C stekker Renix

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2009 23:16 #786917 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic C stekker Renix
ik zorg dat co rond de 0,5 is bij de einddemper; met een goede kat en een gasdichte uitlaat meet je dan in feite 2% bij die plug.

lambda hou je rond 1,1/1,2 en co rond 0,5. bij mij loopt ie dan icm 600 toeren stationair iig al helemaal perfect en is evt zelfs op 350 toeren stationair te zetten :y: (the big test)

zet ik hem op 900 toeren stationair dan maakt hij mij icm m'n sportauspuff iets teveel stationair kabaal maar ook dan loopt hij gewoon gigantisch mooi.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-08-2009 13:37 #794262 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic C stekker Renix
Hello

Sorry for posting in English but I?m trying to resolve the following info. This has also been posted on volvo300mania.

Looking for some extra Renix information.

So far the following information has been compiled.

Looking for other sources of info, corrections or other Volvo/Renix documents people can post copies of!

Ok?.so far

1) It seems the Renix was introduced to the B14 4E in model year 1985. This Renix is the 402.

2) Early 402s didn?t have the C plug.

3) The 402 unamended, runs a map suitable for 98 octane/ 4 star.

4) On 402s with a C plug, earthing pin 7 gives a 4 degree retarded map, suitable for 95 octane. Apparantly, some people have also run a 402 on 91octane without knocking.

5) Is the 402 with pin 7 an ignition map so far retarded one can even run on 91 octane? Such a map would be expected to give poor performance on 95 octane!

6) The 402 was later replaced with the 412A. This is from model year 1987 and seems to have a map (when remix is unamended) suitable for 95 octane. Such a map can also be used for higher octane fuel as well.

7) Earthing pins 6 and 7 on the catalyser models seems to retard the ignition further (2 degrees more?) and is for reducing HC and NOx emissions. With small changes of ignition timing, CO doesn?t change so much.

Lastly, were there different maps, Renix models for the UK market compared to the Dutch market?

Very much looking forward to some extra info!

Shimon

Reference also volvoforumsrepairs.org.uk/300Repairs/300renix.htm published by a Volvo Product quality engineer from Volvo UK.

See Wouter?s post of archive paperwork here www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic...r+and+renix&start=30

See www.volvoclub.org.uk/press/pdf/340-360PressRelease.pdf Model year 1987 seems to be when the 412 is launched? Relates to the ?can run on 95 or 98 octane? but basically seems to be a 95 octane map. Earthing pins 6 and 7 give an even more retarded map for catalyser models.

Only 402 models have the option of a map suitable for 95 octane and another more advanced one for 98 octane (engine sounds nicer on this map and car is faster)

look forward to hearing from you!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-08-2009 14:02 #794266 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic C stekker Renix
AvdAkker = volvodspec from volvo300mania

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
19-08-2009 14:04 #794267 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic C stekker Renix

shimon340;117174 schreef : AvdAkker = volvodspec from volvo300mania


correct! ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-08-2009 18:16 #794289 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic C stekker Renix
bij sommige renault modellen met renix (maar WEL andere module's) is er op de C stekker een koelvloeistoftemperatuurmeter aangesloten, deze zorgt dan voor een LATER tijdstip opdat de motor eerder warm is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2009 19:30 #794295 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic C stekker Renix
ik hoop dat iemand die man in goed engels uit kan leggen dat een 340 b14.4e met 402 ontsteking geen c-plug nodig hebt om op 95 te kunnen rijden, mij lukt het niet..

doordat mijn technisch engels niet echt al te best is :D heb ik hem blijkbaar ook wijsgemaakt dat je probleemloos op ron 91 kan rijden terwijl ik alleen bedoelde dat een b14.4e daar in uiterste gevallen nog best wel op zal lopen; als het moet..

wat ik ook erg apart vind is dat hij zegt dat als je c-7 aan massa hangt hij een compleet andere ontstekingsmap tevoorschijn tovert.. voor zover ik weet zijn de chips in de ontstekingsunit niet geschikt voor/uitgerust met meerdere programma's en dat is wat Chris_C op het v3m forum mede beweerd.. voor zover ik weet zorg je bij het aan massa leggen van c6, c7 of beiden respectievelijk voor 3 of 6 graden ontstekingsverlating, zo liggen c6 en c7 op een b14 altijd aan massa als de auto een katalysator heeft..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2009 00:57 #794332 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic C stekker Renix

AvdAkker/volvodspec;117204 schreef : ik hoop dat iemand die man in goed engels uit kan leggen dat een 340 b14.4e met 402 ontsteking geen c-plug nodig hebt om op 95 te kunnen rijden, mij lukt het niet..

=> you don't (necessarily) need a c-plug on the 402 renix to 'make' a B14.4E run on 95 octane fuel.

AvdAkker/volvodspec;117204 schreef : heb ik hem blijkbaar ook wijsgemaakt dat je probleemloos op ron 91 kan rijden terwijl ik alleen bedoelde dat een b14.4e daar in uiterste gevallen nog best wel op zal lopen; als het moet..

And here he says he's very very very sorry :D that he made the impression that a b14.4e engine can run on ron 91. Only if you don't have any other fuel left, you could use it...and probably get home.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 08:34 #794335 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic C stekker Renix
ja steven dat kon ik ook wel en heb ik al 5x gedaan op v3m:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2009 11:47 #794351 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic C stekker Renix
Hahaha, ik kon het niet laten. Op V3M kom ik nooit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
20-08-2009 11:56 #794352 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic C stekker Renix

AvdAkker;117245 schreef : ja steven dat kon ik ook wel en heb ik al 5x gedaan op v3m:D


He says you should read better, because he has said it allready several times on V3M

misschien helpt het op de harde manier? :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD