doe dat regelmatig.
Het hechtlasje waarmee de klemmen vastzitten breekt door ouderdom en trillingen in de aandrijving op een gegeven moment. De klem komt dan los zitten en gaat ook wat trillen. Hierdoor gaan de bouten een beetje uitlubberen en verzwakken en na verloop van tijd breken deze ook. Dan zit het koppelstukje los en gaan de splines van de aandrijfas de splines van het koppelstukje opvreten.
Mijn koppelstukje zat er aan te komen, preventief de bouten controleren en indien nodig vervangen helpt. Doe dat regelmatig.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-10-2010 13:40 #851458
door V300 register
Bij Ronald Romme heb ik ook zo'n gebroken las gezien. Het nut van die (hecht)las ontgaat me eerlijk gezegd.
De bout met klem trekt het tussenstuk samen. Die las heeft geen enkele toevoeging. Het enige wat ik me kan bedenken, is dat de hechtlas daar zit, zodat vroeger in de fabriek de klem bij montage al direct op de juiste plek zit. Wat een snelere doorloop aan de lopende band (oid) oplevert.
Je moet hem in ieder geval niet over een langere lengte terug lassen, want dan kan het tussenstuk niet meer "samengeknepen" worden.
Ik ga vanmiddag m'n olie wisselen, dus gelijk ook maar even naar dat ding kijken denk ik... Aangezien ik richting de 320.000km ga. :]
De bout met klem trekt het tussenstuk samen. Die las heeft geen enkele toevoeging. Het enige wat ik me kan bedenken, is dat de hechtlas daar zit, zodat vroeger in de fabriek de klem bij montage al direct op de juiste plek zit. Wat een snelere doorloop aan de lopende band (oid) oplevert.
Je moet hem in ieder geval niet over een langere lengte terug lassen, want dan kan het tussenstuk niet meer "samengeknepen" worden.
Ik ga vanmiddag m'n olie wisselen, dus gelijk ook maar even naar dat ding kijken denk ik... Aangezien ik richting de 320.000km ga. :]
Moderators: Mark Smeets