Koppelstukje kardan/versnellingsbak(alweer)
- V300 register
- Verbannen
-
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3930
bijna 2 jaar lekker mee gereden(wel hoop moeten fixen), 40.000 op de teller gezet, maar helaas is het koppelstukje alweer overleden..
degene die ik er toen onder had gezet had ook al 250.000km mee gemaakt toen hij er onder ging en die is nu dus ook op.
Nu kan ik natuurlijk weer gaan zoeken naar dat koppelstukje, die er onder zetten en weer gaan rijden, maar ik heb er niet heel veel zin in om over 2 jaar weer langs de kant van de weg te staan. Daarnaast heb ik overigens nog niet gekeken of de spie-banen van de as nog goed zijn.
Ik zit er zelf aan te denken om het huidige stukje door een kennis in autocad te laten zetten en dan bij een machinefabriek ofzo dat stukje te laten maken uit een wat harder materiaal.
Ik vroeg mij dan ook af of iemand een betere oplossing hiervoor heeft gevonden of eventueel een nieuw koppelstukje heeft laten maken. of misschien dat iemand een plek weet waar ze dat een beetje voordelig kunnen fabriceren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Ik heb onlangs nog van een sloper een koppelstukje gekocht (niet te koop, sorry!) en deze persoon was ook bezig om ze in (re)productie te nemen. Maar hoe snel dat is weet ik niet...
Je zou bij het vervangen van het koppelstuk loctite kunnen gebruiken, hebben wij er ook opgedaan. Overigens was dat voor ons de eerste keer @ 300.000 km.
Verder is je rijgedrag natuurlijk van invloed. Vaak met piepende bandjes rijden bevorderd de levensduur niet..

- V300 register
- Verbannen
-

maar zou jij mij eventueel met die persoon in contact kunnen brengen? misschien dat we samen iets kunnen regelen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
heb je de inbusbouten van het koppelstukje na het vervangen op moment aangetrokken?; kon je de boutjes er volledig met de hand in draaien?
er heeft iemand in engeland ooit eens een versterkt koppelstukje gemaakt, 2x een massieve ring die op z'n plek gehouden werd door 2 C-clips; het is dan wel een nog groter pokkewerk om de versnellingsbak er onderuit te krijgen maar in principe een mooie permanente oplossing (tot de vertanding van aandrijfas of versnellingsbak aan gort getrokken wordt)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
mijn 345 had na 107.000 km het ding kapot en de 343 van m'n broer rijdt al 250.000 km met de originele.
Wij hebben er ook een op reserve. Wel zo verstandig.
- V300 register
- Verbannen
-
Is het de splines? Of is het juist het busje wat finaal doormidden scheurt?
dat laatst heb ik namelijk ook al vaker gehoord.
Iemand die foto's heeft?
- Mark Smeets
- Moderator
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;152285 schreef : Bij mij is 'ie "geknapt", d.w.z. de vertanding was er nog maar de rubbers waren doorgescheurd.
rubbers doorgescheurd?
Je hebt het over een 1.4 of 1.7?
- V300 register
- Verbannen
-
@freak bedankt voor de pm. ik ga er van de week even achteraan.
Edit: is er trouwens iemand die dit al in een autocad tekening gezet heeft? scheelt mij weer moeilijk doen

edit2: zit er misschien ook iemand in de buurt van rotterdam die nog een kapot blokje heeft? Ja een kapotte