Het grote Politiek Topic
- V300 register
- Verbannen
-
setsunakaede;146102 schreef : Ik was anders erg blij met mijn stufi hoor, Jos. En hoewel lid van een studentenvereniging (en wonende inpandig bij de soos
) is mijn feest- en bierquotum ver onder het NSG (Nederlandsch Student Gemiddelde
) gebleven. Dat kon ik namelijk helemaal niet betalen van mijn stufi, ouderlijke bijdrage en geld uit baantjes.
Tja, mijn persoonlijke ervaring en de dingen die ik zie in mijn omgeving zijn anders. Vandaar mijn mening. Overigens was ik wel blij met mijn stufi, maar zonder had ik ook best gekund. Er moet alleen wel hard gewerkt worden, maar daar is toch niets mis mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Ik heb zelf een klein bijbaantje erbij, maar heb het geluk dat ik de studie niet zelf hoef te betalen. Ik sta mijn basisbeurs dan ook volledig af aan mijn ouders. Daarnaast betalen zij ook de zorgpremie, die al ruim meer is dan de basisbeurs, dus ik klaag niet. Maar pap wel

Dus dan is die basisbeurs een welkome aanvulling.
Stel ik zou mijn studie zelf betalen, dan kom ik met mijn jaarlijkse inkomsten precies rond om het collegegeld (1760 euro dacht ik) + boeken (400 euro?) zelf te betalen. Maar dan is ook alles op... Dus dan zou ik niet meer kunnen stappen, niks meer voor de auto kunnen kopen, etc.. Of meer gaan werken natuurlijk...
Daarnaast weet ik niet hoe het met het OV zit, maar als ze dat afschaffen kost het me ook nog eens 400 euro aan treinkaartjes per maand! (Die ik nu dus niet hoef te betalen gelukkig)
Overigens laat ik mijn stemkeuze niet be?nvloeden door het goede rond de stufi. Ik stem liever voor een in het algemeen goede en degelijke partij die tegen de stufi is dan op een partij die voor de rest niet aansluit bij mijn idee?n en wel voor de stufi is.
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;146104 schreef : Stel ik zou mijn studie zelf betalen, dan kom ik met mijn jarlijkse inkomsten precies rond om het collegegeld (1760 euro dacht ik) + boeken (400 euro?) zelf te betalen. Maar dan is ook alles op... Dus dan zou ik niet meer kunnen stappen, niks meer voor de auto kunnen kopen, etc.. Of meer gaan werken natuurlijk...
Ik laat even een deel van je quote weg, ik heb begrip voor je situatie maar het is irrelevant voor mijn reactie.
Ik denk dat je een ?rg klein bijbaantje hebt als je jaarinkomen rond die strekking ligt. Maargoed, dat is ook niet echt relevant in deze. Je kunt altijd nog bijlenen. Een studieschuld is helemaal niet slecht. Het geeft je namelijk een ontzettende impuls om aan de slag te gaan naar je studie. In mijn ogen hebben studenten het veel te goed. Je ziet zoveel mensen die door de stufi een ontzettend makkelijke studententijd hebben dat je je afvraagt waarom het er uberhaupt nog is.
Een schuld die je aanlegt voor zelfontwikkeling is in mijn ogen alleen een stimulans voor prestatie. Gratis geld is het tegenovergestelde. Als je jezelf voorneemt geen studieschuld te krijgen en daarvoor hard te gaan werken is dat ?ok een stimulans voor prestatie.
Studenten hebben het t? makkelijk nu.
overigens heb ik makkelijk praten omdat ik over 3 maanden mijn laatste stufi ontvang :+
- Mark Smeets
- Moderator
-

mbt tot de stimulans kun je wel gelijk hebben en ik snap je ergernis ook aan die 'nietsnutten'. Je hebt wel een goed punt hoor. Toch leert niet iedereen zo makkelijk dat een uitgebreide bijbaan mogelijk is

en nog ff terug komend op het uitgaan / zuipen. Dat is dus ook niks voor mij. Ik ben met 10 euro op een avond klaar, en dat is inclusief 4 euro entree

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Naar mijn mening is het allesbehalve van eendere welke regering om te gaan bezuinigen in onderwijs en opleiding (daar rekenen ik stufi even bij), de jongeren van vandaag zijn de toekomst voor morgen, waarom zou je dat in godsnaam in gevaar brengen!
Niet tegenstaande begrijp ik Jos ook, het geld moet natuurlijk niet in je maag verdwijnen onder de vorm van alcohol. Het mag, maar het moet niet je hoofddoel worden!
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
In principe verdient elke succesvolle student stufi, want met de afronding van je studie heb je je verdiensten bewezen. 4/5 jaar stufi voor een lapzwans of studiebol, maakt niks uit, het resultaat/doel is hetzelfde: iemand met een diploma. Of iedereen het even hard nodig heeft is een tweede. Ik zit weer aan 'inkomensafhankelijk' te denken, maar dat is lastig in dezen.
- V300 register
- Verbannen
-
punkazz;146112 schreef : In principe verdient elke succesvolle student stufi, want met de afronding van je studie heb je je verdiensten bewezen.
Zeer, z??r oneens. Zie hierboven.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
het enige nadeel is dat als iedere student moet werken voor z'n schoolgeld, het overige werklozenpercentage misschien wel stijgt (studenten zijn nu eenmaal goedkopere krachten als het normale geschoolde personeel)
maar ik ken ook gasten hier uit 't dorp die na de middelbare school een jaar fulltime gewerkt hebben (bijv als vrachtwagenschauffeur of timmerman) en na die jaarperiode genoeg geld bij elkaar hadden om aan de vervolgopleiding te beginnen die de ouders niet op konden hoesten.
ik ga dit jaar wederom niet stemmen, de politiek is voor mij niets meer als een zwaar verouderd systeem uit de romeinse tijd waar in korte tijd een burger lekker wordt gemaakt met mooie praatjes en je vervolgens een lange periode krijgt met het ene na het andere onzin-nummer wat niet in het praatje vermeld was. al dat gezeik over het milieu ben ik ook wel beu, nu is er een mooi olielek onder neus van "het grote groene land van de toekomst" en ze doen amper hun best om daar wat aan te doen. maar wel janken als ik hier 3 druppels 10w40 over de straat mors, ik begrijp er niets van.