Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-08-2010 12:53 #630439 door V300 register
Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer) is gemaakt door V300 register
Ik heb bijna 2 jaar geleden mijn 360 gekocht met een kapot koppelstukje tussen kardan en versnellingsbak.

forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3930

bijna 2 jaar lekker mee gereden(wel hoop moeten fixen), 40.000 op de teller gezet, maar helaas is het koppelstukje alweer overleden..

degene die ik er toen onder had gezet had ook al 250.000km mee gemaakt toen hij er onder ging en die is nu dus ook op.

Nu kan ik natuurlijk weer gaan zoeken naar dat koppelstukje, die er onder zetten en weer gaan rijden, maar ik heb er niet heel veel zin in om over 2 jaar weer langs de kant van de weg te staan. Daarnaast heb ik overigens nog niet gekeken of de spie-banen van de as nog goed zijn.

Ik zit er zelf aan te denken om het huidige stukje door een kennis in autocad te laten zetten en dan bij een machinefabriek ofzo dat stukje te laten maken uit een wat harder materiaal.

Ik vroeg mij dan ook af of iemand een betere oplossing hiervoor heeft gevonden of eventueel een nieuw koppelstukje heeft laten maken. of misschien dat iemand een plek weet waar ze dat een beetje voordelig kunnen fabriceren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
11-08-2010 13:08 #842481 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
Vorig jaar heb ik hetzelfde mee gemaakt. Echter als je het koppelstuk goed bekijkt, maakt het niet uit hoelang het al onder de auto zit. Er kan namelijk niks aan slijten. De tandjes zijn of goed, of zijn op! Want als er eeenmaal speling is tussen de torquetube en de ingaande as van de versnellingsbak, en 1 van beide dus gaat spinnen in het koppelstukje, dan is het binnen korte tijd gedaan! Het materiaal van het koppelstuk is bewust zachter, zodat de vertanding op de versnellingsbak heel blijft...

Ik heb onlangs nog van een sloper een koppelstukje gekocht (niet te koop, sorry!) en deze persoon was ook bezig om ze in (re)productie te nemen. Maar hoe snel dat is weet ik niet...

Je zou bij het vervangen van het koppelstuk loctite kunnen gebruiken, hebben wij er ook opgedaan. Overigens was dat voor ons de eerste keer @ 300.000 km.
Verder is je rijgedrag natuurlijk van invloed. Vaak met piepende bandjes rijden bevorderd de levensduur niet.. ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-08-2010 13:27 #842484 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
Tja, ik moet toegeven ik rij wel stevig door (maar ook weer niet als een malloot met piepende banden iedere bocht door, gewoon lekker snel van A naar B).. komt idd de levensduur niet ten goede.

maar zou jij mij eventueel met die persoon in contact kunnen brengen? misschien dat we samen iets kunnen regelen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2010 13:53 #842485 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
loctite is volkomen zinloos op die verbinding en werkt misschien zelfs averechts.

heb je de inbusbouten van het koppelstukje na het vervangen op moment aangetrokken?; kon je de boutjes er volledig met de hand in draaien?

er heeft iemand in engeland ooit eens een versterkt koppelstukje gemaakt, 2x een massieve ring die op z'n plek gehouden werd door 2 C-clips; het is dan wel een nog groter pokkewerk om de versnellingsbak er onderuit te krijgen maar in principe een mooie permanente oplossing (tot de vertanding van aandrijfas of versnellingsbak aan gort getrokken wordt)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2010 16:27 #842490 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
Kilometerstand maakt weinig uit...

mijn 345 had na 107.000 km het ding kapot en de 343 van m'n broer rijdt al 250.000 km met de originele.

Wij hebben er ook een op reserve. Wel zo verstandig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-08-2010 14:25 #842552 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
Wat gaat er nu precies kapot aan dat koppelstukje dan?

Is het de splines? Of is het juist het busje wat finaal doormidden scheurt?

dat laatst heb ik namelijk ook al vaker gehoord.

Iemand die foto's heeft?

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
12-08-2010 14:27 #842554 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
bij ons waren het de splines die weg waren... zie hier de goede en slechte kant.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2010 17:28 #842560 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
Bij mij is 'ie "geknapt", d.w.z. de vertanding was er nog maar de rubbers waren doorgescheurd.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-08-2010 18:19 #842564 door V300 register

volvofiel;152285 schreef : Bij mij is 'ie "geknapt", d.w.z. de vertanding was er nog maar de rubbers waren doorgescheurd.

rubbers doorgescheurd?

Je hebt het over een 1.4 of 1.7?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-08-2010 18:57 #842572 door V300 register
dat zal idd niet de 2liter zijn. bij de kleinere blokken zit het idd met een holle buis met rubbers vast aan spieassen. de 2 liter heeft alleen maar staal er onder zitten van voor naar achter en een massieve as die met lagers door een holle buis (torquetube) loopt. doordat dit allemaal zo aan elkaar zit zijn er verder ook geen kruis of fusee delen nodig in de as wat normaal de duurzaamheid ten goede komt. Alleen hadden ze dit blokje net even een stuk langer moeten maken zodat hij verder over de splines heen gaat.

@freak bedankt voor de pm. ik ga er van de week even achteraan.

Edit: is er trouwens iemand die dit al in een autocad tekening gezet heeft? scheelt mij weer moeilijk doen :D

edit2: zit er misschien ook iemand in de buurt van rotterdam die nog een kapot blokje heeft? Ja een kapotte ;) Ik heb geen ruimte om de auto half gedemonteerd te laten staan en ik heb ook geen zin om het feest 2 keer te doen. Als ik een kapot blokje heb kan ik aan de hand daarvan een tekening maken en kijken wat dat gaat kosten.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC