Thread zonder onderwerp :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-06-2010 23:07 #836617 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D
Nee, het is niet duidelijk, eenduidig of logisch. Dat is mijn punt. Want als ik een iets andere rotonde aanhaal dan de standaard vierarmige minirotonde dan gelden voor jullie ineens heel andere regels. Het is echt heel simpel. Je geeft richting aan naar rechts als je de rotonde verlaat, of eventueel naar links als je op of voor de rotonde van rijstrook wisselt. Als je geen richting aan geeft, zou dat voor mij al reden moeten zijn om aan te nemen dat je de rotonde blijft volgen. Eenvoudig, eenduidig, op elke rotonde universeel toepasbaar. Als je op een voorrangsweg rijdt en er zijn drie zijwegen naar rechts achter elkaar, dan geef je toch ook geen richting aan naar links om aan te geven dat je niet afslaat?

Het is net als met mensen die hoffelijk denken te zijn door op de snelweg een baan op te schuiven als er iemand invoegt. Feitelijk geven ze iemand voorrang die geen voorrang heeft. Nu zijn er uiteraard situaties waarbij je het toch wel doet (een zwaar rokende dieplader op de invoegstrook die met moeite de 50 haalt) maar in 99 procent van de gevallen die ik zie is het volstrekt onnodig. Het enige wat je cre?ert is onduidelijkheid, want door al die hoffelijkheid zijn er inmiddels hele volksstammen die zonder te kijken naar links komen omdat ze ervan uitgaan dat het verkeer op de snelweg toch wel plaatsmaakt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2010 00:05 #836618 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Thread zonder onderwerp :D

Niels;148578 schreef : hoewel groter en met meerdere rijstroken uitgevoerd, een rotonde!

Het is een verkeersknooppunt in de vorm van een gelijkvloers verkeersplein. Bewoording rotonde slaat eigenlijk alleen op de voorrangssituatie.Wellicht onduidelijk, maar het is mij zo aangeleerd.

Ik ben het eens met je dat het verwarrend kan zijn in zo'n situatie, maar links richting aangeven hier zou het wisselen van rijstrook aangeven en niet driekwart de rotonde nemen.

Btw dat hoffelijk ruimte maken stel ik zeer op prijs, maar af en toe zie je idd ook bestuurders die standaard naar links gaan ook al bevindt zich er geen verkeer op de invoegstrook. Heel raar en erg vervelend als je er aankomt op de linkerbaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2010 00:20 #836619 door V300 register

ZwerverRoodbaard;148594 schreef : Ik ben het eens met je dat het verwarrend kan zijn in zo'n situatie, maar links richting aangeven hier zou het wisselen van rijstrook aangeven en niet driekwart de rotonde nemen.

Nou dan!

En even voor wat betreft verkeerspleinen/rotondes: bij het Keulseplein in Venlo staat toch echt DIT BORD .

Het woord verkeersplein is overigens nergens in het RVV terug te vinden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2010 00:30 #836621 door V300 register
Ik ben tegen richting aangeven naar links VOOR 'n rotonde, ik ben het met Niels eens. Het voegt weinig toe en kan voor verwarring zorgen. Toch doe ik het soms, volgens mij werd ik daar ook vrij in gelaten bij mijn lessen, het was niet verplicht ofzo.

Als je al op de rotonde zit kan het soms wel lekker dwingend overkomen, zo van: ga er maar niet voor want ik blijf de rotonde volgen...althans, ik gebruik 'm alleen als ik denk aan te voelen dat iemand voorlangs wil schieten :D

Over die vluchtstrook en invoegen...ik vertik het om overdreven gas in te houden of te remmen als ik al een liter benzine heb verstookt en dus rij ik 'regelmatig' een stukkie over de vluchtstrook :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2010 00:30 #836622 door V300 register

v0lv0freak;148591 schreef : om dan op die vluchtstrook in de haken, in mijn ogen is het veiliger een stukje vluchtstrook mee te pikken, mocht je daarmee alsnog veilig kunnen invoegen, dan op het einde stil te gaan staan...

dat is hoofdstuk 3 van het boek waarin je leest hoe je je precies volgens de regels kunt (laten) platrijden in het verkeer.

hoofdstuk 1 is als fietser voorrang nemen op rotondes

hoofdstuk 2 is jezelf aan de snelheid houden op een franse bergweg

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2010 00:32 #836624 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Thread zonder onderwerp :D
Dat is gek want de RVV komt uit 90 en de officiele benaming verkeersplein is midden jaren 90 ingetrokken.

Achja ik zal het wel verkeerd leren op school en zulke situaties ben ik niet gewend want wij hebben nog nie eens rotondes in't dorp.

@Punkazz
Dus je gebruikt het stiekem wel af en toe om meer duidelijkheid te scheppen?

Zelf ben ik hier ook niet consequent in en gebruik het meestal om dezelfde reden als azz :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2010 00:40 #836626 door V300 register
Alleen als ik OP een 'eenbaansrotonde' zit, liever niet ervoor, ook al betrap ik mezelf er soms toch op, omdat ik het toch zo gewend ben denk ik...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2010 09:28 #836627 door V300 register
hmm, rotonde.... kennen jullie het Keizer Karelplein in Nijmegen? Dat is praktisch mijn achtertuin. Je moet altijd alert zijn op newbies die het wild-west principe daar niet begrijpen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2010 10:12 #836629 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Thread zonder onderwerp :D
Niels, jij kunt duidelijk nog wat lessen gebruiken.

De 'ik-ik-ik' strategie is een van de meest (onbewust) gevaarlijke. Je kunt niet defensief genoeg rijden.

Je moet niet vanuit je eigen tunneltje gaan redeneren. Als er iemand wil invoegen, maak je uit hoffelijkheid ruimte als je daar de kans toe hebt. Bij drukte geef je of wat extra gas, of rem je af zodat overig verkeer kan invoegen op jouw rijbaan.

Dat jij dit inzicht niet hebt vind ik persoonlijk erg gevaarlijk, temeer je dadelijk op de motor een kwetsbare bestuurder bent. Ik zou er nog eens goed over in discussie gaan met je instructeur, misschien dat hij je kan overtuigen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2010 10:16 #836631 door V300 register
Mijns inziens heeft Niels toch echt gelijk: Bij het oprijden van een rotonde sla je RECHTS AF een eenrichtingsweg in. Aangezien je niet anders dan dat KAN, geef je daar dus GEEN richting aan. Op de rotonde zelf rij je rechtdoor (oneindige eenrichtingsverkeersweg (3x woordwaarde :p)) en als je er vanaf wilt geef je met je RECHTER knippert aan welke weg je RECHTSAF in wilt rijden.

Tot zover de theorie, nu de praktijk:

Veel van die !#%$^@!#$^!@ minirotondes zijn neergekwakt op voormalige t-splitsingen of kruisingen. Op een of andere manier voelen die punten ook nog altijd als T-splitsing of kruising, en onwillekeurig geef ik op die punten dus ook richting naar links aan bij 3/4 rotondetje. Macht der gewoonte om op een kruising richting aan te geven. Dat ze een verkeersdrempel in het midden hebben aangelegd... oeps :+

WBT naar links gaan bij invoegend verkeer: Ja, ik doe dat ook. Maar alleen als het handig is, en alleen als ik verkeer op de linker baan daarmee niet hinder. (schijtirritant van die langzaamrijdende figuren op de linkerbaan...). Het is me al een paar keer gebeurd dat ik toch nog net even moest remmen omdat er iemand precies te langzaam invoegde, in een gaatje voor mij.
In het verlengde daarvan wacht ik ook soms even met weer terug naar rechts gaan als ik een invoegstrook nader. Maar ook dat weer: Ik rij stevig door, en als er "nogharderrijders" achter me zitten ga ik toch naar rechts, voordat ze gevaarlijke manoeuvres gaan uitspoken zoals rechts inhalen langs een invoegstrook en dan vol mensen snijdend nog even achter een vrachtwaggel vandaan duiken terug de linker baan op.

Moderators: Mark Smeets