Volvo 460T tegen een Feroza?!?!

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 12:56 #738859 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 460T tegen een Feroza?!?!

Bodejodel;77210 schreef : Wat heb je te besteden?

Mijn 740 16V GLE staat weer te koop...


M'n budget..........pffff ligt eraan wat m'n 460 nog opbrengt.......
En 'tsja, ik ben bereid wat meer te betalen voor een goede betrouwbare degelijke auto waar ik een bepaalde tijd geen omkijken meer naar heb. Verscheelt per auto natuurlijk.

Fluffball;77212 schreef : Ik heb een tijdje een Feroza gehad om boot plus trailer te trekken (ook cirka 1500 kg) en dat was geen onverdeeld succes.

Let wel, het is een hele fijne (tweede) wagen waar je snel aan gehecht raakt maar?.

  • Net als de Disco en Samurai liggen z?n roots dichter bij de traktor dan bij een personenauto. Vergeet comfort!
  • Het is eigenlijk geen auto voor de snelweg. Die 150 km/uur topsnelheid is met wind mee en berg af. Met windkracht acht tegen rijd hij met moeite 110 in z?n vier..
  • Die 1500 kg trekt hij wel maar niet bij 80 km per uur in z?n vijf op de snelweg.
  • Brandstofverbruik op B-wegen rond de 1:10, snelweg 1:8, kar erachter 1:5.
Mijn advies: wil je een tereinwagen kijk dan eens naar een Suzuki Vitara Villager V6 of koop een Volvo 850.


Nu is de Samurai ook wel echt meer voor het baggeren gemaakt. Een maat van mij heeft er ook 1 gehad. Daarin was het comfort idd echt ver te zoeken. Een discovery is me weer te zwaar en weer een stuk comfortabeler dan de Feroza. De Feroza is weer een mooie middenmoot. Comfor hecht ik me niet zo aan, is voor mij geen enkel probleem om in 'n ragbak te zitten. Het enige waar de Feroza mee te kampen heeft is de motor lijkt me: niet zo zuinig en te weinig vermogen. Dat lijkt me dan ook het enige om op af te knappen.
De Vitara zit weer een wegenbelastingcategorie hoger: 1300kg en mag maar liefst 1875kg trekken. Jammergenoeg worden ze vaak verkocht vanwege hun gebruik. Ze zijn namelijk beslist niet zuinig.

Als ik moet kiezen tussen een 850 of een 940, dan zou ik eerlijk gezegd voor de 940 2.3 turbo gaan. Deze is namelijk een stukkie zuiniger dan de 850. Dit uit ervaring van 2 ooms van me.
Een 240 lijkt me dan weer een stuk beter dan de 940 om de redenen die ik hierboven al heb aangegeven.
Jullie hebben me eerlijk gezegd wel aan het twijfelen gekregen............ ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 13:30 #738862 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 460T tegen een Feroza?!?!

Ovlov 3.6L;77218 schreef : M'n budget..........pffff ligt eraan wat m'n 460 nog opbrengt.......
En 'tsja, ik ben bereid wat meer te betalen voor een goede betrouwbare degelijke auto waar ik een bepaalde tijd geen omkijken meer naar heb. Verscheelt per auto natuurlijk.

Die 740 (940 uiterlijk) heb ik destijds verkocht vanwege financiele redenen. De huidige eigenaar heeft zijn zinnen gezet op een 940 Turbo Estate. Bijna alles wat maar kan verslijten of roesten(behalve de schokdempers en de voorveren) is de afgelopen 2,5 jaar vervangen. (ik en de huidige eigenaar hebben er in die periode bij elkaar ca. 3000 euro ingestoken) Hij is uitgerust met 16" velgen met 205 brede banden, de dikste 25 mm 940 turbo stabilisatorstangen en stuggere achterveren waardoor hij echt fantastisch hard door de bocht gaat.
Hij heeft alleen geen LPG installatie...
massa leeg: 1380 KG
max. toelaatbare massa: 1950 kg
max. laadvermogen: 570 kg!!!
max. aanhangermassa geremd: 1500 kg
max. aanhangermassa ongeremd: 690 kg
max. dakbelasting: 75 kg

[img

Ovlov 3.6L;77218 schreef : Jullie hebben me eerlijk gezegd wel aan het twijfelen gekregen............ ;)

yeehaa! Gelukt!!! yeehaa!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 14:03 #738867 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 460T tegen een Feroza?!?!

Ovlov 3.6L;77218 schreef : Als ik moet kiezen tussen een 850 of een 940, dan zou ik eerlijk gezegd voor de 940 2.3 turbo gaan. Deze is namelijk een stukkie zuiniger dan de 850. Dit uit ervaring van 2 ooms van me.
Een 240 lijkt me dan weer een stuk beter dan de 940 om de redenen die ik hierboven al heb aangegeven.
Jullie hebben me eerlijk gezegd wel aan het twijfelen gekregen............ ;)


Kijk voor het rijden met een zware aanhanger niet alleen naar het vermogen maar vooral naar het koppel. De Feroza levert met moeite 127 Nm en heeft het frontaal oppervlak van een schuurdeur. Tegenwind wordt dan een niet te onderschatten tegenstander.

Een 940 2.3 Turbo levert maar liefst 230 Nm maar het aanbod is schaars en ze hebben vaak al immense afstanden afgelegd.

Een ongeblazen 850 2.5i 20v levert 220 Nm en is door de grote aantallen die er rond rijden voor redelijke prijzen te koop met soms betrekkelijk weinig km op de teller.

Een 240 is een hele fijne auto maar voor een mooi en goed exemplaar betaal je inmiddels wel de hoofdprijs.

Wat verbruik betreft denk ik dat jouw 460 turbo een positieve uitschieter is. Een grote Volvo is per definitie geen zuinigheidswonder. Een 850 zal bij een niet te zware voet rond de 1:10 doen. Ik weet uit ervaring dat een 440 18i en S40 18i absoluut niet zuiniger zijn. Een 940 heb ik nooit gehad maar mijn verwachtingen (qua verbruik) zijn niet al te hoog gespannen :crock: :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 14:22 #738871 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 460T tegen een Feroza?!?!
Jeroen, wat moet die 740 van je dan wel niet op gaan brengen?

Daarnaast is zo'n ding dus ook weer een stuk zwaarder (1380kg). Mag 1500 kg trekken. En wat voor motor ligt erin? 2 liter 16v? Wat verbruikt zo'n ding?
Volgens mij is zo'n 940 nog "betrekkelijk" zuinig. Een tante van me vertelde dat de 940 met 2.3 turbo zuiniger is dan hun huidige S40 met een 1.8........pffff nogal een verschil dus.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 14:54 #738875 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 460T tegen een Feroza?!?!
Een 850 kan met gemak 1700 kilo trekken. De GLT van mijn broer schoot vooruit toen we met transporter + 343DLS achterop een tractor inhaalden, hij ging er ?cht snel vandoor. Officieel mag er 1600 achter.

Daarnaast is het verbruik 1:12 (850 10V handbak van m'n andere broer) bij normaal rijden. Eerdergenoemde combinatie deed 1:6 (automaat), zonder aanhanger 1:9 met forse rijstijl.
Daarnaast is 'ie ongelooflijk comfortabel en onverwoestbaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 15:15 #738881 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 460T tegen een Feroza?!?!

Ovlov 3.6L;77232 schreef : Jeroen, wat moet die 740 van je dan wel niet op gaan brengen?

De huidige eigenaar vraagt er 1750 voor. Daar kan vast nog wel wat van af, maar hij hoeft hem niet perse snel kwijt dus veel zal dat echt niet zijn.
  • 745 GLE
  • 1990
  • 2.3 16V 155 Pk 205 Nm
  • 350000 km
  • elek. ramen voor
  • elek. en verwarmbare spiegels
  • elek. antenne
  • buitentemperatuurmeter
  • verhoogde middenarmsteun met 4 bekerhouders
  • hondenrek
  • pullman interieur met verwarmbare stoelen
Onlangs vervangen:
  • Koppeling, drukgroep
  • Versnellingsbak (gebruikt, ca 180.000 km oud)
  • Stuurbekrachtiging (gebruikt, ca 180.000 km oud)
  • Uitlaat vanaf kat
  • Banden
  • Distributieriem met alle rollers
  • Achterveren (verzwaard)
  • Remschijven voor en achter + blokken
  • Hemel
  • Temperatuursensor
  • Thermostaat
  • Achterste krukaskeerring
  • Koelvloeistoftemperatuurmeter
  • Stuurkogels
Compressie gemeten (dynamisch met een handmeter) en die is 13 op alle 4 de cilinders.

Het enige wat niet werkt is de paneelverlichting van de middenconsole en de airconditioning.

Voor nog eens 500 euro heb je alles er bij wat je nodig hebt om er een 2.3 Turbo van te maken!!!

Ovlov 3.6L;77232 schreef : Daarnaast is zo'n ding dus ook weer een stuk zwaarder (1380kg). Mag 1500 kg trekken. En wat voor motor ligt erin? 2 liter 16v? Wat verbruikt zo'n ding?

Bodejodel;77204 schreef : Mijn 740 2.3 16V haalde zelfs met mijn sportieve rijstijl 1:10. Niet constant stampen, dan zuipt ie wel meer, maar gewoon stevig optrekken en een beetje anticiperend rijden.

Ovlov 3.6L;77232 schreef : Volgens mij is zo'n 940 nog "betrekkelijk" zuinig. Een tante van me vertelde dat de 940 met 2.3 turbo zuiniger is dan hun huidige S40 met een 1.8........pffff nogal een verschil dus.....

Een 940 met 2.3 Turbo is inderdaad verbazend zuinig (voor die tijd).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 17:05 #738893 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 460T tegen een Feroza?!?!

Bodejodel;77242 schreef : blabla

Voor nog eens 500 euro heb je alles er bij wat je nodig hebt om er een 2.3 Turbo van te maken!!!


Leg uit...................aaaahhhhh, nee ik wil 't niet weten....................of toch maar wel.................
Kom maar op dan..........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 17:42 #738900 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 460T tegen een Feroza?!?!
Via Ruben of van een 940 Turbo sloper kun je alles krijgen wat nodig is voor deze ombouw.
Turbo, computers, IC + buizen en slangen, downpipe, uitlaatspruitstuk etc...
Met lage turbodruk zou ongeveer 200 pk en een enorme berg koppel goed mogelijk moeten zijn.
Ideaal om als trekauto te fungeren dus.
300Pk kan ook, maar of je dat wilt doen bij een blok met deze kilometerstand?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 19:18 #738914 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 460T tegen een Feroza?!?!

Bodejodel;77262 schreef : Via Ruben of van een 940 Turbo sloper kun je alles krijgen wat nodig is voor deze ombouw.
Turbo, computers, IC + buizen en slangen, downpipe, uitlaatspruitstuk etc...
Met lage turbodruk zou ongeveer 200 pk en een enorme berg koppel goed mogelijk moeten zijn.
Ideaal om als trekauto te fungeren dus.
300Pk kan ook, maar of je dat wilt doen bij een blok met deze kilometerstand?


Je zit met toch niet weer een project aan te praten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 20:58 #738926 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 460T tegen een Feroza?!?!
We zouden niet durven :D







Hmmmm..., dit komt niet geloofwaardig over, he?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD