show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Rein's Volvo 340 '83

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-05-2012 22:03 #908724 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rein's Volvo 340 '83
Als er druk opgebouwd, is dat een goed teken?
En klopt het dat ik hier gewoon euro95 ongelood in kan gooien?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-05-2012 22:28 #908728 door V300 register

RockinRein;200969 schreef : Als er druk opgebouwd, is dat een goed teken?
En klopt het dat ik hier gewoon euro95 ongelood in kan gooien?

ongelood 95 werkt perfect
in elkgeval bij mij 1.4 van '85

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2012 23:18 #908732 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Rein's Volvo 340 '83
Als er normale bedrijfsdruk op gebouwd wordt is dat een goed teken als je expansievaatje op ontploffen staat of koelvloeistof er uit gooit door de dop, dan is dat geen goed teken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-06-2012 16:09 #908774 door V300 register
Vandaag verder gegaan met 't beestje.

Eigenlijk alleen bezig geweest met de koelvloeistof. Emmer on de radiateur, en dan de onderste slang los gedraaid. De kv die eruit kwam lopen was helemaal bruin (roest achtige kleur) en er zaten klontjes in. Toen die was uitgelopen het reservoir losgemaakt, en uitgebreid schoon gespoeld. Onderin zat een laag dikke bruine drap.

Verder was er in het hele vaatje een dun laagje harde bruin spul (leek net opgedroogde verf) en hoe vaak ik ook spoelde, er bleef een chocolademelk achtig spul uitkomen. Het werd wel wat minder, dus na een tijdje weer gemonteerd.

Toen, met de onderste slang nog los, er nog wat water door laten spoelen, en dat was ook nog erg vies. Daarna alles weer vastgedraaid, en een klein rondje gereden. Het water in het vaatje leek schoner dan eerst, maar nogsteeds wat bruinig.

Een paar van de slangen zitten vol met meuk, kan het zijn dat er in de radiator ook rommel zit? Het ziet er uit alsof de meuk er al een beste tijd inzit.

Tijdens het rijden werd volgens 't metertje de motor ook amper warm. Het metertje ging iets naar rechts, maar dat was minimaal.

Ik maak me best wel zorgen om de motor van m'n beestje. Wat kan de oorzaak van deze meuk zijn? En wat is de beste aanpak?

Verder blijft de motor nog steeds hangen, en het is niet de gaskabel (die ziet er ook nog hartstikke nieuw uit). En hij stinkt bij het starten.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2012 16:55 #908775 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Rein's Volvo 340 '83
Als de gaskabel blijft hangen kan dat: het asje in de carb. zijn, een verkeerde bevestiging van de gaskabel, een steenmarter die heel hard aan de gaskabel trekt en weer wegduikt als je de motorkap open doet. Met een speciale nachtbril kun je deze dieren nog zien, maar kijk uit........

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-06-2012 17:08 #908776 door V300 register
Oke, bedankt!

En wat denkt men van het koelvloeistof probleem?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-06-2012 17:21 #908777 door V300 register
Met de omschrijving chocolademelk en opgedroogde verf denk ik toch al gauw aan een lekke koppakking, dat is precies de substantie die je krijgt als je koelvloeistof en olie gaat mengen. Dat je blok nauwelijks warm wordt kan schijn zijn, het zou me niets verbazen als de thermostaat door al die rotzooi in een erbarmelijke toestand verkeert.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-06-2012 23:36 #909114 door V300 register
ziet er niet heel florisant uit inderdaad. Kachel doet ook niet veel meer, neem ik aan....

zo te zien een gevalletje nog nooit vervangen. Er zijn reinigingsmiddelen die aangekoekte troep uit je koelsysteem kunnen verwijderen, maar je kunt ook lekkage krijgen hierdoor.

wellicht is het gewoon het beste en makkelijkste om eerst de thermostaat maar eens te vervangen, als de motor dan wel op temperatuur komt (ik neem aan dat je nu corrosiewerende koelvloeistof erin hebt zitten?) een tijdje zo rondrijden (1000 km ofzo) en dan weer eens aftappen, doorspoelen, etc.

Als de kachel ook met goede motortemperatuur nog geen of te weinig warmte geeft moet je de kachelradiator ontstoppen. Tegen de normale stromingsrichting in spoelen, evt halve fles azijn erin, etc.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2012 16:48 #909156 door V300 register
Op het moment het in er gewoon water in zitten. Als ik het systeem spoel, komt er nog zo vreselijk bruin water uit, dat ik het zonde vind om er nu officiele kv in te gooien. In het reservoir zat een laagje blubber, en ik verwacht dat 't ook in de radiateur zit ed.

Ik denk dat het beste eerst alle slangen vervangen kunnen worden, en evt de radiateur en waterpomp schoon gemaakt moeten worden.

Er zitten trouwens nauwelijks olie(achtige) resten in de kv. En ook de olievuldop is schoon van mayonaise. Ik begin wat te twijfelen over de lekke koppakking.

Ander positief puntje: M'n rijexamen staat gepland! 19 juli zal het gaan gebeuren...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2012 10:26 #909298 door V300 register
nog eens terugkijkend naar de slangen op de foto's, denk ik inderdaad dat je er uiteindelijk het beste mee uit bent om alle verkrijgbare koelwaterslangen te vervangen door nieuwe exemplaren.

Robbert Jan Veraa (zie advertenties Born Built Beauties) heeft een aantal types slangen als reproductie beschikbaar weten te maken.

Waterpomp kun je niet heel veel aan schoonmaken. Radiateur eigenlijk ook niet, anders dan spoelen en eventueel reinigingsmiddel.

Wat je zou kunnen doen om mee te beginnen is:
- nogmaals spoelen met schoon water
- thermostaat geheel verwijderen (de nieuwe thermostaat monteer je gelijk met de nieuwe bovenste radiateurslang)
- koelsysteem reiniger erin
- flinke tijd stationair laten lopen, zodat de motor goed op temperatuur komt. De reiniger werkt waarschijnlijk pas goed als de motor warm wordt.

Om alles goed rond te pompen een stuk gaan rijden. Eventueel de radiateur afdekken om de motor op temperatuur te houden (Als ie te warm wordt, afdekking kleiner maken of weghalen)

hierna weer laten afkoelen, en opnieuw grondig spoelen met schoon water.

Om het blok grondig te kunnen spoelen, moet je de aftapbout eruit draaien die in de voorzijde van het blok schuin boven de krukaspoelie zit. Dit is een vierkante stop. Eventueel met een ijzerdraad in het gat prikken/rammelen om de waterstroming op gang te brengen.

De radiator spoelen kun je het beste doen door de tuinslang op de onderste aansluiting te zetten (bovenste aansluiting open laten!)

kachelradiator tegen de normale stromingsrichting in spoelen, dus tuinslang op de retourslang en ook hier weer de aanvoerslang open laten.

1 ding om te checken voor je alles weer in elkaar zet met nieuwe vloeistof is nog of de waterpomp geen witte aanslag heeft zitten rondom het gaatje in de behuizing van het lagerpunt

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC