show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Rein's Volvo 340 '83

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-05-2012 20:51 #631999 door V300 register
Rein's Volvo 340 '83 is gemaakt door V300 register
Dag mensen van het goede leven!

Omdat ik nergens een officieel voorstel gedeelte kan vinden, zal ik het hier even kort doen.

Ik ben Rein, 19 jaar jong. Ik woon in het mooie Barneveld. Helaas nog geen rijbewijs, maar al wel bezig! Sinds maandag ben ik in bezit van een prachtige volvo 340 Winner!
Het is allemaal redelijk snel gegaan, maar het is goed gekomen :)

Het is een 340 uit '83, met nog wel wat werk. Maar wel rijdbaar.

De puntjes van aandacht:
-De kilometer teller loopt niet (Kapotte kabel?)
-Roest o.a. aan de deuren en onder de linker spiegel. Nog wel meer plekken, maar ik denk dat deze plekken prioriteit hebben.
-Koppeling gaat naar mijn mening erg zwaar.
-Gasveren van de achterklep zijn lam.
-Toeren zakken erg sloom terug/gas blijft hangen (stroeve gaskabel?)

Ik hoop dat ik 'm zaterdag, of maandagavond op de brug kan krijgen. Zijn er nog beruchte plekken/zaken waar ik naar moet kijken?

En dan nog wat puntjes voor de 'leuk':
-Toerenteller inbouwen (Is niet al te moeilijk heb ik vernomen)
-Mooie velgjes (Is genoeg leuks te vinden met 4x100) Maar dat is nog toekomstmuziek op het moment.
-Verlagen (achter blokjes boven de bladveren, en voor verlagingsveren)

Maar wat is gepraat zonder een foto'tje?

Groetjes,
Rein

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-05-2012 21:29 #907727 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rein's Volvo 340 '83
Welkom op 't forum!
Gasveren staan toevallig net te koop op de 'gewone' site, Volvo300Club.nl bij het advertentiegedeelte. Anders zou je het bij Dafhobby en misschien zelfs Born Built Beauties kunnen proberen.
Wat betreft de kilometertellerkabel, kijk even of het uiteinde (zit in het linker voorwiel) goed vast zit in de naaf afsluiting. Daar zit een vierkant gat in waar de kabel precies in past en waardoor hij aangedreven wordt, als dat los zit kan je niks zien. Achter het instrument paneel zat ie bij mij vast met een bajonetsluiting, die aansluiting zou je ook kunnen checken, je weet het maar nooit. Een kabelbreuk is natuurlijk ook mogelijk.

Voor het langzaam terugvallen van de toeren kun je ook eenvoudig testen of het aan de gaskabel ligt, gewoon de gasbediening met de hand verdraaien zodat de toeren oplopen (zit bij de 1.4 onder de 'pannekoek' geloof ik) en dan loslaten, als de toeren dan wel snel terugvallen ligt het aan de gaskabel en anders aan de afstelling.

Als je clublid wordt kan je bij allerlei documentatie die ontzettend handig is bij het sleutelen, het scheelt je bijvoorbeeld de aanschaf van een Haynes Manual en de Nederlandstalige Vraagbaak.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-05-2012 21:49 #907730 door V300 register
Welkom,

Wellicht al snel maat toch een tip.
Laat de roest op je deuren snel mooi maken want een 83 deur vind je niet effe. Heb je al een 5-bak of is dat ook nog een plan voor de toekomst?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2012 22:51 #907737 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Rein's Volvo 340 '83
Wauw een tussentype. Daar zijn er weinig van. Zeer bijzonder. Die deuren met spijltje zijn heeeeel moeilijk te vinden. Dus de tip van Vincent is zeker een goeie en slimme.

Welkom op het forum en misschien bij de club.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-05-2012 23:05 #907741 door V300 register
Bedankt voor de hulp mannen!

Wat de deuren betreft, ben ik van plan deze op te knappen. Het zijn alleen wel vieze plekken... Hoewel ik er geen ervaring mee heb, ben ik wel bang dat er niet plaatwerk ingelast moet worden. Als ik morgen tijd heb, zal ik wat foto's maken van de roest.

Wat de kilometerteller betreft, bedankt voor de tip! Ik ga het binnenkort eens nakijken. Is er met niet al te veel moeite achter de tellerbak te komen trouwens?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-05-2012 23:18 #907745 door V300 register
Aan de onderkant van het dashboard zit een stoffen lap die met wat pinnetjes/clipjes vast zit, als je die eraf hebt kun je, als je lenig genoeg bent, overal bij komen ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2012 00:50 #907748 door V300 register
Bedankt :)

Het is trouwens een 4-bak, voorlopig nog geen plannen naar een 5-bak. Wat zijn trouwens de voordelen ervan? Zuiniger op de snelweg?

Hierbij wat foto's van de roest die ik heb gevonden tot nu toe (snel wat foto's geschoten)

Bijrijdersdeur:

Bestuudersdeur:

De dorpels lijken verder nog hard te zijn.

Verder kwam ik nog roest tegen bij de achterklep. Ik vind 't een raar plekje!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2012 01:03 #907749 door V300 register
Die plek op de paravan (onder de voorruit) geeft nog de meeste reden voor zorg, want dat is zo lastig te lassen. Kan wel hoor, maar dan zit je met de voorruit. Laat daar maar eens een schroevendraaier op los...zou me niets verbazen als er een gat ontstaat en dat je nog meer tegenkomt. Vlak onder de rand zie je ook bruin materiaal...

De deuren en kofferbakklep kun je een keer vervangen, oplappen for the time being kan (roest weghalen en het goede plaatwerk weer beschermen is altijd beter), maar heeft uiteindelijk weinig zin, tenzij je gaat lassen. Het water loopt nu wel heel makkelijk de rechterdeur in...

Ik zou de dorpels nog eens goed nakijken, mijn ervaring is als ze bovenop roesten, dan onderop helemaal. Rondom de kriksteunen bijvoorbeeld.

Check deze pagina: www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...sserie&menu=techniek

5-bak rijdt wat over het algemeen wat rustiger, heel veel zuiniger is het niet. Ik heb mijn record met een 4-bak gehaald. Ook een '83-er.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2012 00:19 #907954 door V300 register
bij de sleuteldag was er ook een lid met zo'n type. een Duitse Junior, ook met de legendarische schietschijf annex kunstmatige horizon :+

meest opvallend aan dit type vind ik de ventilatieroosters bij de achterste zijruiten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2012 00:38 #907955 door V300 register
Ja, die vielen mij vandaag ook op ja!

Net even een stukje zelf gereden, een smile van oor tot oor! Geweldig!

Donderdag ga ik ermee naar een maatje, die meer ervaring met volvo's heeft. Eens goed bekijken, de brug op, en een plan maken wat betreft 't opknappen.

Als het goed is vrijdag weer beginnen met lessen, en dan zo snel mogelijk een roze pasje bemachtigen!

*edit* Ik zag trouwens dat ik ook geen 12v aansluiting heb binnen. Is dit (zonder veel problemen) aan te sluiten?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC