Thread zonder onderwerp :D
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2010 10:21 #836632
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Thread zonder onderwerp :D
Een rotonde is beslist geen eenrichtingsweg. Een rotonde is een voorrangskruising, die ervoor bedoeld is om het verkeer veilig doch vloeiend voort te laten bewegen.
"Mening" is iets anders dan de voorgeschreven methodes/regels. Daarom schreef ik net ook (@Niels) dat 'ie beter nog eens met zijn instructeur kan praten; zodra je tijdens het praktijkexamen bepaalde voorgeschreven gedragingen negeert/achterwege laat, werkt dat alleen maar in je nadeel.
"Mening" is iets anders dan de voorgeschreven methodes/regels. Daarom schreef ik net ook (@Niels) dat 'ie beter nog eens met zijn instructeur kan praten; zodra je tijdens het praktijkexamen bepaalde voorgeschreven gedragingen negeert/achterwege laat, werkt dat alleen maar in je nadeel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-06-2010 10:27 #836635
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D
En of een rotonde een eenrichtingsverkeersweg is. En een voorrangsweg op de koop toe!
En persoonlijk denk ik dat Niels heel goed weet waar hij over praat, gezien zijn professie.
En persoonlijk denk ik dat Niels heel goed weet waar hij over praat, gezien zijn professie.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2010 10:33 #836636
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Thread zonder onderwerp :D
Ik twijfel er niet aan dat Niels niet weet waar hij over praat, zeker niet!
Maar het is gewoon verstandiger om gewoon de theorie op te volgen, die is er niet voor niets!
Een rotonde is geen "weg". Een rotonde is een gelijkvloerse kruising met een verplichte rijrichting, om het aantal "conflicterende bewegingen" zo klein mogelijk te maken/houden.
Overigens heb ik het nog altijd (al vanaf gisteren) over de (mini)rotondes en niet over de enorme verkeerspleinen.
Maar het is gewoon verstandiger om gewoon de theorie op te volgen, die is er niet voor niets!
Een rotonde is geen "weg". Een rotonde is een gelijkvloerse kruising met een verplichte rijrichting, om het aantal "conflicterende bewegingen" zo klein mogelijk te maken/houden.
Overigens heb ik het nog altijd (al vanaf gisteren) over de (mini)rotondes en niet over de enorme verkeerspleinen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-06-2010 10:48 #836637
door V300 register
Ik heb het ook over (mini)rotondes, Joost. Maar een minirotonde is GEEN kruising. Het is hooguit een stapel T-splitsingen aan elkaar geregen, met een verplichte rijrichting (== eenrichtingsverkeersweg...). En het is hoogstwaarschijnlijk in een eerder leven een kruising geweest, totdat een of andere ambtenaar besloot dat een rotonde wel hip zou staan.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-06-2010 11:07 #836638
door V300 register
Als een rotonde een gelijkwaardige kruising zou zijn (dat bedoel je toch?), dan zou dat betekenen dat je verkeer van rechts voorrang zou moeten geven en het verkeer uit de tegenoverliggende toeleidende weg voor laten gaan als je driekwart rond gaat, immers zij zijn rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg.
Er zal in een goed theorieboek nooit staan dat je VERPLICHT bent richting naar links aan te geven op een rotonde, anders dan om van rijstrook te wisselen. Dat heeft een heel goede reden. Hoewel het vast een goed bedoeld gebaar is, heb ik toch zeker twee voorbeelden gegeven van rotondes (GEEN verkeerspleinen! Een rotonde is een rotonde, groot, klein, ??n rijstrook, zes rijstroken) waar richting aangeven naar links voor meerdere uitleg vatbaar is. Er zijn zelfs mensen die naar links knipperen als ze halfrond over de rotonde gaan. Wat is die informatie mij dan nog waard?
Ik snap ook niet wat het nou met ik-ik-ik te maken heb als ik het pertinent niet doe. Wat mij betreft is richting aangeven naar rechts als ik de rotonde verlaat meer dan voldoende. Als ik dat tijdig aangeef heb ik aan al mijn wettelijke en sociale verplichtingen voldaan. Als ik nou zou zeggen dat ik NOOIT richting aangeef was het een ander verhaal... want dat is niet alleen strafbaar, het is ook nog eens asociaal.
Er zal in een goed theorieboek nooit staan dat je VERPLICHT bent richting naar links aan te geven op een rotonde, anders dan om van rijstrook te wisselen. Dat heeft een heel goede reden. Hoewel het vast een goed bedoeld gebaar is, heb ik toch zeker twee voorbeelden gegeven van rotondes (GEEN verkeerspleinen! Een rotonde is een rotonde, groot, klein, ??n rijstrook, zes rijstroken) waar richting aangeven naar links voor meerdere uitleg vatbaar is. Er zijn zelfs mensen die naar links knipperen als ze halfrond over de rotonde gaan. Wat is die informatie mij dan nog waard?
Ik snap ook niet wat het nou met ik-ik-ik te maken heb als ik het pertinent niet doe. Wat mij betreft is richting aangeven naar rechts als ik de rotonde verlaat meer dan voldoende. Als ik dat tijdig aangeef heb ik aan al mijn wettelijke en sociale verplichtingen voldaan. Als ik nou zou zeggen dat ik NOOIT richting aangeef was het een ander verhaal... want dat is niet alleen strafbaar, het is ook nog eens asociaal.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-06-2010 11:20 #836641
door V300 register
Waar hebben we het over, ik vind rotondes ??n van de minst gevaarlijke situaties vormen op de weg. Op "fietsers over het hoofd zien" na :+ maar dat heeft weinig met richting aangeven te maken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-06-2010 11:30 #836642
door V300 register
Hehe ja de discussie is wel wat fel, had ik niet verwacht eigenlijk :+
Maar hetzelfde wat je nu zegt kun je toepassen op het hoffelijke 'baantje opschuiven' voor invoegers. De snelweg is een van de veiligste wegtypen in Nederland. Desondanks zijn er dagelijks honderden mensen die zichzelf en anderen in gevaar brengen in een poging hoffelijk te zijn naar anderen toe. Die rijden 100@120 op de rechterbaan, niets aan de hand dus, maar gaan automatisch naar links als er iets op de invoegstrook rijdt. Idem voor mensen op de invoegstrook zelf: de hoffelijkheid is nu de norm geworden, met alle gevolgen van dien. Als ze nou gewoon zouden doen wat ze geleerd is en wat wettelijk van ze verwacht wordt, is er niets aan de hand en hoeft niemand opzij. 99 van de 100 invoegstroken zijn lang genoeg voor 99 van de 100 personenauto's om op de juiste snelheid in te kunnen voegen.
Maar hetzelfde wat je nu zegt kun je toepassen op het hoffelijke 'baantje opschuiven' voor invoegers. De snelweg is een van de veiligste wegtypen in Nederland. Desondanks zijn er dagelijks honderden mensen die zichzelf en anderen in gevaar brengen in een poging hoffelijk te zijn naar anderen toe. Die rijden 100@120 op de rechterbaan, niets aan de hand dus, maar gaan automatisch naar links als er iets op de invoegstrook rijdt. Idem voor mensen op de invoegstrook zelf: de hoffelijkheid is nu de norm geworden, met alle gevolgen van dien. Als ze nou gewoon zouden doen wat ze geleerd is en wat wettelijk van ze verwacht wordt, is er niets aan de hand en hoeft niemand opzij. 99 van de 100 invoegstroken zijn lang genoeg voor 99 van de 100 personenauto's om op de juiste snelheid in te kunnen voegen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-06-2010 11:32 #836643
door V300 register
Niet als je in een 340 diesel rijdt. Dan haal je net de 60
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-06-2010 11:36 #836644
door V300 register
Zwam niet. Ik leste in een Polo diesel met 64 pk en wee mijn gebeente als ik aan het einde van die strook niet de 120 had gehaald
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-06-2010 13:32 #836645
door V300 register
Vertel dat alsjeblieft ook even aan al die eikels die ik regelmatig voor me heb, die aan het einde van een invoegstrook van 1,5KM nog altijd een krappe 80 rijden. (zonder overdrijven... afrit van een viaduct af nog wel, en dan een heel stuk weg, voordat de strook uberhaupt begint. En nee, het zijn geen vrachtwagens of 340 diesels...)
Ik ga altijd planken zodra ik kan op invoegstroken, ik zit vaak al op de 120 voordat ik goed en wel bij het begin van de strook ben.
Ik ga altijd planken zodra ik kan op invoegstroken, ik zit vaak al op de 120 voordat ik goed en wel bij het begin van de strook ben.
Moderators: Mark Smeets