Lekkage, lawaai en slecht stationair
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Het euvel... een lege accu;) Mijn vader kwam met zijn V70 TDI, kabels ertussen en draaien maar. Even weer een stukje gereden... heeerlijk:)
Hij liep ook direct goed, dus mijn werk heeft toch geholpen, ben ik best trots op;)
Ik blijf er nu vanaf! Ik verzegel de motorkap zodat ik niets meer fout kan doen. Het toerental moet bijgesteld worden en het CO-precentage klopt ook niet meer. In de eerste helft van juni gaat ie voor een grote beurt, dan stellen ze het allemaal maar weer even bij. Voor nu ben ik tevreden en ga ik gewoon genieten van deze prachtige wagen!
gr doeke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
doeke:(
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Van alles nagekeken (ontstekingsdelen, vacuumleidingen) en ook bij twijfel vervangen.
Toch bleek de motor nog niet lekker te lopen, te langzaam stationair, onregelmatig en ook tijdens het rijden voelde je de motor haperen.
Met wat hulp vond ik het: vuil in het kanaaltje achter de stationairsproeier. Ik loste dat dan op door de sproeier eruit te draaien en met een luchtslang (v.e. compressor) even door te blazen.
Op een gegeven moment hielp dit geruime tijd, met tussenpozen kwam het dan weer. Ik nam uit voorzorg al gereedschap mee om het luchtfilter en de stat.sproeier te verwijderen en met een fietspomp blies ik 'm door.
Veel later demonteerde ik de carb. om 'm helemaal schoon te maken en opnieuw af te stellen.
?ls je dit middeltje gebruikt moet je wel even oppassen op de benzinenevel die bovenuit de carb. spuit.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Toch blijft er zich af en toe een probleem voordoen, bij het stationair lopen. 9 van de 10 keer loopt ie goed, maar de 10e keer daalt ie stationair weer tot 500 tpm. Dan in z'n vrij even de 5500 pm aantikken, en het is weer over. Als ik dan het gas intrap, op weg naar de 5500 tpm, komt er eerst een dikke grijze rookpluim uit, voordat ie naar de 5500 tpm gaat. Ik hoop dat het probleem zo duidelijker gedefinieerd is.
Wie heeft een idee wat het kan zijn? Het is dus, soms slecht stationair, even 5500 tpm, en weer goed. Misschien iets in de ontsteking? Bougies die toch aan vervanging toe zijn? Rotor en verdeler zijn nog niet zo oud, kan het haast niet aan liggen.
Op zich doet ie het goed, maar dat af en toe slecht stationair irriteerd me een beetje, te meer omdat ie nu te koop staat en ik wel een nette wagen wil verpatsen...
Wie helpt?
doeke
- V300 register
- Verbannen
-
en wat betreft die grijze rook en dat onregelmatig stationair lopen: doet je choke het wel goed? het lijkt me dat je motor soms te veel benzine krijgt. kan het zijn dat je chokekabel zo stroef loopt dat hij blijft hangen? en dat je hem dus niet helemaal uitzet terwijl dat van binnenuit wel zo lijkt?
- V300 register
- Verbannen
-
cryowim;25530 schreef : ding met stekkertje=stationaire sproeier met ingebouwd klepje om brandstoftoevoer echt af te sluiten als je het contact af zet.
Plotseling bij mij vandaag hetzelfde euvel. Ik heb een 340 B14.4, uit 88, 220.000 km. Vanochtend niets aan de hand, in 1 keer starten als altijd, van huis weggereden, 100 km snelweg, parkeren en daarna weer wegrijden. Beroerd stationair, wil alleen nog met de choke er een kwart op. Daaronder draait'ie zo langzaam dat de motor uitvalt. Verder dieselt'ie ineens erg lang na, 15 seconden ofzo. Kan dat ook met de stationairsproeier te maken hebben?
Edit, nou ja, weet ook niet wat het was... Besloot tijd vrij te maken om de zaak open te maken en de verschillende bouten van de carburateur na te kijken, ik denk, toch even starten... In 1 keer aanslaan en poeslief stationair. Nog 10 keer geprobeerd, allemaal in 1 keer aanslaan en prima stationaire loop, zonder choke. Ik denk dat de auto geschrokken is van mijn steeksleukel- en schroevendraaien set... In ieder geval werkt het weer.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-