Het grote Politiek Topic

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2010 10:58 #834212 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Het grote Politiek Topic

AvdAkker;146116 schreef : ...al dat gezeik over het milieu ben ik ook wel beu, nu is er een mooi olielek onder neus van "het grote groene land van de toekomst" en ze doen amper hun best om daar wat aan te doen. maar wel janken als ik hier 3 druppels 10w40 over de straat mors, ik begrijp er niets van.

+1 voor wat je daar zegt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2010 11:35 #834213 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote Politiek Topic
Gisteren nog even het Lagerhuis-debat met Rutte en Cohen zitten kijken. Normaal sla ik die onzin allemaal over maar nu weet ik waarom. Wat een ontzettend laag niveau is het allemaal toch.

Verder snap ik dat systeem van de stufi ook niet. Het bedrag dat je maandelijks krijgt is niets meer dan een kleine tegemoetkoming in de kosten. Als jij of je ouders al geen cent hebben om jou te laten studeren, dan heb je aan de stufi ook zo goed als niks. Leuk voor een boek dat je nodig hebt of voor het kopje koffie uit de faculteitsautomaat maar dat is het dan wel. Je kan er misschien de helft van het (zwaar gesubsidieerde) collegegeld van betalen, maar het zal uiteindelijk toch van je ouders of de studentenleenbank moeten komen.

Misschien is het zelfs beter om eens te focussen op vraag en aanbod binnen het hoger onderwijs. Ik kan er bijvoorbeeld met mijn hoofd niet bij waarom er een numerus fixus is voor geneeskunde. Als er ergens vraag naar is in dit land is het zorg. Pati?nten hoeven dan niet meer allemaal tegelijk op maandagochtend half negen bij de huisarts in de wacht te hangen, en dokters in wording hoeven zich toch geen zorgen te maken over werk, want waar vraag is is aanbod, dus werk. Misschien heel simpel in markttermen gedacht, maar daar komt het wel op neer. In plaats daarvan houden we hele faculteiten met elk tien leerlingen overeind met alle financi?le gevolgen van dien. Waarom niet in Duitsland Duits studeren? En als je filosofie wilt studeren, waarom is dat dan zo in het belang van dit land dat daar ook op staatskosten complete faculteiten voor moeten zijn?

/rant

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2010 11:47 #834214 door V300 register

Jos360;146113 schreef : Zeer, z??r oneens. Zie hierboven.

Ik heb een totaal ander beeld over studenten dan jij, iets positiever zeg maar :D
Maar dat neemt niet weg dat ik ook twijfels heb over de werking van die stufi, ik kan me ook wel in Niels' stuk vinden.

edit: filosofie is best een populaire studie in NL dacht ik, dus een faculteit is niet zo gek. Aan een faculteit zitten enorm veel voordelen, zowel minder bureaucratie als betere controle op de kwaliteit.

edit2: die thuiswoon-beurs mag wel afgeschaft worden, dat slaat echt nergens op.
edit3: hoewel, haha, ik blijf er toch mee in m'n maag zitten...pieker, pieker, ik hoor van medestudenten die thuis wonen dat ze het makkelijk kunnen missen, maar met de situatie die Mark schetst moet ook wel weer rekening gehouden worden...kortom, dit is een punt waarop ik liever "geen mening" antwoord.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2010 12:33 #834219 door V300 register
Jos, nu moet ik toch nog even reageren op jouw felle reacties mbt. de stufi.

Als je een losbollige student bent en niet afstudeert, dan mag je gaan lappen.
Als je een losbollige student bent en niet afstudeert binnen 10 jaar (maar uiteindelijk wel), dan mag je gaan lappen.
Als je een losbollige student bent maar nog net binnen 10 jaar afstudeert, dan mag je gaan lappen voor alles wat je langer dan de norm voor die studie (dat is dus 4 jaar voor HBO en 5 jaar voor Universiteit) hebt gestudeerd.

Je krijgt alleen geld voor de jaren die je over de opleiding had moeten doen, niet over de jaren die je er over hebt gedaan ten gevolge van losbolligheid/extracurriculaire activiteiten.
Als je op tijd afstudeert is je OV over de hele periode gratiz geweest. Studeer je niet af --> ook de OV wordt dan een lening die je terug mag lappen.

Het enige moment dat je dus echt gratiz geld krijgt en niet hoeft terug te betalen, is als je keurig netjes in 1x je studie doorloopt, geen extracurriculaire activiteiten ontplooit en geen vrienden er op nahoudt. Oh ja, en ouders hebt om je bij te financieren, want voor een bijbaantje heb je dan ook (bijna) geen tijd meer omdat je dan aan het leren bent.

Misschien is een beeeetje nuance op zijn plaats (zegt de ex-student die 3 jaar lening mag terugbetalen).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2010 13:17 #834223 door V300 register
Niels, je gaat nu echt voor de Wim Bosboom trofee! :p

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2010 14:04 #834224 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Het grote Politiek Topic
Interessant, die stufi.

Wat zou ik zonder moeten? Ik moet op kamers vanwege een rotte OV-verbinding hier, dus ik zit sowieso al ver boven de 300 euro per maand aan huur. Dan heb ik nog niet eens GWE/Internet/boodschappen e.d.
Dan is er nog het collegegeld + de boeken + zorgpremie + overige kosten (excursies bijvoorbeeld).
Die uitwonendenbeurs is in mijn geval nog niet eens genoeg voor de kamerhuur. Mijn ouders moeten dus wel bijspringen, ook al heb ik een baantje.
Ik werk in m'n vakanties om af en toe wat reserve op te bouwen (zodat ik die 345 kan betalen bijvoorbeeld).
Ik ga nooit uit, het geld wat ik daarmee "bespaar" vloeit ?f in de tank (1x per twee maanden) ?f terug naar mijn ouders.

Als die stufi verdwijnt, heb ik een best probleem.

TENZIJ ze nou EINDELIJK eens inzien dat er hier in de Achterhoek OOK mensen wonen die OOK studeren en derhalve ZEER GAARNE een BETROUWBARE OV-verbinding willen.

Fijn dat het OV voor mij gratis is, maar dan moet de verbinding wel goed zijn, anders gebruik ik 't nog niet...

Kortom; als ze hier nou ook eindelijk eens een dubbelspoor aanleggen en wat meer treinen/bussen laten rijden, hoef ik niet meer op kamers (minder reistijd) en kan ik zonder stufi leven.
Ik ga echt niet voor m'n lol weg hier.

Ik vind het trouwens ronduit onzinnig dat je geld zou moeten lenen als je gewoon je best doet. Ik werk er hard voor, doe m'n best en heb de ambitie en dan zou ik, na vier jaar studeren, eerst al eens een paar duizend euro aan schuld mogen aflossen. Nee, dat werkt motiverend... :no:

Lui die niks uitvoeren en eeuwig student zijn, prima als die met een schuld zitten. Maar zo werkt het systeem nu ook al.

Heel jammer dat de mensen die de goede, leuke, goedverdienende bijbaantjes hebben het op deze manier willen vergallen voor de "minder gelukkigen" die het met wat minder moeten doen (dus gewoon een bijbaantje in de fabriek/bij de boer o.i.d.).
Ik noem dat ronduit kortzichtig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2010 14:16 #834225 door V300 register
Joost, bij studeren hoort ook de stap om op jezelf te gaan wonen. Je krijgt daar gegarandeerd geen spijt van!

Zelf kon ik van de studiefinanciering nog niet eens de huur betalen, laat staan collegegeld, boeken, etc. Ik heb altijd een bijbaan gehad en verder heb ik geleend om in mijn levensonderhoud te voorzien. Ik denk dat ik zo'n 200 euro had voor eten en drinken, kleding, etc.

Moeten lenen voor levensonderhoud vind ik best extreem. Stel je voor dat je mensen in de ww in eerste instantie laat lenen en het totaal pas omzet in een gift nadat ze een prestatie hebben geleverd (bijv. 100 sollicitatiebrieven).

Ik heb trouwens geen spijt van het studeren. Ik zit nu wel met een schuld, maar heb meer mogelijkheden op de arbeidsmarkt (2 masters).

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
03-06-2010 16:15 #834229 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Het grote Politiek Topic

setsunakaede;146135 schreef : Als je op tijd afstudeert is je OV over de hele periode gratiz geweest. Studeer je niet af --> ook de OV wordt dan een lening die je terug mag lappen.

Ik had begrepen dat OV geen lening wordt dan, als je binnen 10 jaar afstudeert. Alleen krijg je maar voor 5 jaar OV, en daarna niet meer. Jou zin is op 2 manieren interpreteerbaar ;)

Basisbeurs en OV is de eerste 5 jaar toch een schenking, als je binnen 10 jaar 'een' diploma haalt? Alleen na die eerste 5 jaar krijg je geen basisbeurs / OV meer.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2010 17:10 #834231 door V300 register
Joost: Dat terugbetalen valt prima mee hoor, als je je niet als een compleet losgeslagen nozem door je studietijd heen zuipt en feest.
Ik heb 2 jaar universiteit geprobeerd, daarna maar overgestapt naar het HBO en daar ook nog een halfjaartje langer over gedaan omdat ik wat extra keuzevakken en een minor wilde doen. Dat levert twee jaar stress, 4,5 jaar leuke studietijd en 2,5 jaar lening op --> 7000 euro. Klinkt best eng, maar de IBG laat het je afbetalen over 10 jaar heen, ingaande 2 jaar na de januari na je afstuderen. Tegen de tijd dat je moet gaan betalen heb je als het goed is al een leuke baan, en ik betaal nu iets van 50 euro in de maand af. Het is niet alsof dat heeeel erg veel pijn doet ofzo.

Neemt niet weg dat ik het een heel kwalijke zaak zou vinden als de stufi compleet afgeschaft wordt.

Mark,

Binnen 10 jaar afstuderen is voor de OV-jaarkaart inderdaad "op tijd". Niet of niet binnen 10 jaar is dus niet op tijd, en dan mag je wel degelijk ook die ov-kaart teruglappen. Zelfde geldt inderdaad voor de eerste 4/5 jaar basisbeurs (afhankelijk of het HBO of UNI studie is). Binnen 10 jaar afstuderen == dat stuk wordt gift.
Alles wat je dus langer over je studie doet of meer leent, mag je alsnog gaan teruglappen.
Overigens rekent de IBG (DUO tegenwoordig trouwens... Wie heeft die naam verzonnen?!?) in de regel aardig concurrerende rentes, dus al een goedkope lening.

Zie mijn voorbeeldje van eerder maar: Hoewel ik in eerste instantie aan een uni studeerde (TUDelft) ben ik HBO afgestudeerd. Mijn totale traject duurde 6,5 jaar, ik heb het deel wat voor de HBO als norm stond (4 jaar) als gift gekregen + de OV natuurlijk. Altijd aardig zuinig geleefd (soort van dan) en daardoor is mijn studieschuld beperkt gebleven tot 2,5 jaar basisbeurs + rente, ongeveer 7000 euro. That's how the bell rings up in Groningen.

Maar what the heck, nu gaan we zelfs hier weer offtopic... Het zou hier over de politiek moeten gaan...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2010 17:40 #834233 door V300 register
Je hebt recht op 7 jaar OV. Ik heb in februari mijn OV moeten 'inleveren'. Ik heb er maximaal gebruik van gemaakt en ik heb mijn (2e) bachelor gehaald, dus ook dat wordt geen lening meer gelukkig.

BTW: uni-studies kunnen ook vier jaar duren, de mijne bijvoorbeeld (als ik geen verkort traject had gedaan).

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC