Lekkage, lawaai en slecht stationair

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 20:31 #625868 door Doeke Dobma (GAST)
Lekkage, lawaai en slecht stationair is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Vandaag heb ik een km of 10 even voluit gereden. Geen probleem, paar uur later een km of 30 naa huis gereden, rustig, niks aan de hand. Toen ik de auto thuis parkeerde en ie in z'n vrij stond, viel me op dat ie stationair beroerd liep, onder de 500 tpm (volgens de wijzer), klonk slecht en, als ik het koppelingspedaal losliet, dan kwam er een behoorlijk ratelend lawaai uit. Op het moment dat ik het koppelingspedaal intrap, dan is het ratelende lawaai weg maar hoor ik nog wel iets vreemds uit de motor. Behalve dat ie langzaam loopt, hoor ik ook nog een constante zoem. Niet eerder gehoord. Het lawaai met de koppeling heb ik wel eerder gehoord maar dat was altijd zacht, al viel het me wel iedere keer op. Ik heb het geluid ook opgenomen, maar ik weet niet hoe ik dat hier kan plaatsen?

Heb sowieso nog wat foto's, waarop vochtigheid is te zien, ongeveer tussen het blok en de bak. Kan het zijn dat de bak zonder olie staat of lul ik nu in de ruimte?:D Overigens kan ik het mij niet heugen dat er ooit nieuwe olie in de bakis gekomen (in 40.000 km tijd)
Je kunt achter het blok, dus ongeveer waar het vliegwiel zit(geloof ik), oor een paar kieren het vliegwiel zien. Het viel me op dat het vliegwiel helemaal droog is en er roestig uitziet.
Het luchtfilterhuis is een paar weken geleden eraf geweest, toen heb ik even 'gevoeld' of d carb nog ged vast zat, wat het geval was. Daar kan het hem dus haast niet in ziten, lijkt me.

Hier de foto's:

De volgende foto, wat is dit, waar dient het voor en waarom lekt het?

Het 'droge' vliegwiel...

Vanaf de onderkant, er lijkt toch echt iets te lekken...

Duidelijke scheiding droog - nat

Ik ben benieuwd naar jullie mening....

Vr groet Doeke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2007 20:51 #668454 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage, lawaai en slecht stationair
Die tweede foto, das de brandstofpomp volgens mij. Die is bij mij ook lek, maar ze zijn nog te bestellen bij de (sorry, ik ga vloeken) Brezan in ieder geval. Bestelnr. QFP48. Kost 39,27 (volgens mij ex.) (niet volgens mijN ex :D)

Moet je even opletten of je er pakkingen enzo bij krijgt. Let ook even op de slangetjes die op de pomp zitten, die willen wel poreus worden en dan krijg je ook plasjes onder de auto. Vrij makkelijk te vervangen, een paar minuten werk en kost een paar euro voor twee stukjes slang en 4 slangklemmetjes :)

Edit: volgens mij mag een vliegwiel er goed droog en een beetje roestig uitzien :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2007 22:29 #668483 door V300 register
je hebt inderdaad een beetje teveel olie lekkage. hoewel, sommige monteurs beschouwen dit soort taferelen bij renault motors als normaal en acceptabel.

begin eens met een ritje naar een handmatige wasplaats. spuit de vette delen rondom in met motorreiniger en spuit daarna met lopende motor de zaak schoon. na het ritje terug naar huis kun je als het goed is al zien waar de lekkage vandaan komt.

zo te zien lekt het bij jou op 2 of 3 plekken:

- zowieso bij de benzinepomp

- mogelijk klepdekselpakking
- mogelijk achterste keerring bij het vliegwiel (binnenin)

als het die laatste is, zou je verwachten dat het vliegwiel ook vettig is maar dat hoeft niet pers? zo te zijn...

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 23:03 #668493 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Lekkage, lawaai en slecht stationair
Ik neem aan dat de benzinepomp hetzelfde is als de brandstofopvoerpomp? Hmm... dat kost dus ? 49,80 ex btw bij ype kramer.... Niet bepaald een studentenprijs. Kan ik het niet ergens goedkoper krijgen? Of een 2e handsje... of raden jullie dat af?

Overigens, klepdekselpakking is maandje teug vervangen, daaronder is het nu droog. Zou het vocht daar een overblijfsel van kunnen zijn? Hij lekte aan de vliegwielzijde...

met betrekking tot het slecht stationair lopen, hebben jullie ideeen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2007 09:59 #668531 door V300 register

Doeke Dobma;24202 schreef : ...met betrekking tot het slecht stationair lopen, hebben jullie ideeen?

Zal wel weer de carburateur zijn. Eenmaal oud en versleten blijft het problemen geven.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2007 12:34 #668575 door V300 register

lucluc;24242 schreef : Zal wel weer de carburateur zijn. Eenmaal oud en versleten blijft het problemen geven.

inderdaad... dat wordt weer de 5 boutjes aandraaien...

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2007 12:44 #668576 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Lekkage, lawaai en slecht stationair
Hebben julie ook een verklaring voor dat ratelende geluid. Ik zal het nog eens beschrijven:
Motor draait, versnellingsbak staat in z'n vrij. Ik hou het koppelingspedaal ingedrukt(in de bak gebeurt dus niets). Als ik nu, in z'n vrij, het koppelingspedaal loslaat, dus omhoog laat komen, ontstaat er ineens een ratelend geluid. Dit was altijd al zachtjes aanwezig, en niet echt ratelend, maar sinds gister dus erg hard en ratelend. Hebben jullie hier een verklaring voor?
Hoe zit het met olie in de versnellingsbak? Hoevaak moet dat worden vernieuwd, hoeveel 'verbruikt' zo'n bak en hoe kan ik het peil meten/ bijvullen? Kan te weinig of geen olie de reden voor het lawaai uit de bak zijn?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2007 13:01 #668578 door V300 register
Klinkt als het staartlager van de prise as.
kom anders eens op een avond langs in Tzum (884NC) dan kunnen we op de brug het probleem misschien beter lokaliseren...

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2007 13:07 #668580 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Lekkage, lawaai en slecht stationair
Klinkt precies als mijn 740...! :D
Moet inderdaad die as zijn, een volvomonteur bij Hooftman Woerden heeft mij dit verzekerd.
Oplossing: andere versnellingsbak monteren. Is voor mij goedkoper als het asje/lagertje vervangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2007 13:11 #668584 door V300 register
Versnellingsbak zit bij Doeke onder de kofferbodem. Wellicht dat een koppelingshuis van de sloop wonderen doet...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC