show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Rein's Volvo 340 '83

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2012 10:12 #907962 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rein's Volvo 340 '83
mja, de junior/winner hebben een vrij kale kabelboom, maar misschien heb je geluk.

haal even de klepjes naast de asbak eruit, als je dan een busseltje draden vindt heb je geluk. roze/bruin is de vaste 12V voor de sigarenaansteker, evt klokje, etc

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2012 15:32 #908165 door V300 register
Daarnet met een vriend het beestje eens op de brug gehad. Hij heeft meerdere 340's/360's gehad, en een hoop algemene autokennis, dus dat is mooi meegenomen!

Alle bekende roestplekken bekeken, en dat viel nog mee.
Er zijn een paar dingen die gelast moeten worden, en voor de onderbumper rechtsvoor hebben we een nieuwe hoek nodig. Die is volledig rot.
En dan is er nog het probleem met de deuren. De onderkant is wel te lassen, maar de bijrijders deur word erg lastig volgens ons (zie foto hierboven). Het lijkt me het beste om er nieuwe deurtjes voor te zoeken. Of denken jullie daar anders over?

Verder kwamen we erachter dat een paar van de slangen van het koelsysteem gaar (hard, aanslag aan de binnenkant?) waren. Deze moeten worden vervangen. En verder was het koelwater erg bruin, wat naar mijn weten geen goed teken is. Er dreef geen olie op het koelwater. Ik hoop niet dat mijn koppakking lek is, want dat zou aardig wat werk kosten. Wel werd de motor na een ritje van een half uur nog niet echt goed warm. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan controleren of de koppakking lek is?
En natuurlijk nieuw koelvloeistof, na het goed doorspoelen van het koelwater.
De slangen die ik nodig heb:
-285477 -0382 (+/-39mm->48mm) van de radiateur naar de pomp + 2 nieuwe slangklemmen
-298855-0182 (+/-23mm) + 2 nieuwe slangklemmen
-Dikke slang van de radiateur naar de waterpomp, hier kon ik geen nummertje op vinden. (+/-45->50mm) + 2 nieuwe slangklemmen
-Eventueel nog meer slangen die aangetast kunnen zijn?

Verder nog wat rubbertjes
-2x rubber voor de achterdemper
-Rubber van de onderzijde van de koppeling (vierkant)
-Multiriem (298671)
-Gasveren achterklep
-Kilometerteller kabel

En nog wat spuitbussen om de roestplekken bij te werken
-Primer
-Blauw (kleurnummer 21 of 195-5)
-Blanke lak
-Tectyl

Verder zweete de pakking van de carterpan wel aardig, dus die willen we ook binnenkort vervangen. Dit is een vloeibare pakking toch?

Verder zag het er allemaal netjes uit!

Ohja, ik las nog ergens iets over loodvervanger. Ik kon niet vinden welk blok ik precies heb, maar vanaf B14.3 hoeft er geen loodvervanger meer bij toch?
Hoe kan ik zien welk blok er in de mijne zit? Het Chassisnummer is XLB343521DC747046.

Nou, dat was een lang verhaal! Maar ik ben redelijk tevreden, het ziet er allemaal nog prima uit! Nu tijd om onderdeeltjes bijelkaar te schrapen, en beginnen met opknappen!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2012 15:53 #908172 door V300 register
Vanaf B14.3 hoef je geen loodvervanger te gebruiken. B14.3 is het beste te herkennen aan het motornummer wat bij de verdeler in het blok geslagen zit ;) of even naar de carburateur kijken (enkele venturi = solex = 14.3). Fotootje posten van de motorruimte komen we ook verder mee denk ik, als je 't luchtfilter er maar ff afhaalt. Maar ik durf nu ook wel bijna met zekerheid te stellen dat het een 14.3 is die erin ligt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2012 17:22 #908180 door V300 register
dr zijn ook B14.3S motoren geweest, die hebben gewoon een Weber.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2012 18:06 #908184 door V300 register
Oja, true.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-05-2012 10:10 #908398 door V300 register
Hoi Rein,

Ondanks dat het een nr. 13 is: een heel goede keuze deze 340 en best wel zeldzaam ook trouwens. Zorg er goed voor, maar ik denk dat dat wel goed zal komen.
Ricardo heeft me al toegezegd dat ie bij jou in goede handen is, dus ik ga je volgen! (op het forum dan he! ;))

Veel succes!
Edwin (vriend van Ricardo)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2012 15:28 #908480 door V300 register
Hey Edwin, bedankt voor je leuke reactie :D

Vandaag het eerste uurtje aan de auto 'gepoetst', alle rubbers (deuren, motorkap en achterklep) weggehaald, en rondom schoongemaakt. De rubbers zelf ook even afgenomen. Kwam een hoop meuk vanaf!

Ik maak me nog wel een beetje zorgen over het koelsysteem. Drie van de vier koelslangen kraken als je erin knijpt, en het koelwater is erg vies.
Ik ben een beetje bang voor een lekke koppakking, is er een manier om dit te controleren?

Nog twee fototjes van de motor, kunnen jullie zo zien welk blok het is?

En nog een fototje van het beestje in ze zon ;D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2012 15:59 #908481 door V300 register
B14.3E, afgaande op de luchtfilterbevestiging (extra driehoekje) en renix.

Check even of de koelvloeistof vettig is. Zo ja, dan zit er olie in je koelwater en zal de koppakking niet goed afsluiten. Olie en water moet gescheiden zijn.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2012 16:03 #908482 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Rein's Volvo 340 '83
1400 cc motor. Koppakking is wellicht nog een makkelijkere klus dan het vervangen van een carterpanpakking met achterkeerring van de motor.

Bubbelt het systeem?, bouwd het meer dan normale druk op? Misschien even een nulstand maken. Systeem doorspoelen (instructie: zie elders op forum). Dan met water vullen (mag met dit weer). Dan stukje (100km) rijden en kijken wat het resultaat is. Je kunt ook een gasbubbeltest bij een garage laten doen.
Pas als je zeker weet dat het probleem is opgelost dan slangen vervangen en koelvloeistof er in doen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2012 22:57 #908496 door V300 register
Ik denk ook een 14.3E te herkennen. Ziet er iig anders uit dan ik ken met een weber. Wat je kunt checken is of de koelvloeistof bubbelt als je gas geeft en of er heel veel druk is opgebouwd als je de dop eraf draait (ook bubbels).

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC