Rein's Volvo 340 '83
- V300 register
- Verbannen
-
En klopt het dat ik hier gewoon euro95 ongelood in kan gooien?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
RockinRein;200969 schreef : Als er druk opgebouwd, is dat een goed teken?
En klopt het dat ik hier gewoon euro95 ongelood in kan gooien?
ongelood 95 werkt perfect
in elkgeval bij mij 1.4 van '85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Eigenlijk alleen bezig geweest met de koelvloeistof. Emmer on de radiateur, en dan de onderste slang los gedraaid. De kv die eruit kwam lopen was helemaal bruin (roest achtige kleur) en er zaten klontjes in. Toen die was uitgelopen het reservoir losgemaakt, en uitgebreid schoon gespoeld. Onderin zat een laag dikke bruine drap.
Verder was er in het hele vaatje een dun laagje harde bruin spul (leek net opgedroogde verf) en hoe vaak ik ook spoelde, er bleef een chocolademelk achtig spul uitkomen. Het werd wel wat minder, dus na een tijdje weer gemonteerd.
Toen, met de onderste slang nog los, er nog wat water door laten spoelen, en dat was ook nog erg vies. Daarna alles weer vastgedraaid, en een klein rondje gereden. Het water in het vaatje leek schoner dan eerst, maar nogsteeds wat bruinig.
Een paar van de slangen zitten vol met meuk, kan het zijn dat er in de radiator ook rommel zit? Het ziet er uit alsof de meuk er al een beste tijd inzit.
Tijdens het rijden werd volgens 't metertje de motor ook amper warm. Het metertje ging iets naar rechts, maar dat was minimaal.
Ik maak me best wel zorgen om de motor van m'n beestje. Wat kan de oorzaak van deze meuk zijn? En wat is de beste aanpak?
Verder blijft de motor nog steeds hangen, en het is niet de gaskabel (die ziet er ook nog hartstikke nieuw uit). En hij stinkt bij het starten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
En wat denkt men van het koelvloeistof probleem?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
zo te zien een gevalletje nog nooit vervangen. Er zijn reinigingsmiddelen die aangekoekte troep uit je koelsysteem kunnen verwijderen, maar je kunt ook lekkage krijgen hierdoor.
wellicht is het gewoon het beste en makkelijkste om eerst de thermostaat maar eens te vervangen, als de motor dan wel op temperatuur komt (ik neem aan dat je nu corrosiewerende koelvloeistof erin hebt zitten?) een tijdje zo rondrijden (1000 km ofzo) en dan weer eens aftappen, doorspoelen, etc.
Als de kachel ook met goede motortemperatuur nog geen of te weinig warmte geeft moet je de kachelradiator ontstoppen. Tegen de normale stromingsrichting in spoelen, evt halve fles azijn erin, etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik denk dat het beste eerst alle slangen vervangen kunnen worden, en evt de radiateur en waterpomp schoon gemaakt moeten worden.
Er zitten trouwens nauwelijks olie(achtige) resten in de kv. En ook de olievuldop is schoon van mayonaise. Ik begin wat te twijfelen over de lekke koppakking.
Ander positief puntje: M'n rijexamen staat gepland! 19 juli zal het gaan gebeuren...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Robbert Jan Veraa (zie advertenties Born Built Beauties) heeft een aantal types slangen als reproductie beschikbaar weten te maken.
Waterpomp kun je niet heel veel aan schoonmaken. Radiateur eigenlijk ook niet, anders dan spoelen en eventueel reinigingsmiddel.
Wat je zou kunnen doen om mee te beginnen is:
- nogmaals spoelen met schoon water
- thermostaat geheel verwijderen (de nieuwe thermostaat monteer je gelijk met de nieuwe bovenste radiateurslang)
- koelsysteem reiniger erin
- flinke tijd stationair laten lopen, zodat de motor goed op temperatuur komt. De reiniger werkt waarschijnlijk pas goed als de motor warm wordt.
Om alles goed rond te pompen een stuk gaan rijden. Eventueel de radiateur afdekken om de motor op temperatuur te houden (Als ie te warm wordt, afdekking kleiner maken of weghalen)
hierna weer laten afkoelen, en opnieuw grondig spoelen met schoon water.
Om het blok grondig te kunnen spoelen, moet je de aftapbout eruit draaien die in de voorzijde van het blok schuin boven de krukaspoelie zit. Dit is een vierkante stop. Eventueel met een ijzerdraad in het gat prikken/rammelen om de waterstroming op gang te brengen.
De radiator spoelen kun je het beste doen door de tuinslang op de onderste aansluiting te zetten (bovenste aansluiting open laten!)
kachelradiator tegen de normale stromingsrichting in spoelen, dus tuinslang op de retourslang en ook hier weer de aanvoerslang open laten.
1 ding om te checken voor je alles weer in elkaar zet met nieuwe vloeistof is nog of de waterpomp geen witte aanslag heeft zitten rondom het gaatje in de behuizing van het lagerpunt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.