Koelvloeistof lekt weg
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
lucluc;18487 schreef :
Maar wat is de vraagbaak daar uitgebreid over! Moet ik echt de radiateur en ventilateur verwijderen????
Hoi Luc,
Toen ik mijn waterpomp ging vervangen heb ik niet de radiateur en ventilateur verwijderd. Je kunt er goed bij met een ratel. Mijn tips voor het vervangen van de waterpomp zijn:
- spuit eerst de bouten goed in met kruipolie, dan komen ze makkelijker los.
- ben met zijn tweeen om de poullie van de waterpomp te demonteren, hierover loopt de v-snaar en die kun je ontspannen door de spanrichting op de dynamo los te draaien.
-Aftappen van het systeem, rond de 5 liter vloeistof is dit. Aftappen doe je door de onderste radiateurslang los te trekken
-Haal alle slangen los, maak foto's om er zeker van te zijn dat je alles goed terug monteerd!
-Draai de thermostaat uit je oude waterpomp
- Zorg er voor dat de pully 1 iemand een bout tegenhoud en 1 iemand de bout losdraaid, dit zijn 3 bouten dus het is best even lastig omdat de pully ook rond draait. Laat daarom de v-riem er eerst nog opzitten en span hem strakker waar mogelijk
- Als de pully is gedemonteerd, kun je de m10 bouten uit je blok draaien. Pas op dat de bouten niet afbreken dan ben je ver van huis... Dan moet je uitboren en tappen. Niet een waanzinnig klusje.
- Neem de waterpomp van het blok en verwijder de pakking. Deze pakking zit waarschijnlijk helemaal vast op het blok en moet je er dus met een mesje afsteken, voorzichtig zodat je het blok niet beschadigd. Goed schoonmaken, het moet helmaal vlak zijn.
-nieuwe pakking die bij de waterpomp geleverd zit moet tussen de waterpomp en het blok komen. Steek alle bouten weer door de waterpomp heen en monteer de waterpomp met de pakking (tussen blok en waterpomp) op het blok. Redelijk aandraaien als je geen momentsleutel hebt, je moet de bouten niet horen kraken... anders met 14Nm aandraaien geloof ik.
-Daarna alle slangen weer terug monteren.
-Systeem langzaam vullen, zo kan het ontluchten. Schud een paar keer de auto zodat het beter kan ontluchten.
-Starten rijden!! Controleer in de eerste km het niveau goed... Want het systeem ontlucht nog verder. Na een week moet het op niveau blijven staan.
Succes!!!
Groeten Noe
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
net vanaf t werk lekker vergeten dat ik een druiper onder de motor kap heb...
maar misschien een paar druppels maar verloren, dus het valt waarschijnlijk nog wel mee.
en waaraan kun je goed zien dat een pomp niet nieuw is?
aangezien rima nogal eens een handje heeft van 2e hands onderdelen een beetje schoon te maken terwijl ze in redelijke conditie zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
meestal is het verwisselbare deel van de pomp niet veel meer dan een soort afdekplaatje met lagers erin, waar een asje doorheen zit wat aan de ene kant een flens (voor de poelie) en aan de andere kant een impellertje heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;18578 schreef : een gebruikte waterpomp monteren is eigenlijk net zoiets als gebruikte remblokjes monteren... is gewoon een slijt onderdeel..
dus gewoon een nieuwe halen.
al weet ik niet of t nog wel verstandig is om met de auto de snelweg op te gaan... of ik moet m'n pa zien te paaien dat ie er langs gaat als ie in de buurt komt.
misschien is t een idee om deze goedkope voorraad te gebruiken om de voorraad van v3c aan te vullen? een pomp voor 22,50 is niet duur lijkt me.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Nog een speciaal bedankje naar Noe voor de handleiding. Wat mij dus wel verbaasd is dat de vraagbaak schrijft dat je zowel radiateur als ventilator moet verwijderen.
Ik heb het klusje dus gedaan bij, en samen met, een Volvo hobbyist, die veel van 300's weet. Lekker buiten kunnen klussen in de zon. Er kwam ook nog een V3C lid langs met een carburateur probleempje, zijn naam ben ik even kwijt. Overigens heeft deze hobbyist nog een partij gasveren voor de achterklep voor 20 euro per stuk. Misschien zijn daar nog geintersseerden voor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.