Koelvloeistof lekt weg

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2007 19:37 #625588 door V300 register
Koelvloeistof lekt weg is gemaakt door V300 register
Ik heb in een week tijd twee keer de koelvloeistof bijgevuld en elke keer staat het niveau weer net onder het minimum. Daarna lijkt het niveau ook niet verder te dalen, maar ik heb liever dat ik een oorzaak van dit alles vind. Alleen zie ik niet waar het dan uit lekt. Ik vrees voor een lekke waterpomp. Kan die lek gaan? Ik heb alle slangen nagelopen, maar daar lijkt niets mis mee te zijn. In ieder geval ligt er een jerrycan koelvloeistof in mijn reservewiel, voor het geval dat. Heeft iemand een tip waar ik op moet letten?

O ja, de verwarming schommelt ook in temperatuur. Dat heb ik al eens eerder gehad en toen was de kachelslang stuk. Ik moet er nog wel mee naar mijn werk rijden, dus kan het kwaad om tot zondag, als ik weer tijd heb, er mee door te rijden? Uiteraard houd ik het vloeistofpeil even goed in de gaten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2007 20:04 #660493 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelvloeistof lekt weg
Wat voor auto heb je? Ik heb met mijn 1.4 een lekke waterpomp gehad. Dat is makkelijk te zien want als de auto warm is komt het stoom onder je moterkap vandaan. Je kunt ook kijken rondom de waterpomp of je daar sporen ziet van lekkage.

Kijk goed alle slangen na. Kijk ook naar je kachelradiateur, die zit achter de blower, misschien is die wel lek!

Ik zou zeggen zorg er zeker voor dat je niveau op peil is! dan kun je er nog wel mee door rijden tot zondag. En check waar het probleem vandaan komt, want dan kun je voor het weekend nog onderdelen bestellen en het fixen.

Succes.

Grt Noe

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2007 20:15 #660494 door V300 register

noot20;18425 schreef : Kijk ook naar je kachelradiateur, die zit achter de blower, misschien is die wel lek!

Bedankt voor de tip! Had ik nog niet naar gekeken.

Het gaat overigens om een B14.4E motor, truttenschudder.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2007 20:28 #660495 door V300 register
Je moet inderdaad even naar lekkage kijken, aan de hoeveelheid vloeistof die je bij moet vullen te zien, heeft het nauwelijks de tijd om op te drogen. Maar koelvloeistof droogt in ieder geval op als een wittig poedersausje. Misschien dat je daar wat mee kunt. Als de auto wat langer staat, kun je ook even op straat kijken waar het ongeveer ligt. Als het uberhaubt naar buiten weg kan lekken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2007 21:07 #660497 door V300 register
Ik heb al gezien dat op die plaat onder de motorruimte, zeg maar als je onder het filterhuis kijkt, een plasje ligt. Dat kan natuurlijk ook daar op 'gewaaid' zijn vanaf de waterpomp. Ik heb namelijk een flink stuk snelweg gereden met 120 km/u. Onder het filterhuis zitten ook nog twee kleine koelslangen. Die zal ik eens EXTRA controleren, ook op scheurtjes bij de aansluiting.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2007 22:14 #660500 door V300 register
Kijk, ik had weer geen rekening gehouden met een beschermingsplaat, omdat die bijna altijd sneuvelen. :D

Ook even in slangen knijpen, als er dan scheurtjes in zitten zie je die sneller.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2007 12:52 #660524 door V300 register
Ik heb vanochtend een litertje bijgegooid en toen ik bij mijn werk was (30km) nog een keer gekeken en het litertje was weer weg. Toch daalt het niveau dan niet verder, lijkt het. Hoofdverdachte is nu de slang die aan het tankje dit..... Waterpomp sluit ik ook nog niet uit, maar dan zou het niveau toch veel verder moeten dalen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2007 15:34 #660535 door V300 register
Hoi,

Misschien kun je foto's maken van waar je denkt dat het probleem zit. En die posten op het forum. De waterpomp moet geheel droog zijn, dan kun je dat uitsluiten.

Grt Noe

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2007 16:39 #660539 door V300 register
nou jah, zolang je geen stoomwolken uit de uitlaat hebt...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2007 17:39 #660540 door V300 register
hmm herkenbare situatie, ik ben sinds maandag ook al 1 liter kwijtgeraakt.
al is het bij mij wel de waterpomp die lek is... hij druppelt langzaam

dus zijn die te repareren, of is t beter een nieuwe 2e handse te kopen?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC